آغاز سومین دور از مهاجرت ها از افغانستان

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
بر اساس برخی از پیش بینی ها، تعداد افغانی های پناهجو می تواند از ۵۰ هزار الی ۱۰۰ هزار نفر باشد. بیشتر مهاجرت ها به پاکستان، ایران، تاجیکستان، هند و اروپاست. در حال حاضر، افغانستانی ها دومین گروه از پناهجویان پس از سوری ها هستند و علت آن نیز ناامنی، خشونت و جنگ در افغانستان است.

دور بعدی مهاجرت افغان ها از کشورشان آغاز شده است. این روند به غرب نشان می دهد که افغانستان هنوز تحت تاثیر جنگ قرار دارد و به رغم فعالیت های ناتو، نتیجه مثبتی حاصل نشده است. از ماه ژوئیه، امریکا و ناتو قصد دارند نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج کنند و این تاریخ، دو ماه زودتر از ماه سپتامبر یعنی تاریخی است که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا تعیین کرده بود.

از احتمال حل و فصل سیاسی از راه برگزاری مذاکرات میان دولت کابل و طالبان سخن در میان است. مذاکراتی که تا کنون به نتیجه نرسیده و دو طرف هنوز نتوانسته اند یکدیگر را قانع کنند پای میز مذاکره بنشینند و قدرت را میان خود تقسیم کنند. روند دستیابی به صلح میان کابل و طالبان امکان گریز از جنگ داخلی گسترده را به همراه خواهد داشت. اما، افغانستان دستخوش تحولاتی خواهد شد. به اعتقاد کارشناسان، همه چیز در تابستان اتفاق خواهد افتاد و احتمال دارد، رویدادها کشور را به سوی دیگری سوق دهد، یا به سوی صلح و آرامش و یا آغاز خشونت و جنگ داخلی مانند سناریوی تحقق یافته در سوریه و تکرار مصیبت ها و سال های ناآرام قرن گذشته.

بسیاری از افغانستانی ها از آن واهمه دارند که خروج نیروهای نظامی امریکایی نتایج مثبتی را به همراه نداشته باشد. آنان معتقدند که طالبان در انتظار زمانی است تا تمامی نیروهای نظامی خارجی حامی دولت افغانستان از کشور خارج شوند و سپس، خشونت ها را در کابل آغاز کند. اکنون، همه چیز به میزان جدیت رهبران افغانستان منوط است.

بر اساس برخی از پیش بینی ها، تعداد افغانی های پناهجو می تواند از 50 هزار الی 100 هزار نفر باشد. بیشتر مهاجرت ها به پاکستان، ایران، تاجیکستان، هند و اروپاست. در حال حاضر، افغانستانی ها دومین گروه از پناهجویان پس از سوری ها هستند و علت آن نیز ناامنی، خشونت و جنگ در افغانستان است.

جنگ افغانستان ده ها هزار نفر کشته، صدها میلیارد دلار هزینه و آینده مبهم برای این کشور جنگ زده را به همراه داشته است. مشخص نیست که چه پیامدهای دیگری پس از خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان، در انتظار این کشور خواهد بود. تاکنون، در حدود 6.3 میلیون پناهجوی افغانی وارد پاکستان و ایران شده اند. پس از خروج امریکا از افغانستان، این کشور با خطر تبدیل شدن به نخستین کشور از لحاظ تعداد پناهجوها مواجه است. تابستان فصل داغی برای افغانستانی هاست که می تواند با تحولات جدی و تغییرات شگرف معادلات سیاسی مواجه شود.

 

منبع:http://irdiplomacy.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟