محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر گفت: در خصوص صندوقهای دریافت نذورات، شاید در آینده توافقی با فرقههای صوفیه انجام شود یا دستورالعملی مشابه صندوقهای کمکهای مالی غیررسمی در مساجد، اتخاذ شود.
🔹وزیر اوقاف مصر در روزهای گذشته حکمی درباره قواعد و ضوابط فرآیند جمعآوری کمکهای نقدی و غیرنقدی در مساجد صادر کرد که به موجب آن، هیچ فردی اجازه ندارد به جمعآوری اموال تحت هر اسمی در مساجد اقدام کند. علاوه بر این نصب صندوقهای جمعآوری کمکهای مالی نیز در مساجد ممنوع است و این حکم شامل صندوقهای جمعآوری نذورات در مساجد که در قوانین مشخص شده، نمیشود.
🔹وزارت اوقاف شمارهحسابهای مشخصی را برای هر یک از مساجد معرفی کرده است که مردم تنها از طریق واریز پول به این حسابها میتوانند به مساجد کمک کنند.
✍🏼ملاحظه:
🔹این تصمیم وزارت اوقاف مصر جنجال گستردهای را در این کشور به راه انداخته است.
🔹در حالی که برخی از این تصمیم به عنوان گامی مهم در مسیر مشارکت مالی مؤمنان، مبارزه با فساد و دفع شبهات مالی حمایت کردند، برخی دیگر گفتند که این تصمیم مساجد را از بسیاری از کمکهای مالی محروم میکند، زیرا مصریها به کمکهای بانکی، بهویژه با مبالغ کم، عادت ندارند.
🔹همین مناقشات سبب شد که محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر، مهلت 10 روزه جمعآوری صندوقهای کمکهای مالی را تمدید کند.
🔹مسئولین اوقاف مصر علت اصلی (https://www.aljazeera.net/news/politics/2021/11/7/%D8%B9%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%86%D9%83%D9%8A%D8%A9-%D9%81%D9%82%D8%B7-%D8%A5%D8%B2%D8%A7%D9%84%D8%A9-%D8%B5%D9%86%D8%A7%D8%AF%D9%8A%D9%82) جمعآوری این صندوقها را قانونی کردن عملیات پرداخت، حاکمیت بر کلیه امور مالی و حرکت کشور به سمت دیجیتالی شدن مالی و تحول دیجیتال و مقابله با فساد و سوء استفاده بیان کرده است!
🔹این تصمیم مورد انتقاد فرقههای مختلف صوفی مصر قرار گرفته و دکتر عبد الهادی القصبی (https://www.shorouknews.com/news/view.aspx?cdate=08112021&id=f23abe44-8097-47bf-9925-e0e0e76022aa) رئیس شورای عالی فرقههای صوفیه در واکنش به آن اعلام کرد که به صندوقهای نذورات داخل مساجد ما دست نزنید.
🔹وزیر اوقاف بعد از واکنش صوفیه، به آنان این اطمینان را داده که به صندوقهای نذر صوفیان و اهل بیت و زیارتگاهها دست نخواهند زد.
🔹علاء أبو العزائم (https://www.aljazeera.net/news/politics/2021/11/7/%D8%B9%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%86%D9%83%D9%8A%D8%A9-%D9%81%D9%82%D8%B7-%D8%A5%D8%B2%D8%A7%D9%84%D8%A9-%D8%B5%D9%86%D8%A7%D8%AF%D9%8A%D9%82)یکی از اعضای شورای عالی فرقههای صوفیه، در واکنش به این اقدام گفت: انتقال صندوقهای نذورات و جلوگیری از جمعآوری کمکهای آنها از مساجد و تخصیص حساب بانکی به آنها باعث صدمه به تصوف و ممانعت از هرگونه فعالیتی خواهند شد!
🔹اما ایمن ابوعمر (https://arabic.rt.com/middle_east/1291263-%D8%A7%D9%84%D8%A3%D9%88%D9%82%D8%A7%D9%81-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%8A%D8%A9-%D8%A5%D8%B2%D8%A7%D9%84%D8%A9-%D8%B5%D9%86%D8%A7%D8%AF%D9%8A%D9%82-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%A8%D8%B1%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%AC%D8%AF/)، معاون وزیر اوقاف مصر، با تاکید بر اینکه «مساجد صوفیه این تصمیم را رد نکردند»، خاطرنشان کرد که برخی از مساجد صوفیانه بدون اختلاف و اعتراض قانون تنظیم صندوقهای تبرعات در آن مکانها را اجرا میکنند.
🔹وی تأکید کرد که تصمیم برداشتن صندوقهای اعانه از مساجد موفقیتآمیز بوده و در زمان مناسب مطابق با استراتژی دولت برای ورود به جمهوری جدید اتخاذ شده است و مصر وارد مرحله جهانی جدیدی خواهد شد که در آن به دنبال مدیریت همه امور مالی است.
🔹فعالان شبکههای اجتماعی (https://www.aljazeera.net/news/politics/2021/11/7/%D8%B9%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%86%D9%83%D9%8A%D8%A9-%D9%81%D9%82%D8%B7-%D8%A5%D8%B2%D8%A7%D9%84%D8%A9-%D8%B5%D9%86%D8%A7%D8%AF%D9%8A%D9%82)مصر بر سر تصمیم جمعآوری صندوقهای کمکهای مالی و اکتفا به حسابهای بانکی، اختلاف نظر داشتند، تعدادی از آنها از این تصمیم حمایت کردند و معتقدند که این تصمیم باید زودتر اجرایی میشد و درها را به روی فسادی که همه میدانند میبست.
🔹از سوی دیگر، مخالفان این تصمیم میگویند که لغو وجوه اهدایی مانع از بسیاری از کارهای خیریه به ویژه در محلههای فقیرنشین که توسط این صندوقها تامین میشد، میشود و این تصمیم نه تنها مانع از فساد نمیشود، بلکه فرصتهای آن را افزایش میدهد.
اندیشکده جریان، جریانی است نواندیش از جوانانی که باور به تحول در حوزه سیاست ورزی جهانی دارند.
جمعی از جوانان تحصیلکرده در رشته های علوم سیاسی و علوم اجتماعی و ارتباطات و اقتصاد و باورمند به اصول اخلاقی شریعت رهایی بخش حضرت دوست گرد هم آمده اند تا با انگیزه های غیر انتفاعی و غیر جناحی جهت بهبود اوضاع حیات جمعی بشر به تشریک مساعی پرداخته و با رویکردی دانش بنیان، مسئله محور، زمینه نگر و آزاداندیشانه امکان ایجاد یک هویت جمعی فضیلت خواهانه و معطوف به بازاندیشی در سیاست های جهانی را فراهم آورند.