مخمصه بایدن درمورد ایران در سال ۲۰۲۲

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
رزمایش‌های «پیامبر اعظم ۱۷» و شبیه سازی حمله به دیمونا با ۱۶ موشک بالستیک، نشان دهنده آن است که هر تحرکی علیه ایران با پاسخ قاطع نظامی مواجه می‌شود. چه بسا پیام این رزمایش ها، پیش از اسرائیل، متوجه آمریکاست تا تل اویو را مورد حمایت قرار ندهد.

دولت بایدن به امید حفظ سیطره جهانی آمریکا و نجات آن از شکست حتمی اش در قرن ۲۱، جنگ‌های نزدیکی را پیش روی خود دارد، اما در مقابله با افزایش قدرت چین و روسیه، به مسابقه تسلیحاتی هسته‌ای و قدرت نمایی نظامی پناه می‌برد تا جایگاه خود در رقابت بین المللی را بهبود بخشد؛ و در صورتی که برای مقابله با ایران نیز به این گزینه متوسل گردد، می‌تواند موجب بروز یک جنگ منطقه‌ای گسترده شود.

در حالی که آمریکا از کاهش سیطره جهانی خود رنج می‌برد، اسرائیل هم در شرایط تبدیل شدن از پلیس منطقه که در خدمت استراتژی آمریکا و غرب بود، به یک پایگاه نظامی سقوط کرده است که نیاز به حمایت دارد.

در همین رابطه، وزیر خارجه اسرائیل و رئیس ستاد مشترک آن، درخواست کمک کرده و در مورد تبدیل شدن ایران به یک قطب منطقه‌ای که می‌تواند معادلات قرن را بر هم زند و نیز در رابطه با چشم پوشی آمریکا از سرنوشت اسرائیل هشدار دادند.

آتش بس آمریکایی در جبهه ایرانی؟

تنگنای بایدن، آن است که در برابر دو گزینه دشوار قرار دارد، چرا که نه می‌تواند روابط با ایران را عادی سازی کرده و به هیبت آمریکا آسیب برساند و نه می‌تواند برای حل اختلافات با ایران به اروپایی‌ها متوسل شود، به این دلیل که تروئیکای اروپایی خود را از ورود به مشکلات استراتژیک پیچیده دور کرده و چه بسا ادامه قطع رابطه بین ایران و آمریکا، خدمتی باشد به دولت‌های اروپایی.

گزینه دیگری که برای اوباما و ترامپ نیز دشوار بود، گزینه جنگ مستقیم با ایران و یا جنگ به واسطه اسرائیل است، گزینه‌ای که می‌تواند به سرعت آمریکا را از قرار گرفتن در صدر دولت‌های قدرتمند در قرن ۲۱ به پایین بکشد، چرا که ایران و محور مقاومت توان مقابله طولانی مدت و تغییر معادلات استراتژیک در خاورمیانه را دارند و در ادامه، روسیه و چین می‌توانند بر ایالات متحده پیشی بگیرند.

ادامه خط مشی ترامپ دیگر برای بایدن ممکن نیست، از این جهت که ایران برای حمایت از نفت کش‌های خود در خلیج فارس وارد عمل شده و تلاش کرد منطقه را از حضور نظامی آمریکا خالی کند.

منتفی شدن این گزینه ها، در برابر بایدن راهی جز آتش بس باقی نمی‌گذارد و به این ترتیب، آمریکا مجبور می‌شود از امتیاز تحریم‌ها و حکمرانی بر دولت‌ها و ملتها، چشم پوشی کند.

در جریان مذاکرات غیر مستقیم، ایران پیش نویس ژوئن ۲۰۲۰ را رد کرده و دو پیش نویس جدید را توسط مذاکره کننده ارشد خود، علی باقری کنی مطرح کرد. تلاش برای توافق موقتی در راستای رفع تحریم‌ها در مقابل توقف غنی سازی اورانیوم همچنان ادامه دارد، همانطور که تلاش‌های آمریکا و اروپا مبتنی بر جای دادن برنامه‌های موشکی و سیاست‌های دفاعی و خارجی ایران و مشارکت طرف‌های منطقه ای و اسرائیل در ضمن مذاکرات همچنان پابرجاست.

رزمایش‌های «پیامبر اعظم ۱۷» و شبیه سازی حمله به دیمونا با ۱۶ موشک بالستیک، نشان دهنده آن است که هر تحرکی علیه ایران با پاسخ قاطع نظامی مواجه می‌شود. چه بسا پیام این رزمایش ها، پیش از اسرائیل، متوجه آمریکاست تا تل اویو را مورد حمایت قرار ندهد.

در این میان، حسین امیر عبداللهیان تصریح کرده است هر توافقی باید تضمین کننده فروش نفت و دست یابی به بهای آن بدون هیچ مانعی باشد. در مقابل پایبندی تمام طرف‌ها به توافق، لغو تحریم‌ها و تضمین اینکه واشنگتن دوباره از توافق خارج نشود، ایران هم به بازرسان آژانس اجازه حضور در تاسیسات هسته‌ای خود را می‌دهد. با این روزنه‌ای که ایران ایجاد کرده، برای بایدن دشوار است که تن به آتش بس با ایران ندهد.

 

منبع:http://farhangeiranian.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟