دلایل خروج نیروهای امریکایی از عراق چیست؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق، اولین گام مهمی است که آمریکا درباره عراق برمی‌دارد مطمئنا گام‌های بعدی نیز درپیش خواهد بود. اما مسئله مهمتری که آمریکا تلاش می‌کند از جهات مختلف مانع آن شود و برای این منظور هزینه کند، مبارزه با توسعه همه جانبه چین است، بنابراین به دلایل مختلفی همچون تقابل با روسیه و چین فرصت آنچنانی برای جولان دادن در منطقه ندارد.

مسئله حضور آمریکا در منطقه برای خود آمریکا به یک چالش بزرگ تبدیل شده است. به نظر می‌رسد بنا بر برخی دلایل، آمریکا اولویت‌های دیگری در منطقه و در سطح جهان دارد که شاید بتوان گفت منطقه غرب آسیا همانند قدیم اولویت اول آمریکا به شمار نمی‌رود.

مسئله مهمتری که آمریکا تلاش می‌کند از جهات مختلف مانع آن شود و برای این منظور هزینه کند، مبارزه با توسعه همه جانبه چین است، بنابراین به دلایل مختلفی مثل تقابل با روسیه و چین فرصت آنچنانی برای جولان دادن در منطقه ندارد، لذا آمریکایی‌ها مجبور به خروج از افغانستان شدند، کما اینکه مجبور شدند نیروهای نظامی فراوان و پایگاه های زیادی که انواع و اقسام تجهیزات سنگین در عراق مستقر بوده را جا به جا و از این کشور خارج کنند.

خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق، اولین گام مهمی است که آمریکا درباره عراق برمی دارد مطمئنا گام های بعدی نیز درپیش خواهد بود.

از سوی دیگر آگاهی ملت‌ها و ارتقای درک آنها از حضور خسارت بار آمریکا در منطقه و کشورشان موجب شده خواستار خروج نیروهای آمریکایی از کشورهای خود باشند. شاید دلایل عنوان شده و دلایل دیگری موجب شده آمریکا نیروهای نظامی خود را از افغانستان و عراق بیرون ببرد، کما اینکه بعید به نظر نمی رسد با آگاهی روز افزون ملت‌های جهان اسلام و منطقه مجبور به خارج کردن نیروها و بستن پایگاه‌های خود در منطقه شود.

حفظ حمایت مستشاری آمریکا از عراق، که دولت آقای بایدن و آقای مصطفی الکاظمی خواستار این موضوع شده و از آن سخن به میان آورده‌اند، موجب دو برخورد مختلف با این موضوع می شود. تیم آقای الکاظمی و افرادی که با تیم وی کار می‌کنند معتقدند نیروهای آمریکایی نباید به یک‌باره بلکه باید از خاک عراق به تدریج خارج شوند همانند آنچه لیبرال‌های داخل ایران که درباره کاهش نفوذ آمریکا چنین تفکری دارند و اینکه باید با آمریکا رابطه داشته باشیم تا آب خوردنمان تامین شود!

متاسفانه شاهد رواج چنین تفکری در عراق نیز هستیم. تفکردیگری هم در عراق وجود دارد که اصولا با موجودیت آمریکا، کفر جهانی و استکبار به دلایل ایدئولوژیکی که برگرفته از آموزه‌های اسلامی و قرآنی است سر سازگاری ندارد. این تفکر می‌گوید هنگامی که حتی یک سرباز آمریکایی در خاک من باشد کشورم تحت اشغال است، بنابراین با چنین موضوعی مبارزه می‌کند. این تفکر مبارزه با آمریکا را تا آخرین نفس در دستور کار خود قرار می‌دهند.

به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها زودتر از آنچه که تصور می شود مجبوربه خروج نیروهای نظامی خود، حتی نیروهای مستشاری از عراق شوند، چرا که وضعیت منطقه به گونه‌ای نیست که بتوانند در جای جای منطقه جولان بدهند و هزینه کنند.

آمریکا به دلیل وخامت وضع اقتصادی خود قادر به دادن هزینه بیش از این در منطقه نیست. شاید یکی از دلایل اصلی که دولت آمریکا مجبور به خروج و فراری دادن نیروهای خود از عراق شده است هزینه های سرسام آوری است که سالها بدون نتیجه و بدون اینکه به اهداف خود در منطقه دست بیابند درعراق هزینه کرده‌اند.

هزینه های سنگینی که با پول مالیات آمریکا بیهوده خرج می‌شود. هزینه‌هایی که بعد از بیست سال حضور در افغانستان و عراق به جز تولید و تربیت تروریست‌هایی چون داعش و القاعده چیزی از آنها به جای نماند، لذا حضور آمریکا به جز ایجاد دردسر برای مردم منطقه هیچ دستاوردی نداشته است.

خوشبختانه مردم عراق امروزه مردم زنده، هوشیار و با نشاطی هستند. مردمی که دوست را از دشمن تفاوت می‌دهند و دشمن را به خوبی می‌شناسند و با تاکتیک‌های بسیار هوشمندانه و به روز مشغول مبارزه با آمریکایی‌ها هستند. هوشیاری مردم به تقابل و مبارزه با آمریکا و تاکید دو چندان آنها برای مبارزه با آمریکا و خروج نیروهای نظامی آمریکا از خاک عراق، آینده عراق را امیدوارانه تر از امروز به تصویر می‌کشد.

 

منبع:https://rahbordemoaser.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟