کاهش کارآیی واکسن فایزر در برابر سویه دلتا در اسرائیل؛ ذخیره مُدرنا به عنوان دُز دوم تزریق می‌شود

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

اسرائیل اعلام کرد با اینکه واکسن فایزر در برابر ابتلای حاد به سویه دلتا موثر است ولی با مسجل شدن کاهش کارآیی آن در جلوگیری از سرایت عمومی ویروس جهش یافته هندی احتمال دارد با هدف افزایش ایمنی شهروندان خود، از تزریق واکسن مُدرنا به عنوان دُز دوم به افراد بالای ۱۸ سالی که در مرحله نخست واکسن فایزر دریافت کرده‌اند، استفاده کند.

 

نتایج بررسی تازه وزارت بهداشت اسرائیل نشان می‌دهد که کارآیی واکسن فایزر که اکثر مردم این کشور با آن در برابر بیماری کووید-۱۹ واکسینه شده‌اند، در برابر نوع جهش‌یافته هندی یا دلتا کارآیی کمتری نسبت به سایر سویه‌های قبلی داشته است. این بررسی نشان می‌دهد که واکسن فایزر تنها در ۶۴ درصد موارد از ابتلای افراد جلوگیری کرده ولی مانع از بستری شدن مبتلایان و بروز علائم حاد بیماری شده است.

این در حالی است که گزارش‌ ماه‌های مه و ژوئن وزارت بهداشت اسرائیل اذعان دارد که کارآیی واکسن فایزر در جلوگیری از بستری شدن مبتلایان بین ۹۳ تا ۹۸ درصد بوده و این واکسن در ماه مه به میزان ۹۴.۳ درصد از ابتلای افراد به ویروس کرونا جلوگیری کرده است.

 

در همین حال، مطالعات محققان دانشگاه عبری و مرکز پزشکی دانشگاه هاداسا نیز نشان می‌دهد که واکسن فایزر بین ۶۰ تا ۸۰ درصد در برابر سویه دلتا موثر است.

وزارت بهداشت اسرائیل تصور می‌کند که نوع دلتای ویروس کرونا که گفته می‌شود قدرت سرایت آن دو برابر انواع جهش‌یافته پیشین این ویروس است، عامل ۹۰ درصد ابتلاهای جدید به بیماری کووید-۱۹ در اسرائیل طی دو هفته گذشته بوده است. طی یک هفته گذشته بیش از دو هزار و ۵۰۰ اسرائیلی به این بیماری مبتلا شده‌اند که از میان آنها ۶۸ نفر بستری شده‌اند و شرایط ۳۵ تَن وخیم گزارش شده است. این در شرایطی است که یک هفته پیش شمار مبتلایان بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های اسرائیل به ۲۲ نفر کاهش یافته بود.

 

 

بر همین اساس، رادیو ارتش اسرائیل صبح دوشنبه گزارش داد که دولت این کشور قصد دارد تصمیم‌گیری نهایی برای خرید ۱ میلیون دُز اضافی واکسن فایزر را به تعویق بیندازد و همچون اسپانیا و آلمان برای بالا بردن ایمنی افراد در برابر سویه دلتا از تزریق ذخیره واکسن مُدرنا به عنوان دُز دوم مورد نیاز برای افرادی که مرحله نخست واکسیناسیون خود را با واکسن فایزر آغاز کرده‌اند، استفاده کند.

همچنین کابینه نفتالی بنت، نخست وزیر جدید اسرائیل قصد دارد با تشکیل جلسه‌ای در عصر سه‌شنبه، محدودیت‌های جدیدی را همزمان با افزایش موارد ابتلا در این کشور وضع کند.

 

منبع:https://per.euronews.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟