چرا ائتلاف عربی اهمیت ویژه‌ای برای نبرد مارب قائل است؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
استان مارب واقع در شرق یمن بیش از هر زمان دیگری شاهد وضعیتی پیچیده است و همزمان با تلاش انصارالله برای آزادسازی این استان، ائتلاف عربی حملات هوایی خود علیه انصارالله را تشدید کرده است.

استان مارب واقع در شرق یمن بیش از هر زمانی شاهد وضعیت پیچیده است، از یک طرف نیروهای انصارالله برای آزادسازی این استان بر حجم حملات خود افزوده‌اند و از طرفی دیگر ائتلاف عربی برای متوقف‌سازی پیش‌روی انصارالله حملات هوایی خود را تشدید کرده است.

در این میان، همزمان با عملیات انصارالله برای آزادسازی مارب، ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی بر حملات هوایی خود افزوده؛ امری که به جان باختن صدها نیروی انصارالله منجر شده، در این میان، این سوال مطرح می‌شود که نبرد کنونی برای ائتلاف عربی تا چه میزان حائز اهمیت است؟

آمار و ارقام قابل توجه

در جدیدترین آماری که ائتلاف عربی در 17 اکتبر جاری اعلام کرده، طی 24 ساعت بیش از 40 حمله هوایی به مواضع انصارالله در شهر العبدیع در مارب انجام شده که به جان باختن بیش از 165 انجامیده است.

این آمار جدید شمار کشته‌شدگان طی یک هفته جاری را به 1463 نفر افزایش داده است.

حملات وقف‌ناپذیر

اعلام مستمر آمار ائتلاف عربی برای نخستین بار است که طی سال‌های گذشته رسانه‌ای می‌شود، در این میان، انصارالله یمن تمام تلاش خود را بکار بسته است تا خود را به مرکز استان مارب برساند.

از حدود یک ماه پیش، انصارالله بر شدت حملات خود بر مناطق جنوبی مارب افزوده و اخیرا توانسته بر شهر العبدیه تسلط پیدا کند و در عین به دنبال آن است که به سمت مناطق جدید در این استان پیشروی کند.

تاثیر حملات هوایی

بسیاری از تحلیلگران بر عملکرد فعال و مستمر جنگنده‌های ائتلاف عربی به هنگام مورد تهدید واقع شدن مارب اشاره دارند.

در همین رابطه، «راجح النصیری»، روزنامه‌نگار یمنی تصریح کرد: حملات هوایی نیروهای ائتلاف عربی در کنار نیروهای دولت مستعفی عبدربه منصور توانسته تقریبا پیشروی انصارالله به سمت مرکز مارب را متوقف کند.

النصیری در گفت‌وگو با الخلیج اونلاین تصریح کرد: حملات مستمر انصارالله علیه عربستان که هر از گاهی درباره آن می‌شنویم، شاهد این مدعاست، انصارالله اعلام کرده این حملات تنها واکنشی به حمایت جنگنده‌های ائتلاف عربی از ارتش وابسته به دولت مستعفی در نبرد مارب است.

وی افزود:درباره دلایل اهمیت نبرد مارب برای ائتلاف عربی باید بگوییم، این ائتلاف با حملات هوایی مذکور در تلاش است تا به همگان ثابت کند که همچنان متحد دولت مستعفی یمن است که با انصارالله در جنگ است.

النصری درباره دلیل دیگر اهمیت مارب برای ائتلاف عربی گفت:اگر انصارالله بتواند بر مارب تسلط پیدا کند، سقوط این استان به معنای مشکلات بسیار برای عربستان خواهد بود از جمله اینکه ریاض باید حقوق و نیازهای مالی دولت مستعفی را تامین کند زیرا از دست رفتن مارب یعنی سقوط تاسیسات نفتی موجود در این استان که برای دولت عبدربه منصور درآمدزایی دارد.

اهمیت اقتصادی و جغرافیایی مارب

«محمد الصالحی»، تحلیلگر امور سیاسی یمن در این باره اظهار داشت: «مارب اهمیت بسیاری برای هر دو طرف درگیری دارد و مرکز فرماندهی و استقرار ارتش دولت مستعفی در استان‌های شمالی است و بزرگترین پایگاه این دولت و اردوگاه‌های نظامی ائتلاف عربی در مارب قرار دارد.»

الصالحی درباره اهمیت مارب برای انصارالله گفت: «مارب به منزله دروازه ورود به استان‌های شرقی چه حضرموت، شبوه و یا المهره به شمار می رود و بدون تسلط بر مارب نمی توان به آن دست یافت همچنین این استان در نزدیکی عربستان قرار دارد و می‌تواند مایه نگرانی و بیم شدید این کشور شود.»

وی افزود: «علاوه بر موارد گفته شده، مارب و حضرموت دو استان اقتصادی یمن محسوب می شوند و تلاش انصارالله برای تسلط بر مارب به خاطر دو موضوع ذیل است: اهمیت جغرافیایی و منابع غنی نفت و گاز.»

الصالحی تاکید کرد: هدف انصارالله از زمان آغاز درگیری‌ها، شکست ائتلاف و دولت مستعفی از طریق تسلط بر مارب بوده است چرا که این استان گرانیگاه و ستون فقرات این دولت است به خصوص که وضعیت در استان‌های جنوبی پس از کودتای شورای انتقالی متشنج است.

وی در پایان گفت: انصارالله خواهان پیروزی نظامی در مارب است تا در مذاکرات برگه برنده را داشته باشد به ویژه که تسلط بر مارب تقریبا به معنای پایان حضور دولت مستعفی در شمال یمن است.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟