پشت پرده مذاکرات مصر و رژیم صهیونیستی برای اصلاح پیمان کمپ دیوید

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
یک تحلیلگر مسائل رژیم صهیونیستی با بیان اینکه مصر برای اینکه از قافله عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی عقب نماند، در پی به‌روزرسانی معاهده کمپ دیوید برآمده است، گفت: برای رژیم اسرائیل هم خوشایند است که با توافقی جدید، دست بازتری در صحرای سینا داشته باشد.

علی عبدی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به توافق اولیه میان مصر و رژیم صهیونیستی برای اعمال اصلاحات «حساس» در پیمان کمپ دیوید، با یادآوری بعد نمادین این پیمان در روابط اعراب و رژیم صهیونیستی، اظهار داشت: کمپ دیوید، اولین معاهده رسمی میان یک کشور عرب و رژیم اسرائیل است که در آن، رژیم صهیونیستی به طور رسمی به رسمیت شناخته شده و آن را رژیمی قانونی و مشروع تلقی و سعی می‌کند با آن روابط صلح‌آمیز و یا سازشکارانه ترتیب دهد و روابط با رژیم اسرائیل را از حالت وضعیت مخاصمه و یا حتی نه جنگ و نه صلح، به صلح تغییر دهد.

وی افزود: این پیمان زمانی میان مصر و رژیم صهیونیستی برقرار شد که مصر به معنایی رهبری معنوی و سیاسی جهان عرب را در اختیار داشت و پیشتاز مبارزه با اسرائیل در سراسر منطقه بود. این اقدام عملا مصر را از جرگه کشورهای عرب مبارز با اسرائیل خارج ساخت و در وضعیت تاسف‌باری این کشور را به دوست رژیم صهیونیستی تبدیل کرد.

این تحلیلگر مسائل رژیم صهیونیستی با بیان اینکه در تصمیم مصر برای اصلاح پیمان کمپ دیوید باید دو مسئله را موثر دانست، توضیح داد: روندی که از اواخر دوره ترامپ آغاز شد و در آن برخی کشورهای عرب اقدام به آشکارسازی و عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل کردند، در نوع رابطه مصر با این رژیم تاثیرگذار بود و مصر برای اینکه از این قافله عقب نماند در پی به‌روزرسانی معاهده پذیرش رژیم اسرائیل، متناسب با شرایط و اقتضائات جدید، برآمده است.

عبدی برخی تنگناها و ضرورت‌های امنیتی را از دیگر عوامل تصمیم مصر برای انجام مذاکرات اصلاح در پیمان کمپ دیوید دانست و گفت: مصر بر اساس همین توافقنامه نمی‌تواند مانند قبل از اشغال صحرای سینا در سال 60 و توسط رژیم اسرائیل، این صحرا را در اختیار داشته باشد و نمی‌تواند نیروی نظامی در آن مستقر کند؛ از سوی دیگر هم بعد از ظهور داعش در منطقه، مصر از ناحیه سینا مشکلات امنیتی قابل توجهی متحمل شد. قاهره برای اینکه بتواند این مشکلات را پوشش دهد، نیاز به انجام تغییراتی در بندهای پیمان کمپ دیوید داشت.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، برای رژیم اسرائیل هم خوشایند است که با توافقی جدید، دست بازتری در صحرای سینا داشته باشد؛ گرچه اکنون هم در مبارزه با گروه‌های موجود در صحرای سینا، رژیم اسرائیل تعامل صد درصدی با قاهره دارد، اما اگر بندهایی از آن توافق تغییر کند، برای رژیم صهیونیستی هم دستاوردهایی خواهد داشت.

عبدی به تاثیر این تغییرات بر وضعیت غزه و گذرگاه رفح اشاره کرد و افزود: بنابر اخبار منتشر شده هر دو طرف تمایل دارند نیروهای امنیتی خود را در رفح افزایش دهند. در رایزنی‌های دو جانبه‌ای که میان دو طرف و با نظارت آمریکا انجام شده است، آن‌ها سعی کرده‌اند به توافقی برسند که بتوانند بیش از پیش مقاومت فلسطین را خصوصا در منطقه غزه تحت فشار بیشتری قرار دهند و کنترل بیشتری بر رفح، خصوصا با تمرکز بر انتقال تسلیحات، ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه با این تغییرات فلسطینی‌ها در تنگنای بیشتری قرار خواهند گرفت، در عین حال تصریح کرد: مقاومت فلسطین نشان داده این مسائل برایش تازگی ندارد؛ مقاومتی که با وجود همه نظارت‌ها و فشارها هنوز می‌تواند نیازمندی‌های خود را تامین کند، با افزایش این فشارها اگر چه در تنگنای بیشتری قرار خواهد گرفت، اما با ابتکار عمل‌ها می‌تواند بر این مشکلات هم فائق آید.

این تحلیلگر رژیم صهیونیستی تاکید کرد: اسرائیل هم اکنون در شرایطی نیست که بخواهد درگیری جدیدی را آغاز کند. رژیم صهیونیستی هنوز فاصله زیادی با تجربه جنگ 12 روزه ندارد. با برگ‌هایی که مقاومت در آن جنگ رو کرد؛ فعلا رژیم اسرائیل در شرایطی نیست که حتی با چنین توافق‌نامه‌ها و پیمان‌هایی بتواند کاری از پیش ببرد. بهترین راه برای رژیم اسرائیل این است که مناقشه و درگیری تازه‌ای را برای خود ایجاد نکند.

عبدی اضافه کرد: نباید فراموش کرد نتانیاهو بعد از 12 سال به دلیل شکست در جنگ 12 روزه به زیر کشیده شد. با توجه به اینکه بنت به شدت از سوی اپوزسیون لیکود و شخص نتانیاهو زیر فشار است، اگر بخواهد مناقشه جدیدی ایجاد کند، به همان سرنوشت دچار خواهد شد، چرا که وضعیت بسیار شکننده‌ای دارد.

وی با اشاره به برخی تحلیل‌ها از سوی منابع دولتی مصر، مبنی بر اینکه با گره زدن اصلاحات در پیمان کمپ دیوید، رسیدن به اوضاع میدانی نسبتا آرام در نوار غزه و امکان دست‌یابی به توافق آتش‌بس پایداری که ممکن است تا بیش از 10 سال به طول بینجامد، فراهم می‌شود، گفت: آن‌ها با این ادعاها تلاش می‌کنند در صورت بروز درگیری مقاومت را مجرم نشان دهند.

این کارشناس مسائل اسرائیل ادامه داد: مقاومت فلسطین هم تمایلی به مناقشه جدید ندارد، چرا که به هر حال آن هم آسیب دیده و می‌بینند؛ اما آن‌ها در تصمیم‌گیری‌هایشان به استقلالی رسیده‌اند که اگر اقدامی را ضروری بدانند انجام می‌دهند و این اقدامات نمی‌تواند مقاومت را اسیر کند.

 

منبع:https://www.scfr.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟