نگاهی به صحنه انتخابات در فقیرترین استان های عراق

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

180 نامزد برای دستیابی به 19 کرسی استان‌های دیوانیه و مثنی که فقیرترین استان‌های عراق هستند برای مشارکت در انتخابات اکتبر 2021 عراق رقابت می‌کنند.

این دو استان شاهد بالاترین آمار بیکاری هستند که به 50 درصد می‌رسد و صدها پروژه نیمه‌کاره در آنها دیده می‌شود. اما هر سال موعد انتخابات که می‌رسد وضعیت خدمات و پیشبرد پروژه‌ها بهتر می‌شود به خصوص اگر خواهر یک مقام بلندپایه محلی درصدد ورود به مجلس باشد.

از میان نمایندگان کنونی این دو استان 10 نفر از آنها بار دیگر نامزد انتخابات شده‌اند.

دیوانیه به 3 حوزه انتخاباتی تقسیم شده که مجموعا 11 کرسی دارند و 105 نامزد بر سر آنها رقابت می‌کنند. 3 تای این کرسی‌ها باید به زنان برسد. شمار رأی‌دهندگان در این استان 800 هزار برآورد شده که 500 هزار تای آنها کارت هوشمند رأی خود را دریافت کرده اند.

در حوزه اول که 4 کرسی دارد و 47 نامزد در آن رقابت می‌کند ائتلاف فتح (شاخه سیاسی الحشد الشعبی) «عزیز شریف المیاحی» را که عضو کتائب امام علی(ع) به ریاست «شبل الزیدی» است نامزد کرده است.

یک فعال سیاسی تظاهرات عراق می‌گوید که نامزدی فردی از گروه مسلحی که رسما دولت مرکزی عراق را تهدید کرده و اساسا تشکل سیاسی نیست جای سؤال جدی دارد.

اما نامزدی از گروه‌های مسلح به این مورد منحصر نمی‌شود، کتائب حزب الله عراق هم که سابقه انتقاد سختی از دولت عراق را دارد در فهرستی به نام «حقوق» در این استان دو نامزد را معرفی کرده است.

جریان صدر، که فعلا اعلام کرده که در انتخابات شرکت نمی‌کند، در حوزه دوم انتخاباتی استان دیوانیه دوم نامزد دارد و سه نماینده فعلی‌اش از همین استان در انتخابات ثبت‌نام نکرده اند.

مورد جالب دیگر نامزدی «فیصل حسن» در این حوزه از ائتلاف دولت قانون است. این در حالی است که حسن در حال حاضر به جای «هدی سجاد» از ائتلاف نصر (حیدر العبادی) به نمایندگی مجلس راه یافت.

نماینده و وزیر سابق کشور عراق «جواد البولانی» هم از این استان و در حوزه سوم نامزد شده است.

اما استان مثنی مرکز آن ناصریه فقیرترین شهر عراق دانسته می‌شود و نسبت فقر در ان 52 درصد است 72 نامزد برای دستیابی به 7 کرسی رقابت می‌کنند. این استان به دو حوزه انتخاباتی تقسیم شده که 500 هزار رأی‌دهنده دارد و از این میان 300 هزار رأی‌دهنده کارت هوشمند رأی خود را دریافت کرده‌اند.

ائتلاف فتح در این استان هم از میان سه نماینده خود دو تا را دوباره نامزد کرده است.

فالح الساری، نماینده قدیمی این استان در مجلس عراق، امسال از ائتلاف نیروهای حامی حکومت (الحکیم ـ العبادی) نامزد شده است.

از نامزدهای جالب توجه این دوره «خوله الزیادی» خواهر استاندار مثنی از ائتلاف دولت قانون است. تعدادی از نامزدهای استان، الزیادی را به سوءاستفاده از امکانات استانداری در تبلیغات انتخاباتی متهم کرده‌اند.

«باسم الخشان»، از دیگر نامزدهای استان مثنی، می‌گوید که سازمان پاکدستی عراق نشان داده که بیش از 100 پروژه نیمه کاره در این استان وجود دارد اما با آغاز تبلیغات انتخاباتی آسفالت کردن خیابان‌ها آغاز شده و حضور استاندار در مناطق فقیرنشین سماوه پررنگ شده است.

 

 

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟