دورخیز الجولانی برای تسلط بر مناطق تحت کنترل مخالفان دولت در شمال سوریه

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
سرکرده گروه تحریر الشام در دیدار با شماری ازسرشناسان استان حلب مدعی شد که اهالی ساکن در دو منطقه «سپر فرات» و «شاخه زیتون» خواهان ورود این گروه به مناطق‌شان هستند.

«ابومحمد الجولانی»، سرکرده گروه تحریر الشام (جبهه النصره پیشین) در دیدار با شماری از مهاجران و آوارگان استان حلب مدعی شد که اهالی ساکن در دو منطقه «سپر فرات» و «شاخه زیتون» که مخالفان دولت سوریه (ارتش ملی) بر آن مسلط‌ند، خواهان ورود گروه تحریر الشام به مناطق‌شان هستند.

منابع آگاه در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کردند: در این نشست که میان الجولانی و افراد سرشناس حومه شمالی و غربی حلب در ششم اوت جاری در نزدیکی گذرگاه باب الهوی در مرز ترکیه برگزار شد، علاوه بر الجولانی، ابو الحسن سخنگوی نظامی این گروه و ابوقتیبه مسئول نظامی تحریر الشام و 35 نفر از سرشناسان حلب حضور داشتند.

الجولانی در این نشست گفت: این مساله حائز اهمیت است که یک قدرت و یک مدیریت واحد وجود داشته باشد تا همه مناطق آزاد شده و مورد تسلط مخالفان دولت سوریه را اداره کند، اکنون ما می‌بینیم تفاوت پررنگی میان ادلب و مناطق سپر فرات و شاخه زیتون وجود دارد، تفاوت اینجاست که در ادلب یک مدیریت برقرار است اما در دو منطقه یاد شده چندین مدیریت و قدرت به چشم می‌خورد و این مناطق برعکس ادلب که شاهد رشد و حل همه مشکلات مردم است، غرق در آشوب و مخاطرات امنیتی، اجتماعی و سیاسی هستند.

سرکرده گروه تروریستی تحریر الشام افزود: ما آعوش خود را ده‌ها بار به روی افراد ساکن در منطقه سپر فرات و شاه زیتون گشودیم و امروز هم بر این موضع خود هستیم، اگر گروه‌های مسلح ساکن این مناطق علیرغم موانع بخواهند متحد شوند، این امری شدنی است.

در مقابل، یک منبع آگاه در ارتش ملی سوریه و هم‌پیمان با ترکیه به العربی الجدید گفت:ادعاهای الجولانی درباره درخواست اهالی دو منطقه سپر فرات و شاخه زیتون کذب است و هیچ نشست یا تماسی میان هیات تحریر الشام و گروه‌های مخالف سوری و سرشناسان عشایر وجود نداشته است.

از سوی دیگر، «عباس شریفه»، پژوهشگر مرکز پژوهش‌های جسور گفت: الجولانی از مدت‌ها پیش در تلاش برای رخنه در منطقه شمالی استان حلب از طریق منافع اقتصادی و هماهنگی امنیتی با برخی گروه‌های مسلح است.

شریفه گفت: به نظر می‌رسد نشست اخیر گروه‌های مخالف سوری با ائتلاف بین‌المللی ضدداعش پیامی بر لزوم تفاهم میان گروه‌های مسلح مخابره کرده لذا اظهارات الجولانی در مقطع کنونی مطرح می شود تا این پیام را برساند که قادر به کنترل امنیتی این منطقه است لذا وی مسائلی نظیر آشوب امنیتی و عدم وجود نهادی واحد برای مدیریت مناطق یاد شده را مطرح می کند.

«ابومحمد الجولانی»، سرکرده هیات تحریر الشام کیست؟
ابو محمد الجولانی در سال 1981 میلادی در شهرک الشحیل از توابع شهر دیرالزور در شرق سوریه در خانواده ای زاده شد که اصلیت آنها متعلق به استان ادلب بود. او به شهر دیرالزور نقل مکان کرد زیرا پدرش کارمند دولت بود و راننده اداره خانه های سازمانی نظامی بود.

الجولانی اولین مراحل آموزش نظامی را به پایان برد و به دانشکده پزشکی دانشگاه دمشق رفت و دوسال پزشکی خواند و در سال سوم دانشگاه به عراق رفت.

الجولانی به گروه القاعده و شاخه عراقی آن بعد از تجاوز سال 2003 میلادی آمریکا به عراق پیوست و زیر فرماندهی «ابومصعب الزرقاوی» و جانشینان او کار می کند. در صفوف گروه القاعده به سرعت پیشرفت کرد و مدارج ترقی را پیمود تا اینکه از نزدیکان الزرقاوی شد. بعد از ترور الزرقاوی در حمله هوایی آمریکا در سال 2006 میلادی، الجولانی از عراق خارج شد و به لبنان رفت و گمان می رود که وی بر امر آموزش «جند الشام» مرتبط با گروه القاعده نظارت داشته است.

الجولانی بار دیگر از لبنان به عراق رفت و آمریکایی ها او را بازداشت و در زندان بوکا زندانی کردند که اداره آن را آمریکایی ها برعهده داشتند. وی در سال 2008 میلادی آزاد و فعالیت نظامی خود را با به اصطلاح “دولت اسلامی در عراق” به سرکردگی ابوبکر البغدادی آغاز کرد. دیری نپایید که رئیس عملیات این گروه در استان موصل شد. چند ماه بعد از آغاز بحران سوریه، الجولانی در ماه اوت به عنوان فرستاده القاعده برای تاسیس شاخه این گروه در کشورش بازگشت تا بتواند از طریق آن در نبرد ضد دولتی شرکت کند.

در ژانویه سال 2012 میلادی، الجولانی در بیانیه ای تشکیل گروه موسوم به «جبهه النصره لاهل الشام» را اعلام کرد که به آنها به اصطلاح «مجاهدان شام»می گفتند. وی از زادگاهش شهرک الشحیل به عنوان خاستگاه برای اقدامات این جبهه استفاده کرد.

این گروه تروریستی در سال ۲۰۱۶ به دنبال فشارهای جامعه جهانی مجبور شد برای پاک کردن پرونده خود از جنایت‌های وحشیانه، نام خود را به «جبهه فتح الشام» تغییر دهد بعدها نیز دوباره نام خود را به هیات تحریر الشام تغییر داد.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟