توافق مخالفان نتانیاهو برای ائتلاف و کنار گذاشتن نخست‌وزیر

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

یائیر لاپید، رهبر حزب یش آتید پس از مذاکرات فشرده چهارشنبه شب به رووین ریولین، رئیس‌جمهور اسرائیل اعلام کرد که برای تشکیل ائتلاف جدید به منظور کنار گذاشتن بنیامین نتانیاهو، از حمایت کافی در کنست (پارلمان اسرائیل) برخوردار است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که رهبر «یش آتید» یائر لاپید و رهبر حزب یامینا، نفتالی بنت به توافق رسیده‌اند که به طور دوره‌ای سمت نخست‌وزیری را بر عهده بگیرند. به این ترتیب بنت راست‌گرا اولین نخست‌وزیر ائتلاف جدید خواهد بود، بعد لاپید که خود را میانه‌رو می‌خواند در دو سال باقی‌مانده قدرت را در دست می‌گیرد.

بنت در روزهای اخیر برای نپیوستن به مخالفان نتانیاهو به شدت تحت فشار قرار داشت.

 

آسوشیتدپرس می‌نویسد، با این حال در مدت باقی مانده تا ادای سوگند رسمی، نتانیاهو فرصت دارد، برای یافتن راهی به‌منظور ادامه دوره نخست‌وزیری خود تلاش کند.

گزارش آسوشیتدپرس حاکی از آن است که لاپید، تنها نیم ساعت مانده به نیمه‌شب و به پایان رسیدن فرصت ایجاد ائتلاف، خبر توافق را به اطلاع رئیس‌جمهور رسانده است.

این ائتلاف متشکل از احزاب راست‌گرا و چپ‌گرا دست‌کم روی کاغذ از رای کافی در کنست برخوردار است تا نتانیاهو را برکنار کند.

نتانیاهو در ۱۲ سال اخیر همواره نخست‌وزیر اسرائیل بوده و در دهه ۹۰ میلادی نیز برای یک دوره سه ساله در این پست فعالیت کرده است.

گروهی از ناظران بر این باورند که نتانیاهو همچنان فرصت دارد بر موانع زیادی غلبه کند و حتی رای برخی اعضای کنست را به نفع خود تغییر دهد.

در این صورت پنجمین انتخابات در بازه زمانی دو ساله در اسرائیل برگزار می‌شود.

در دور قبلی انتخابات در ۲۳ مارس، حزب لیکود نتانیاهو اکثریت آرا را به دست آورد اما باز هم رای او به حدنصاب نرسید. از همین رو رئیس جمهور ۲۸ روز به نتانیاهو فرصت داد تا تشکیل دولت بدهد، اما او موفق نشد ائتلاف جدیدی را تشکیل دهد. در نتیجه این روند لاپید، مسئول تشکیل دولت جدید شد.

 

منبع:https://www.independentpersian.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟