چرا اقلیم کردستان از خروج نیروهای امریکایی از عراق نگران است؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

اقلیم کردستان که مخالف خروج نیروهای امریکایی از عراق است، نگرانی هایی نسبت به بازگشت داعش و حملات برخی نیروهای مسلح به خود در صورت خروج امریکایی ها دارد.

اقلیم کردستان عراق که دهه هاست به صورت خودمختار اداره می شود، اخیرا اعلام کرد که مخالف خروج نیروهای امریکایی و ائتلاف بین المللی از عراق است و نسبت به تکرار سناریوهای فاجعه بار گذشته در عراق هشدار داده است.

مسئول اداره روابط خارجی دولت اقلیم کردستان گفته بود که عراق هنوز از بی ثباتی رنج می برد و برخی کشورهای دیگر هنوز در امور داخلی آن دخالت می کنند، از طرفی دیگر نیروی نظامی پایداری ندارد که بتواند مانع از تکرار حوادث گذشته شود که خسارت های مادی و جانی سنگینی به دنبال داشته است.

در همین راستا، ناظران اعلام کردند که نیروهای امریکایی در نهایت به صورت کلی از عراق خارج نخواهند شد و توافقات امضا شده فقط در حد تغییر برخی عناوین است و نیروهای امریکایی به بهانه حمایت و آموزش ارتش عراق در پایگاه ها خواهند ماند.

ناظران معتقدند که در رابطه با خروج نیروهای امریکایی از اقلیم کردستان نیز که خودمختار است، دولت اقلیم تصمیم گیرنده درباره ماندن یا خروج نیروهای امریکایی است. اربیل نگرانی هایی از کشورهای همجوار در صورت خروج نیروهای امریکایی دارد از این رو، برای آن صحبت از خروج کامل نیروهای امریکایی شاید در این زمان منطقی نباشد.

دغدغه امنیتی
«قیس النوری»، استاد علوم سیاسی دانشگاه بغداد و سفیر سابق عراق، اظهار داشت که دلیل مخالفت اربیل با خروج نیروهای امریکایی این است که گمان می کند ماندن این نیروها ضامن امنیت خود در برابر حملات احتمالی است.

وی در گفت وگویی با «اسپوتنیک» گفت: خروج نیروهای امریکایی دغدغه امنیتی برای رهبران اقلیم کردستان به خصوص بارزانی ها به شمار می رود، اما آنچه بین «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق و «جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا در رابطه با موضوع نیروهای امریکایی در جریان است، چه بسا توافق طرفین برای بازبینی در ماموریت این نیروها در عراق باشد تا اینکه به خروج کامل آنها از عراق پرداخته باشد.

سیستم نظامی امریکا در منطقه
النوری در ادامه گفت که نیروهای امریکایی در پایگاه های هوایی مهمی در غرب و شمال عراق حضور دارند و این پایگاه ها بخشی از سیستم نظامی امنیتی امریکا در منطقه هستند.

وی اشاره کرد که چه بسا دو طرف به توافق رسیده و عراق این پایگاه ها را همانند آلمان، ژاپن و فلیپین به امریکا اجاره دهد.

این استاد علوم سیاسی احتمال داد که بغداد و واشنگتن توافق کرده باشند تا نیروهای امریکایی از اقلیم کردستان خارج نشوند چرا که اقلیم خود یک واحد سیاسی آزاد است که می تواند براساس قانون خود اقداماتی این چنین اتخاذ کند که در این صورت مساله خروج کامل نیروهای امریکایی معنا ندارد.

از طرفی دیگر «کفاح محمود»، نویسنده و پژوهشگر امور کردستان گفت که در اصل موضوع حضور نیروهای امریکایی اختلافی وجود ندارد به گونه ای که دو طرف از لزوم حضور نیروهای امریکایی به عنوان نیروهای فنی، تکنیسین و مربی مطلعند با وجود اینکه اقلیم معتقد است عراق و کردستان هنوز به نیروهای حامی برای مبارزه با داعش به شدت نیاز دارد.

وی در گفت وگو با اسپوتنیک گفت که اقلیم کردستان همه حوادث پس از خروج نیروهای امریکایی در سال 2011 را به یاد دارد که تروریسم در کشور حضور یافت و نهاد امنیتی و نظامی در برابر داعش فرو پاشید.

نگرانی از بازگشت داعش
محمود اشاره کرد که امروز ترس از بازگشت داعش وجود دارد که در حال بازیابی قدرت و فعالیت مجدد در برخی مناطق دارای خلأ امنیتی است به خصوص با توجه به اینکه اخیرا در دیالی، خانقین، جنوب و غرب کرکوک، غرب موصل، اطراف بغداد و شمال تکریت فعالیت می کند.

گفتنی است «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق شب گذشته با «جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا دیدار کرد و دو طرف بر سر خروج نیروهای رزمی امریکا تا 31 دسامبر 2021 توافق کردند.

براساس این توافق، فقط نیروهای رزمی امریکایی خارج خواهند شد و حضور نیروهای غیررزمی امریکایی و نیروهای ائتلاف بین المللی در عراق به قوت خود باقی است.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟