نوری المالکی: اگر انتخابات به تعویق بیفتد دیگر برگزار نخواهد شد/ به دلیل کرونا در تحلیف ابراهیم رئیسی شرکت نکردم

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
رئیس ائتلاف دولت قانون تأکید کرد که ملتهب کردن دوباره جامعه یا تعویق انتخابات به نفع هیچ کس نیست و افزود که اگر انتخابات به تعویق افتد دیگر برگزار نخواهد شد.

«نوری المالکی»، رئیس ائتلاف دولت قانون، تأکید کرد که ملتهب کردن دوباره جامعه یا تعویق انتخابات به نفع هیچ کس نیست و افزود که اگر انتخابات به تعویق افتد دیگر برگزار نخواهد شد.

او در مصاحبه با شبکه «روداو» تأکید کرد که همه تشکل‌های سیاسی حق دارند که بخواهند در انتخابات شرکت کنند یا شرکت نکنند هرچند از همه می‌خواهیم که با شرکت در انتخابات در روند اصلاح و بازسازی کشور سهیم شوند اما تصمیم با آنهاست.

المالکی تأکید کرد که احساس نمی‌کند که کمیساریای عالی مستقل انتخابات تحت تأثیر فشارهای سیاسی باشد و افزود که این کمیساریا براساس جمع‌بندی‌های خودش عمل می‌کند و انتقادی که به آن وارد است این است که به نظر گروه‌های سیاسی چندان توجهی نمی‌کند و باید کمی در این باره انعطاف نشان دهد.

او در پاسخ به این سؤال که آیا تصمیم «مقتدی صدر» برای عدم مشارکت در انتخابات را موجب ملتهب شدن فضا در عراق می‌داند یا نه، گفت که این دو ربطی به هم ندارند و ملتهب کردن جامعه و راه انداختن تظاهرات و تعویق انتخابات به نفع هیچ کسی نیست چون اگر انتخابات به تعویق افتد دیگر هیچ گاه برگزار نخواهد شد.

دبیر کل حزب الدعوه همچنین تأکید کرد که هر کسی که سلاح به دست دارد باید با کمیته امنیتی انتخابات همکاری کند تا امنیت انتخابات و آزادی نامزدها ورأی‌دهندگان تضمین شود و افزود که بعید می‌داند عراق بار دیگر به سمت تظاهرات کشیده شود.

وی در پاسخ به کسانی که عدم مشارکت صدر در انتخابات را به معنای شکست روند انتخابات می‌دانند گفت که این دو موضوع ربطی به هم ندارند و هر تشکل سیاسی حق دارد درباره مشارکت یا عدم مشارکت تصمیم بگیرد.

او پیش‌بینی کرد که اگر کمیساریای انتخابات به تعهد خود درباره اعلام نتایج انتخابات ظرف 24 ساعت عمل کند و شائبه‌ای در این باره به جای نگذارد، روند تشکیل دولت این بار آسان‌تر از دوره‌های قبل باشد.

المالکی درباره عدم مشارکتش در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، نیز گفت که از قدیم با رئیسی دوستی دارد و با وی بارها دیدار کرده است و افزود که یکی از سه رهبر تشکل‌های سیاسی عراقی بوده که به این مراسم دعوت شده و تصمیم داشته که شرکت کند اما در آستانه سفر به تهران مشکوک به ابتلا به کرونا شده و برای همین بهتر دیده که این سفر را انجام ندهد هرچند بعد از آزمایش معلوم شد که مبتلا نبوده است.

 

او درباره روابط عراق و ایران در دوره ریاست ابراهیم رئیسی نیز تأکید کرد که با یکدست شدن نظام سیاسی در ایران، این کشور راحت‌تر می‌تواند با چالش‌ها روبه‌رو شود و افزود که این وضعیت موجب ثبات سیاسی می‌شود.

المالکی درباره حضور نیروهای امریکایی در عراق نیز تأکید کرد که حضور این نیروها در عراق به استناد توافق‌نامه چارچوب استراتژیک میان عراق و امریکا بوده که در سال 2008 در زمان نخست‌وزیری وی امضا شده و افزود که با استناد به همین توافق‌نامه می‌توان خواستار خروج این نیروها شد و این موضوع نیازی به مصوبه مجلس ندارد.

او گفت که عراق در عرصه آموزش نیروها و استفاده از تجهیزات نیازمند نیروهای امریکایی است و تأکید کرد که نخست‌وزیر عراق با امریکا درباره پایان دادن به حضور نیروهای رزمی امریکایی به توافق رسیده‌اند و این موضوع فیصله یافته است اما عراق همچنان نیازمند نیروهای آموزشی و حمایتی است.

وی درباره برخی اقدامات گروه‌های منتسب به الحشد الشعبی نیز گفت که هرگونه تخلف و تعدی به نظام سیاسی کشور و قانون اساسی غیر قابل قبول است و حضور آنها در خیابان‌های منطقه خضراء پیش از این هم محکوم شده است و افزود که همه گروه‌های مسلح باید تابع دستور فرمانده کل نیروهای مسلح باشند.

المالکی تأکید کرد که اجازه نمی‌دهیم حشد از چارچوب نظامی تعیین‌شده خارج شود یا خارج از دستورات فرمانده کل عمل کند و درصورت تخلف از این دستورات دولت و گروه‌های سیاسی سهیم در دولت موظف به برخورد با این نیروهاست و افزود که حضور مسلحانه آنها در خیابان‌ها بدون اجازه دولت نقض آشکار اقتدار حکومت عراق است.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟