اتحادیه اروپا لهستان و کشورهای حوزه بالتیک را به تسهیل در قوانین پذیرش پناهجو فراخواند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
مقامات اجرایی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه به لهستان و دو همسایه این کشور در حوزه بالتیک پیشنهاد کردند که ضمن تعلیق برخی ترتیبات قانونی به وضعیت پناهجویان رسیدگی کنند.

این توصیه در حالی مطرح شده که غرب بلاروس را به سازماندهی انتقال مهاجران خاورمیانه به سوی مرزهای اتحادیه اروپا برای انتقام گیری از مجازات‌ها و تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور متهم می‌کند؛ اتهامی که مینسک بارها آن را رد کرده است.

به باور اتحادیه اروپا مسیری که مینسک پیش روی پناهجویان گذاشته و با هماهنگیِ قبلی، آنها را تشویق به عبور از مرزهای اتحادیه اروپا از طریق لهستان، لیتوانی و لتونی کرده پیش‌تر توسط مهاجران استفاده نمی‌شد و این اقدام بلاروس کاملا سازماندهی شده و هدفمند است.

رویترز به نقل از منابع آگاه در گزارشی آورده است که کمیسیون اتحادیه اروپا، مستقر در بروکسل پیشنهاد کرده است که مطالبه حق پناهندگی که بخشی از حقوق بشردوستانه بین‌المللی است در مکان‌هایی مشخص نظیر نقاط تعیین شده مرزی محدود شود.

این بدان معنا است که مهاجران نمی‌توانند هر جا که به مرز می‌رسند درخواست پناهندگی کنند و ممکن است برای طرح درخواست خود کیلومترهای بیشتری را درجنگل‌ها، دریاچه‌ها و باتلاق‌هایی واقع در حاشیه شرقی مرزهای اتحادیه اروپا و ناتو پیاده‌روی کنند.


گروه‌های حقوق بشری پیش‌تر دولت مهاجرستیز لهستان را به دلیل اعزام نیروهای پلیس، ماموران مرزبانی و سربازان ارتش به مرزهای این کشور برای ممانعت از ورود پناهجویان مورد انتقاد قرار داده و تاکید کرده بودند که چنین اقداماتی مانع ارائه کمک‌های بشردوستانه و فراهم کردن سرپناه برای هزاران پناهجو در شرایط سرما و یخبندان منطقه شده است.


ناآرامی‌های شدید در مرز بلاروس؛ مهاجران مضطرب از ساخت دیوار با نظامیان لهستان درگیر شدند
منابع آگاه در کمیسیون اروپا گفته‌اند که طبق پیشنهاد ارائه شده به لهستان و دو همسایه دیگر این کشور در بالتیک برخی ترتیبات قانونی پیشین توسط این کشورها به صورت موقت به حال تعلیق درمی‌آید و ثبت و بررسی درخواست‌ پناهجویانی که وارد قلمرو این کشورها شده‌اند از بازه زمانی ۱۰ روز به یک دوره چهار هفته‌‌ای افزایش خواهد یافت.


به عبارت دیگر کمیسیون اروپا به لهستان، لیتوانی و لتونی اجازه داده‌است تا برخی از مقررات پناهندگی را به مدت شش ماه به دلیل هجوم مهاجران از بلاروس به حالت تعلیق درآورند.

این اقدامات موقت به ویژه به سه کشور یاد شده امکان می دهد که ضمن افزایش بیست روزه مدت ثبت درخواست پناهندگی، محدودیت زمانی بررسی برای بررسی درخواست‌های ثبت شده را نیز تا ۱۶ هفته افزایش دهند.

افزایش مدت زمان بررسی درخواست‌های پناهندگی سبب می‌شود که پناهجویان دست کم به مدت شانزده روز از حق انتقال به مکان‌های نگهداری مناسب‌تر در داخل کشورهای یاد شده محروم شوند.

کمیسیون اروپا در این راستا تنها به تامین مایحتاج اولیه پناهجویان نظیر غذا، آب، مراقبت‌های پزشکی و کمک به افراد آسیب‌پذیر به عنوان مطالبات خود از شرایط پذیرش پناهجویان اشاره کرده؛ مطالبانی که پایین‌تر از حد معمول به شمار می‌رود و موادی چون آموزش و دیگر نیازهای اساسی را شامل نمی‌شود.

از دیگر امتیازهای مجوز اعطا شده به کشورهای حوزه بالتیک برای افزایش مدت زمان ثبت و بررسی درخواست‌های پناهندگی در نقاط مرزی اخراج آسان‌تر افرادی که است که درخواست آنها مورد پذیرش واقع نشده است.

 

منبع:https://per.euronews.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟