قرداحی: آتش فشان روابط بیروت و ریاض!

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
جورج قرداحی که اظهاراتش درباره جنگ یمن جنجالی شد و به دنبال آن عربستان، بحرین، امارات و کویت روابط‌شان را با لبنان قطع کردند، شخصیتی مسیحی، شناخته‌ترین چهره رسانه‌ای جهان عرب و در کنار زبان مادری (عربی) مسلط به انگلیسی، ایتالیایی و فرانسوی است. او حافظ آیاتی از قرآن است و همین شائبه مسلمان شدن او را در دو دهه اخیر به دنبال داشت، اما می‌گوید همچنان یک مسیحی است و در نظرش تفاوتی میان دو دین نیست و خود را علاقه‌‍مند به اسلام و متاثر از زندگی در زیست بومی اسلامی می‌داند.

قرداحی در شبکه mbc1 عربستان بالا آمد و با اجرای برنامه‌هایی چون “من سیربح الملیون” به یک ستاره رسانه‌‌ای محبوب در جهان عرب تبدیل شد و بر اساس نظرسنجی مجله “الصدی” پرطرفدارترین چهره مردمی و به عنوان بهترین مجری برنامه‌های عربی شناخته شد. او در سال 2007 جایزه “موریکس دور”(Murex d’Or) را به عنوان بهترین چهره رسانه‌ای جهان عرب کسب کرد.
اکنون برای ریاض دشوار است بپذیرد که چنین فردی در حالی که پله‌های ترقی را در یک رسانه عربستانی طی کرده است، این چنین علیه این کشور و نقش آن در جنگ سخن بگوید و از انصار الله متحد ایران حمایت کند. همین مساله را می‌توان دلیل اصلی تصمیم شبکه mbc برای بستن دفاترش در لبنان دانست.
قرداحی از سال 2011 به دلیل حمایت از نظام سوریه از mbc جدا شد و در 2012 به شبکه المیادین (نزدیک به ایران) و بعد از آن به شبکه الحیاه در ابوظبی پیوست و مجری برنامه “المسامح کریم” شد. او فارغ التحصیل رشته علوم سیاسی و حقوق است، اما اساسا یک هنرمند است و بیشتر زندگی حرفه‌ای خود را با اجرای برنامه در شبکه‌های عربی گذرانده است. همین روحیه هنری باعث تذبذب سیاسی او نیز شده است و با وجود مواضعش در حمایت از دولت سوریه، اما پارسال در مصاحبه با شبکه “صوت بیروت اینترنشنال” که گفته می‌شود اسپانسر مالی آن بهاء حریری پسر رفیق حریری است، سخنانی بیان داشت که برخی آن را دگردیسی در مواضع سیاسی او پنداشتند و مورد انتقاد طرفداران حزب الله قرار گرفت. قرداحی از عادی سازی مشروط روابط با اسرائیل دفاع کرد و با درخواست از حزب الله برای تجدید نظر در سلاح خود به شکلی خواهان کنار گذاشتن آن شد. او همچنین از محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی تمجید و گفت که لبنان به شخصی چون محمد بن سلمان برای مبارزه با فساد نیاز دارد.
وی همچنین گفته بود که دلخوری عربستان از او به خاطر مواضعش در قبال جنگ سوریه و حمایت از نظام حاکم آن پایان یافته و حتی در عربستان مورد تکریم قرار گرفته است.
قرداحی که ارتباطات خوبی با مقامات عربی به ویژه در کشورهای حوزه خلیج فارس داشت در سپتامبر گذشته از جانب جریان مسیحی “المرده” از متحدان حزب الله برای احراز پست وزیر اطلاع رسانی معرفی ‌شد؛ همین انتخاب موقعیت او در بلوک‌بندی‌های سیاسی در لبنان را روشن‌تر ساخت و انتقادات نرمش به سیاست عربستان در قبال یمن قبل از تصدی این منصب محملی برای قطع روابط قرار گرفت. اما مساله فراتر از این اظهارات و حتی خود لبنان است و باید در سیاقی منطقه‌ای و بین‌المللی به این اتفاقات نگریست. در یادداشت بعدی به این مساله می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟