شاگرد مکتب نتانیاهو/ «نفتالی بنت» کیست؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
«نفتالی بنت» قرار است به مدت دو سال تا 27 اوت 2023 نخست‌وزیر باشد تا بعد «یائیر لاپید» تا نوامبر 2025 جای او را در این مقام بگیرد.

کنست اسرائیل به «نفتالی بنت»، میلیونر عرصه های‌تک و رهبر حزب راست افراطی «یمینا» رأی داد تا وی نخستین نخست‌وزیر اسرائیل از میان دست‌راستی‌های افراطی مذهبی باشد.

یکشنبه شب در جلسه‌ای پر آشوب که به اخراج چند عضو کنست از جلسه انجامید، بنت با کسب 60 رأی موافق و 59 رأی مخالف به نخست‌وزیری رسید.

او قرار است به مدت دو سال تا 27 اوت 2023 نخست‌وزیر باشد تا بعد «یائیر لاپید» تا نوامبر 2025 جای او را در این مقام بگیرد.

نفتالی بنت زاده حیفا در 25 مارس 1972 است و پدر و مادرش زاده امریکا بوده‌اند. او با همسر و چهار فرزندش در شهر رعنانا در مرکز اسرائیل زندگی می‌کند.

او مانند نتانیاهو در بخش نیروهای ویژه «سایریت ماتکال» ارتش اسرائیل فعالیت کرده است.

بنت یک شرکت استارتاپی در عرصه فناوری‌های نوین راه اندازی کرده بود، اما در سال 2005 این شرکت را به 145 میلیون دلار فروخت و رئیس دفتر نتانیاهو شد.

او در سال 2010 با بیرون رفتن از دفتر نتانیاهو رئیس شورای شهرک‌سازی در کرانه باختری و غزه شد.

وی در سال 2021 به ریاست حزب «خانه یهودی» رسید و طی سخنرانی‌های آتشینی علیه فلسطینیان توانست شمار کرسی‌های این حزب را 4 برابر کند.

از اظهارت مشهور او لزوم کشتن فلسطینیان اسیر به جای آزادکردنشان است. او همچنین گفته که کرانه باختری اشغالی نیست چون هیچ گاه کشور فلسطین وجود نداشده است.

او از جدی‌ترین مخالفان برپایی کشور فلسطین است.

بنت با اینکه پیش‌زمینه مذهبی دارد برخلاف دیگر یهودیان پایبند به مسائل مذهبی با زنان دست می‌دهد و درباره مسائلی مانند ازدواج همجنس‌گرایان با آنان هم‌نظر نیست.

او در عرصه سیاسی گفتمان دینی افراط‌گرا را دنبال می‌کند و مدافع شهرک‌سازی است و بارها خواستار سیاست‌های سختگیرانه با ایران شده و از نتانیاهو را به کم‌کاری در این عرصه متهم کرده است.

نفتالی بنت پیش از این 5 وزارت ازجمله وزارت دفاع را در سال 2020 اداره کرده است.

کابینه نفتالی بنت شامل چهره‌هایی از منتهی الیه راست تا منتهی الیه چپ می‌شود.

وزیر خارجه او طبق توافق ائتلافی «یائیر لاپید» خواهد بود و بنی گانتس نیز در مقام وزیر دفاع خواهد ماند.

«اویگدور لیبرمن»، دیگر چهره راست افراطی اسرائیل هم وزارت دارایی و «جدعون ساعر» که در آستانه انتخابات اخیر از لیکود به رهبری نتانیاهو جدا شد وزیر دادگستری خواهد بود.

«منصور عباس»، رئیس جنبش جهاد اسلامی اسرائیل که وابسته به اخوان المسلمین و نماینده اعراب درون اسرائیل است نیز برای اولین بار در تاریخ اسرائیل در کابینه حضور دارد.

او مقام معاون وزیر در دفتر نخست‌وزیر را دارد و می‌کوشد که بودجه اسرائیل برای شهرها و روستاهای عرب‌نشین را افزایش دهد.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟