ادامه تلاش‌های اسرائیل برای اخراج اجباری فلسطینیان از بیت‌المقدس شرقی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

به دنبال اقدام سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر به متهم کردن اسرائیل به اتخاذ سیاست‌های تبعیض نژادی با هدف اخراج فلسطینی‌ها از بیت‌المقدس، فلسطینیان ساکن قدس شرقی که با وضعیت دشواری روبه‌رو هستند، به امید این‌که تصمیم اخراج آن‌ها از خانه‌هایشان به نفع انجمن‌های محلی شهرک‌های یهودی‌نشین لغو شود، به دادگاه‌های اسرائیل متوسل می‌شوند.

در چارچوب اخراج اجباری اخیر، ۸۶ خانواده فلسطینی که از ده‌ها سال به این‌سو در محله بطن‌الهوی در شهرک سلوان در مجاورت مسجد اقصی که از اواخر قرن نوزدهم در آن خانه ساخته شده است زندگی می‌کنند، به بهانه این‌که یهودیان یمنی صاحبان اصلی زمین‌های این منطقه هستند در معرض تهدید اخراج تدریجی قرار دارند. این در حالی است که صدها تن از یهودیان شهرک‌نشین، در میان بیش از پنج هزار فلسطینی در شهرک سلوان زندگی می‌کنند. شهرک سلوان را یهودیان به دلیل این‌که حدود سه هزار سال پیش حضرت داوود پیامبر، پایتخت پادشادهی خود در آن تأسیس کرد به نام “شهر داوود” یاد می‌کنند.

اختلاف بر سر مالکیت

پس از آن‌که در سال ۲۰۰۲، دولت اسرائیل بیش از پنج هزار متر مربع از زمین این منطقه که بر روی آن خانه‌هایی ساخته شده است را به انجمن شهرک‌نشینی “عطیرت کوهنیم”، اعطا کرد، انجمن یادشده که برای یهودی‌سازی بیت‌المقدس کار می‌کند، تلاش‌هایش را برای اخراج فلسطینی‌ها از خانه‌های آن‌ها آغاز کرد. بر اساس قانون اسرائیل که به یهودیان اجازه می‌دهد به املاکی که قبل از سال ۱۹۴۸ ترک کرده اند دوباره بازگردند؛ در حالی‌که طبق این قانون، فلسطینی‌ها حق بازگشت به خانه‌هایشان که از آنجا اخراج شده اند، ندارند، سال‌ها است که فلسطینی‌ها و انجمن‌های شهرک‌نشین در دادگاه‌های اسرائیل با هم در جدال و کشمکش بر سر مالکیت این منطقه هستند.

 

در همین راستا، روز چهارشنبه گذشته ۲۶ ماه مه ۲۰۲۱، دادگاه مرکزی بیت‌المقدس رسیدگی به دادخواست تجدیدنظر در مورد تصمیم اخراج خانواده‌های فلسطینی از دو ساختمان مسکونی در محله بطن‌الهوی را به تعویق انداخت و خواستار نظر آویخای مندل‌بلیت، دادستان کل اسرائیل در مورد این پرونده شد. اما انجمن شهرک‌نشینی “عطیرت کوهنیم”، از پذیرش دستور دادگاه امتناع ورزید و افزود که “این اختلاف بر سر تثبیت مالکیت است و نیازی به رأی دادستان کل کشور ندارد.” سخنگوی انجمن “عطیرت کوهنیم” از اظهار نظر در مورد این پرونده خودداری کرد و گفت که آن‌ها “نمی‌خواهند درمورد پرونده‌ای‌ که در حال بررسی در دادگاه است، اظهار نظر کنند.”

پیشنهاد پرداخت پول در برابر زمین

زیاد قعوار، وکیل خانواده‌های فلسطینی اظهار داشت که درخواست نظر دادستان اهمیت بسیاری دارد و تصمیم‌گیری در مورد محله بطن‌الهوی، پیش از آن‌که دولت، مسئولیت کامل پیامدهای بعدی را بر عهده گیرد، اقدام درستی نیست.

زهیر الرجبی، یکی از تهدیدشدگان به اخراج، در حالی‌که در چادر تحصن به‌ سر می‌برد، تلاش‌های اسرائیل را برای اخراج ساکنان محله بطن‌الهوی رد کرده و افزود که تصمیم درخواست نظر دادستان کل به این دلیل اتخاذ شده است که که تنش در مورد مسجد اقصی و محله شیخ جراح از یک ماه به این سو ادامه دارد.

قابل ذکر است که دیپلمات‌های اروپایی که بر مخالفت شدید خود با اخراج فلسطینیان از خانه‌های آن‌ها تأکید دارند، از چادر تحصن دیدار می‌کنند؛ افزون بر این‌که شهروندان خارجی و فلسطینیان نیز از دیگر شهرها برای بازدید از چادر تحصن به بیت‌المقدس می‌آیند.

در همین حال، زهیر الرجبی، گفت که وی چند سال قبل، پیشنهاد انجمن “عطیرت کوهنیم” برای پرداخت ده میلیون دلار در ازای فروش آپارتمانی که وی با پنچ بردار و خانواده‌های آن‌ها در آن زندگی می‌کنند را رد کرده است. الرجبی با اشاره به این موضوع، گفت اگر این زمین تعلق به یهودیان دارد، پس چگونه برای به دست آوردن آن، پردخت پول را پیشنهاد می‌کنند؟ وی گفت که اسناد مالکیت زمین خانه‌اش که پدر و مادر وی در سال ۱۹۶۵ آن را از یک فلسطینی دیگر خریده بودند در دست دارد. الرجبی با تأکید بر این‌که تحت هیچ شرایطی حتی اگر به قیمت جانش تمام شود، حاضر به ترک خانه نخواهد شد، افزود که هرگز اجازه غارت هویت و خاطرات خود را نخواهد داد.

برتری عددی

در همین حال، کریم جبران، سخنگوی مرکز اطلاعاتی حقوق بشر اسرائیل (بتسلیم)، گفت آن‌چه در محله بطن‌الهوی اتفاق می‌افتد “بخشی از سیاست تبعیض نژادی اسرائیل با هدف اخراج فلسطینیان از بیت‌المقدس و برتری عددی یهودیان در این شهر است.” وی خاطرنشان کرد که دستگاه قضایی اسرائیل “در این سیاست با هدف تداوم جدایی نژادی بین رود اردن و دریای مدیترانه نقش دارد.”

از سوی دیگر، ریاض المالکی، وزیر امور خارجه فلسطین اظهار داشت که تل‌آویو “با دست زدن به جنایت‌ها و پیشبرد سیاست‌ها و قوانینش، در تلاش برای تحکیم رژیم استعماری مبتنی بر اخراج اجباری فلسطینیان از خانه‌های آن‌ها است.” وی افزود که اسرائیل سعی دارد “ایده کاهش جمعیت فلسطینی‌ها و گسترش جغرافیای اسرائیل” را عملی کند. وزیر امور خارجه فلسطین در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد که “اسرائیل سعی دارد برای یهودی‌سازی قدس، یهودیان مهاجر را به‌جای ساکنان اصلی بیت‌المقدس، در شیخ جراح، سلوان و سایر محله‌های بیت‌المقدس شرقی جابجا کند.”

 

منبع:https://www.independentpersian.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟