عراق دیگر به نیروهای رزمی خارجی نیازی ندارد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
دیگر هیچ نیروی رزمی وابسته به ائتلاف بین المللی در عراق حضور ندارد و آنها که باقی ماندند مستشارانی هستند که به ارائه مشورت، حمایت و توانمندسازی نیروهای عراقی در زمینه آموزش، تسلیحات و تبادل داده های اطلاعاتی می پردازند.

پس از توافق بین بغداد و واشنگتن در پی 4 دور مذاکره که چندین ماه به طول انجامید و در ژوئیه 2021 به پایان رسید، از نیمه شب گذشته دیگر هیچ نیروی رزمی خارجی در عراق حضور ندارد.

توافق حاصله بر سر آن بود که نیروهای رزمی ائتلاف بین المللی به رهبری امریکا حداکثر تا 31 دسامبر 2021 از کشور خارج شوند و تنها شمار محدودی مستشار وابسته به ائتلاف بین المللی که کار آنها ارائه مشورت به نیروهای امنیتی عراق است، باقی بمانند.

در همین رابطه «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق امروز و به مناسبت آغاز سال نوی میلادی در پیامی گفت: سال گذشته سال خروج نیروهای خارجی از عراق و جایگزین شدن مجموعه ای از مستشاران برای حمایت از نیروهای عراق در جنگ علیه داعش بود؛ آن هم پس از آنکه نیروهای نظامی عراق موفق به از بین بردن بزرگترین سرکردگان داعش شدند.

وی تاکید کرد که سال 2021 سال اعتماد مردم به نهادهای حکومت، نظام دموکراسی و گشایش چشم اندازهای گفت وگوی اجتماعی بوده و افزود حکومت موجودیت خود را از انسجام ملتش می گیرد در حالی که افراد خارج از حکومت از درگیری، منازعه و زوال ارتزاق می کنند و ملت ما شایسته حکومتی شایسته و خوب است.

یک مسئول بلند پایه در دولت عراق در گفت وگویی با العربی الجدید گفت: دولت طی ماه های گذشته تلاش های زیادی برای تضمین اجرای این توافق و دور نگه داشتن کشور از بحران امنیتی دیگر و بی ثباتی کرد، به ویژه پس از آنکه نیروهای امنیتی عراق دیگر به حمایت نیروهای رزمی نیازی ندارند.

وی تاکید کرد که پایگاه ها و اردوگاه های عراق امروز به صورت کامل از هرگونه نیروی رزمی خارجی خالی شده است.

به گفته وی دیگر نیازی به نیروی رزمی خارجی وجود ندارد و نیاز عراق به مشورت خلاصه می شود و آنها هم اگر فرماندهان نظامی بگویند دیگر نیازی به حضورشان نیست، عراق را ترک خواهند کرد.

«یحیی رسول»، سخنگوی نظامی الکاظمی نیز روز گذشته تاکید کرد که دیگر هیچ نیروی رزمی وابسته به ائتلاف بین المللی در عراق حضور ندارد و آنها که باقی ماندند مستشارانی هستند که به ارائه مشورت، حمایت و توانمندسازی نیروهای عراقی در زمینه آموزش، تسلیحات و تبادل داده های اطلاعاتی می پردازند.

وی اشاره کرد که نیروهای عراقی به تقویت توانایی های خود به ویژه در زمینه هوایی و پدافند هوایی و هواپیمایی ارتش و سیستم اطلاعاتی نیاز دارند و تاکید کرد که عراق به هواپیمایی ائتلاف بین المللی برای انجام حملات هوایی علیه مواضع داعش در برخی مناطق به ویژه مرز سوریه نیاز دارد.

با وجود اینکه توافق صورت گرفته اجرا شده و دیگر هیچ نیروی رزمی خارجی در خاک عراق حضور ندارد اما همچنان حملات به کاروان های ائتلاف بین المللی که در حال خروج از عراق هستند، هدف حملات مکرر از سوی برخی گروه های مسلح ناشناس قرار می گیرند.

گفتنی است نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری امریکا در سال 2014 و پس از تسلط داعش بر شهرهای مهم عراق در شمال و غرب کشور وارد عراق شدند و در عملیات آزادسازی شهرهای عراق از کنترل داعش مشارکت داشتند.

با وجود اینکه در سال 2017 اعلام شده که پیروزی بر داعش حاصل شده اما حملات هوایی ائتلاف بین المللی به مواضع تروریست ها همچنان ادامه یافت و منجر به کشته شدن ده ها تن از سرکردگان و عناصر تروریستی داعش شد.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟