نرمش مصر و ترکیه در قبال پرونده‌های مورد اختلاف

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
منابع دیپلماتیک مصر اعلام کردند تماس‌های جاری میان قاهره و آنکارا از طریق کانال‌های اطلاعاتی و امنیتی اخیرا شاهد تحولی مثبت بوده است.

منابع دیپلماتیک مصر اعلام کردند تماس‌های جاری میان قاهره و آنکارا از طریق کانال‌های اطلاعاتی و امنیتی اخیرا شاهد تحولی مثبت و «دارای اهمیت پررنگ» بوده است.

این منابع در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کردند: پرونده‌هایی که «مصطفی مدبولی»، نخست‌وزیر مصر آن را مانع پیشرفت مذاکرات و عادی‌سازی روابط با ترکیه توصیف کرده بود، در گفت‌وگوهای اخیر میان مسئولان امنیتی دو کشور در دیدارهای جداگانه تا حد زیادی حل و فصل شده؛ یکی از این پرونده‌های اصلی مورد نظر مصر، مداخله ترکیه در لیبی است که مدبولی در این باره گفته بود دوست داریم مردم لیبی خود آینده کشورشان را تعیین کند و نباید هیچ کشوری در امور لیبی دخالت کند.
منابع یاد شده اظهار داشتند: تحول مهمی که در مذاکرات میان قاهره و آنکارا شاهد آن بودیم، در پی تحولات اخیر در مناسبات ترکیه و امارات روی داده که به مثابه محرکی برای مذاکرات مصر و ترکیه بوده است.

در همین رابطه منبعی آگاه در روند مذاکرات مصر و ترکیه گفت: در مرحله اخیر شاهد همگرایی در برخی دیدگاه‌هایی بودیم که پیشتر علت کاهش فرصت‌های ازسرگیری روابط میان دو کشور بود، در این میان، پرونده لیبی که یکی از موانع بزرگ در مسیر مذاکرات دو کشور بود، اکنون تقریبا شاهد همگرایی در دیدگاه قاهره و آنکارا درخصوص حضور نظامی ترکیه در غرب لیبی است.

وی گفت: فشار اقتصادی بر دو کشور به احتمال زیاد نقشی مهم در نزدیک شدن دیدگاه دو کشور داشته است به خصوص که هر دو طرف در تلاش برای تحرک‌بخشی مثبت به صحنه سیاسی لیبی و تحقق ثبات در آن برای بهره‌برداری از قراردادهای اقتصادی هستند که سود آن به جیب هر دو کشور خواهد رفت.

در همین ارتباط، منبعی دیگر گفت: هر دو طرف پس از آنکه دریافتند تداوم وضع کنونی در لیبی به ضرر آنها تمام می شود، مواضع سختگیرانه کمتری از خود نشان دادند و طرف ترکیه‌ای تاکید کرده همه عناصر سوری را که برای حمایت از نیروهای غرب لیبی وارد این کشور کرده است را خارج خواهد کرد با این شرط که همه عناصر خارجی از این کشور خارج شوند.

وی افزود: ترکیه در مذاکرات پیشین بر حضور نظامیان وابسته به خود در لیبی اصرار داشت که مصر با این موضوع مخالفت جدی داشت و خواهان خروج همه مزدوران و نیروهای خارجی از لیبی بود که ترکیه در جواب می گفت حضور ما در چارچوب توافق قانونی و مشروع با دولت پیشین وفاق می باشد.

به گفته منبع مذکور، نرمش مصر در پذیرش تداوم حضور نیروهای نظامی ترکیه که تنها مسئولیت آموزشی و بر اساس مدت زمان مشخصی را دارند، نمود پیدا می کند به طوری که توافق جدید دربردارنده حضور دائمی ترکیه در لیبی با برپایی پایگاه نظامی با مرکز لجستیکی در لیبی نیست.

پرونده افراد مخالف دولت مصر که در ترکیه ساکن هستند.
منبع یاد شده اظهار داشت: آنکارا درخصوص درخواست قاهره درباره پرونده معارضین مصری ساکن ترکیه همراهی بیشتری از خود نشان داده است و این پرونده به زودی شاهد تحرکی جدید از سوی دولت ترکیه خواهد بود اما بعید است که این تحرکات شامل تحویل اعضای اخوان المسلمین که در مصر تحت تعقیب هستند، شود.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟