رخنه پ ک ک در انتخابات آتی عراق از طریق حوزه انتخابیه سنجار

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
مسئولان عراقی از نفوذ شماری از نامزدهای مرتبط با پ ک ک در انتخابات پارلمانی آتی در قالب احزاب و جریان‌های ایزدی و از طریق حوزه انتخابیه شهر سنجار و اطراف آن خبر دادند.

مسئولان عراقی در بغداد از نفوذ شماری از نامزدهای مرتبط با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) در انتخابات پارلمانی آتی در قالب احزاب و جریان‌های ایزدی و از طریق حوزه انتخابیه سوم در استان نینوا و مشخصا در شهر سنجار و اطراف آن خبر دادند.

ناظران تحولات سیاسی عراق معتقدند که این اقدام در راستای ایجاد پوشش سیاسی برای پ ک ک در درون شهر سنجار و رقابت با احزاب سنتی کُرد و مشخصا حزب دموکرات اقلیم کردستان به رهبری «مسعود بارزانی» در کنار دیگر گروه‌های سیاسی عرب سُنی است.

شهر سنجار (واقع در 110 کیلومتری غرب موصل) تحت سیطره عناصر مسلح پ ک و دیگر گروه‌های مسلح قرار دارد که مانع از اجرای توافق عادی‌سازی اوضاع در این شهر می‌شود که در اکتبر سال 2020 میلادی میان بغداد و اربیل امضا شد و طبق آن باید همه گروه‌های مسلح از سنجار خارج شوند و اهالی این شهر بدان بازگشته و روند بازسازی آغاز شود.

در همین رابطه، یک مسئول عراقی در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: کمیساریای عالی انتخابات مسئول تایید صلاحیت شماری از نامزدهای مرتبط به پ ک ک را از لحاظ سیاسی و عقیدتی برعهده دارد؛ حزبی که در شماری از کشورها سازمانی تروریستی توصیف می‌شود.

وی گفت: یکی از این نامزدها در تحریک مردم علیه نیروهای ارتش عراق در آوریل سال گذشته دست داشته است.

به گفته منبع یاد شده، 7 نامزد از حوزه انتخابی سنجار از میان افراد مرتبط با پ ک ک هستند و از طریق احزاب ایزدی جدید و گروه‌های سیاسی قدیمی ایزدی نظیر حزب آزادی و دموکراسی، حزب پیشرفت ایزدی و جنبش ایزدی برای اصلاح نامزد شده‌اند تا یکی از کرسی‌های پارلمانی این شهر را به دست بیاورند.

وی گفت: در بین نامزدهای مرتبط با پ ک ک زنان نیز وجود دارند تا با استفاده از سهمیه 25 درصدی زنان به راحتی بتوانند به پارلمان راه یابند.

در همین ارتباط، منابع محلی در شهر سنجار تاکید کردند: پ ک ک و گروه مسلح ایزدی خان عملا تبلیغات انتخاباتی خود را در پوشش احزاب تازه تاسیس ایزدی آغاز کرده‌اند.

به گفته ناظران سیاسی، این گروه‌های تازه تاسیس و تحت مدیریت پ ک ک در تلاش هستند تا حزب دموکرات کردستان را از این شهر دور کنند و بر روند تصمیم‌گیری در سنجار مسلط شوند.

«محما خلیل»، فرماندار سنجار هم اظهار داشت: حق تعیین سرنوشت و رقابت در انتخابات از جمله حقوق اقلیت‌ها و تصریح شده در قانون اساسی عراق است اما به شرطی که انتخابات سالم باشد و در آن از اموال سیاسی استفاده نشود و گروه‌های سیاسی از خارج از عراق حمایت نشوند.

وی در پایان گفت: شهر سنجار تاب تحمل منازعات سیاسی مورد از حمایت از خارج از عراق و دارای اهداف خراباکارانه را ندارد.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟