جنجال سیاسی جدید در عراق در پی تقسیم منصب سفیر بین احزاب

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
فهرست سفرای جدید برای اعزام به حدود 80 کشور و نداشتن سابقه دیپلماتیک و شایستگی لازم برخی افراد منتخب، جنجال سیاسی جدیدی در عراق به پا کرده است.

فهرستی از ده ها نامزد منصب سفیر عراق در حدود 80 کشور مختلف به علت تقسیم این مناصب میان نیروهای سیاسی، علاوه بر پرونده نامزدها که بسیاری از آنها سابقه کار دیپلماتیک را ندارند، جنجال سیاسی جدیدی در عراق به وجود آورد.

برخی از نیروهای سیاسی عراق امروز جمعه مخالفت خود با فهرست سفرای جدید عراق را که سه شنبه توسط هیئت دولت تصویب شد و قرار است طی روزهای آتی نیز در پارلمان عراق تصویب شود، اعلام کردند.

«ظافر العانی»، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان عراق در بیانیه ای گفت: فهرست سفرای جدید عراق که شامل 80 سفیر است و نیمی از آنها نامزدهای احزاب سیاسی هستند، تاکید می کند که حکومت توسط احزاب سیاسی غارت می شود و در انتخاب سفرا هیچ توجهی به معیارهای نیاز فعلی و شایستگی نمی شود.

وی افزود: کشورهای بزرگی که روابط دیپلماتیک گسترده دارند، این حجم سفیر ندارند و مسئولان هیئت های دیپلماتیک خود را از کادر حرفه ای وزارت خارجه انتخاب می کنند.

العانی اشاره کرد که سفرا در درجه معاون وزیر هستند و کار دیپلماتیک در خارج از کشور نیز امتیازات بزرگی دارد.

این عضو کمیسیون روابط خارجی عراق تاکید کرد: کشوری مانند عراق که توانایی حفاظت از مقرهای هیئت های دیپلماتیک خارجی در بغداد را ندارد، چه نیازی به این حجم از سفیر و سفارت دارد؟ جز اینکه احزاب و برخی به حساب حکومت از آن سود می برند.

العانی اشاره کرد که با توجه به مسئولیتی که در پارلمان به عنوان نائب رئیس کمیسیون روابط خارجی دارد، تلاش خواهد کرد و همکارانش را تشویق خواهد کرد تا به این حجم از سفرا به جز افراد شایسته رای ندهند.

از طرفی دیگر، «بهاء النوری»، نماینده پارلمان عراق گفت که فراکسیون دولت قانون به این سفرا رای نخواهد داد و بیان کرد که برخی از این نامزدها شایستگی نمایندگی عراق در خارج از کشور را ندارند و وزارت خارجه نیز به نیروهای جدید نیاز دارد.

در مقابل «باسم خشان»، نماینده مستقل پارلمان عراق به العربی الجدید گفت که مخالفت برخی از فراکسیون ها در پارلمان با سفرای جدید در واقع تبلیغات انتخاباتی است چرا که آنها طی سال های گذشته در راستای تحکیم سهمیه بندی های سیاسی و قومیتی اقدام کردند و مناصب عالی را بین خود تقسیم کردند.

خشان بیان کرد سفرای جدید عراق از سوی طرف های سیاسی دارای نفوذ انتخاب شده اند تا در خارج از کشور حمایت مالی و سیاسی برخی از کشورها را کسب کنند و اکثریت آنها نیز صلاحیت نمایندگی عراق در جامعه بین المللی را ندارند.

وی همچنین اشاره کرد که برخی از طرف ها و شخصیت های سیاسی با فهرست سفرای جدید مخالفند و علتش این است که به دلیل درگیری سیاسی بین نیروهای سیاسی نامزد آنها کنار گذاشته شده است.

در همین راستا یک منبع نزدیک به دولت احتمال داد که این فهرست بازنگری و اصلاح شود تا از مخالفت با کل این فهرست جلوگیری شود.

وی اشاره کرد نخست وزیر، رئیس پارلمان عراق و معاون اول او در این رابطه با یکدیگر هماهنگ هستند و ارتباط دارند تا این مساله حل شود.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟