وساطت ترکیه و اردن برای متحد کردن نیروهای اهل سنت عراق

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
مذاکرات الخنجر و الحلبوسی در اردن انجام شده و آنها درباره حوزه نفوذ و خودداری از اظهارات تنش‌زا علیه یکدیگر توافق کرده‌اند.

بعد از کشمکشی طولانی که حتی با دشنام علنی نیز همراه بود، فضای سیاسی عراق ناگهان با بیانیه مشترک ائتلاف‌های «عزم» به ریاست «خمیس الخنجر» و «تقدم» به «محمد الحلبوسی»، مواجه شد.

پس از گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه چه شد که این دو تشکل اصلی اهل سنت عراق چنین بی مقدمه و ناگهانی به توافق رسیدند، یک مقام مطلع خبر داد که حل این اختلافات نتیجه وساطت‌های ترکیه و اردن بوده است.

به گفته این مقام آگاه، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه و ملک «عبدالله دوم»، پادشاه اردن، در گفت‌وگویی توافق کردند که اختلافات الحلبوسی و الخنجر را برطرف و آنان را وادار به تشکیل ائتلاف متحد اهل سنت کنند.

روز 23 اکتبر، ائتلاف عزم به ریاست خمیس الخنجر اعلام کرد که با ائتلاف تقدم به ریاست الحلبوسی به «تفاهامات خوبی» رسیده است و افزود که آماده همکاری با «دیگر گروه‌های پیروز در انتخابات» است.

این منبع آگاه تأکید کرده که مذاکرات الخنجر و الحلبوسی در اردن انجام شده و آنها درباره حوزه نفوذ و خودداری از اظهارات تنش‌زا علیه یکدیگر توافق کرده‌اند.

چند روز مانده به انتخابات عراق، محمد الحلبوسی و خمیس الخنجر به فاصله چند ساعت با اردوغان دیدار کردند.

با وجود این، «محمد نوری العبدربه»، از سران ائتلاف عزم، تأکید می‌کند که توافق این دو گروه نتیجه نزدیک شدن دیدگاه‌هایشان درباره مسائل مهم مربوط به عراق و استان‌های سنی‌نشین بوده است و افزود که همه طرف‌ها هم‌اکنون منتظر تأیید نهائی نتایج انتخابات و پایان یافتن اختلافات میان گروه‌های شیعه برای آغاز مذاکرات تشکیل دولت هستند.

جدا از این، «عدنان الجمیلی»، از سران ائتلاف الوطنیه (به ریاست ایاد علاوی) تأکید می‌کند که آنچه الحلبوسی و الخنجر را به هم نزدیک کرده منافع شخصی و حزبی است و گرنه اختلافات آنها به حد رسوایی رسیده بود و روشن است که آنان فقط بر سر تقسیم منصب توافق کرده‌اند.

او گفت که عراق نیازمند کسانی است که به کشور خدمت کنند نه اینکه در پی منافع و پست و مقام باشند و این چیزی جز تثبیت نگاه فرقه‌گرایانه در اداره کشور نیست.

وی افزود که از ائتلاف الوطنیه برای شرکت در این ائتلاف دعوت نشده «چون آنها بازندگان انتخابات را خارج از بازی می‌دانند» و تأکید کرد: «آنها دست‌پرورده‌های ما بودند که الان ما را به بازی نمی‌گیرند».

براساس آخرین نتایج اعلام شده انتخابات ائتلاف «تقدم» 43 کرسی و ائتلاف عزم 14 کرسی به دست آوردند.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟