زمزمه‌هایی از بازگشت گروه‌های سیاسی تحریم‌کنندهِ انتخابات به عرصه رقابت‌ها

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
گروه‌های سیاسی تحریم‌کننده انتخابات آتی از پیشنهاد نخست‌وزیر عراق برای تشکیل کمیته‌ای به منظور گفت‌وگو و اقناع آنها جهت عدول از تصمیم‌شان استقبال کردند.

گروه‌های سیاسی تحریم‌کننده انتخابات آتی از پیشنهاد «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق برای تشکیل کمیته‌ای به منظور گفت‌وگو و اقناع آنها جهت عدول از تصمیم‌شان استقبال و تاکید کردند مشارکت‌شان در انتخابات مستلزم تامین برخی شروط مربوط به سلامت فرایند انتخابات است.

روز گذشته الکاظمی نشستی با گروه‌های سیاسی برگزار کرد که در آن بر برگزاری انتخابات در دهم اکتبر 2021 میلادی اجماع شد.

در این نشست که علاوه بر الکاظمی، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان، «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی، نماینده سازمان ملل در عراق و گروه‌های سیاسی حضور داشتند، کمیساریای عالی انتخابات شرح مفصلی از آمادگی‌های فنی و توان این کمیساریا برای برگزاری انتخابات در موعد مقرر در دهم اکتبر آتی ارائه کرد.

الکاظمی و گروه‌های سیاسی در این نشست بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر و تامین فضای مناسب آن تاکید کرد.

نخست‌وزیر و گروه‌های سیاسی در پایان از فراکسیون‌های سیاسی تحریم‌کننده انتخابات بار دیگر خواستند تا از این تصمیم خود منصرف شوند، الکاظمی همچنین پیشنهاد داد تا کمیته‌ای از گروه‌های سیاسی ملی برای گفت‌وگو با فراکسیون‌های تحریم‌کننده و اقناع آنها برای انصراف از این تصمیم تشکیل شود تا تلاش‌ها در مرحله آتی یکپارچه شود.

قرار است طی دو روز آتی این کمیته‌ تشکیل شود و عملا شماری از اعضای آن مشخص شده و تحرکات و تماس‌ها با گروه‌های سیاسی تحریم‌کننده انتخابات آغاز شده است.

در همین رابطه، یک مقام آگاه در دولت عراق به العربی الجدید گفت: روسای سه‌گانه برای انجام تلاش‌ها به منظور برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات توافق دارند و پیشنهاد مذکور الکاظمی با تایید روسای دیگر همراه شده است و روسای جمهوری و پارلمان و نخست‌وزیر تاکید کرده‌اند که به تماس‌های خود با رهبران گروه‌های تحریم‌کننده برای اقناع آنها در بازگشت به صحنه انتخابات ادامه خواهند داد همزمان طی روزهای آتی کمیته پیشنهادی الکاظمی نیز فعالیت خود را آغاز خواهد کرد

منبع مذکور تاکید کرد:برخی گروه‌های تحریم‌کننده مواضع مثبتی دارند و نسبت به گفت‌وگو با کمیته یاد شده و امکان حصول تفاهم نگاهی مثبت دارند اما در عین حال شروط و ملاحظاتی از جمله تضمین برگزاری انتخابات سالم و شفاف با نظارت بین‌المللی گسترده دارند که روسای سه‌گانه تعهداتی در این باره ارائه کرده‌اند.

در نخستین واکنش از سوی گروه‌های سیاسی تحریم‌کننده انتخابات، حزب کمونیست عراق از امکان دستیابی به تفاهم با کمیته پیشنهادی الکاظمی ابراز خوش‌بینی کرد.

«جاسم الحلفی»، از رهبران حزب کمونیست در این باره گفت: درهای این حزب به انجام هر گونه گفت‌وگویی با کمیته یاد شده باز است و تصمیم در تحریم انتخابات نه از سر عاطفه و احساس که پس از بررسی شرایط اتخاذ شد و اکنون در صورت تامین شروط ما در تامین امنیت انتخابات، انحصار سلاح به دست دولت، بازخواست فاسدان و نظارت بین‌المللی امکان بازگشت به انتخابات وجود دارد.

در همین رابطه، هنوز موضع جریان صدر مبهم است اما برخی اطلاعات حکایت از این دارد که این جریان احتمالا از تصمیم خود در تحریم انتخابات بازخواهد گشت زیرا تصمیم صدر در تحریم انتخابات و دوری از فعالیت‌های دولتی برای نخستین بار نیست که مطرح می‌شود، وی بارها این اقدام را تکرار کرده است از جمله در پنجم اوت سال 2013، بیست و یکم فوریه سال 2014، بیست و چهارم فوریه 2020 که تاکید کرد در فعالیت‌های سیاسی و دولتی شرکت نخواهد کرد، اما خیلی زود بر خلاف اظهارات پیشین خود، تبدیل به گروه اصلی در مذاکرات تشکیل دولت به ریاست الکاظمی شد.

صدر پیش از این در ماه آوریل گذشته تاکید کرده بود قصد دارد برای تحقق اصلاحات و دور کردن فاسدان از دولت، پست نخست‌وزیری را از آن خود کند لذا این تصمیم صدر بیشتری تاکتیکی برای دور کردن خود از ترکش انتقادات سنگین مردمی از ناکارآمدی عناصر خود در مدیریت پرونده برق و بهداشت در عراق است.

تاکنون گروه‌های المنبر العراقی به رهبری «ایاد علاوی»، جبهه ملی به ریاست «صالح مطلک»، التجمع الجمهوری به ریاست «عاصم الجنابی»، جریان صدر و حزب کمونیست از تحریم انتخابات آتی خبر داده اند.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟