وضعیت حضور نظامی آمریکا در جهان (از 1950 تا کنون

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

در طول 70 سال گذشته نیروهای نظامی آمریکا در بیش از 200 کشور و ناحیه حضور داشته اند. اینفوگرافی پیش‌رو خلاصه‌ای از تاریخ حضور نظامیان آمریکایی در جهان پس از جنگ جهانی دوم و نیز جنگ‌های این کشور را نشان می‌‎دهد. در پی اتمام جنگ جهانی دوم با تسلیم ژاپن، آمریکا و شوروی شبه جزیره کره – که تا پیش از آن تحت کنترل ژاپن بود – را از مبدأ مدار 38 درجه تقسیم کردند. در 25 ژوئن 1950 نیروهای کره شمالی با حمایت چین و شوروی به کره جنوبی یورش بردند و بدین ترتیب جنگ کره آغاز شد. آمریکا که متحد کره جنوبی بود، 1.7 میلیون نفر از نیروهای در این کشور مستقر کرد و جنگی سه ساله را با نیروهای شمالی ترتیب داد.

برآورد شده که بین 2 تا 3 میلیون نفر در طول این جنگ کشته شده اند. طبق آمار وزارت دفاع آمریکا، 33.739 نیروی آمریکایی در این نبرد کشته شدند و هنوز هم صلح رسمی میان طرف‌ها به دست نیامده است.  در سال‌های بعد تنش میان شوروی و آمریکا در جنوب شرقی آسیا ادامه یافت و اصلی‌ترین محل بحران ویتنام بود که میان دولت کمونیست ویتنام شمالی و ویتنام جنوبی (متحد آمریکا) تقسیم شده بود. در این نبرد نیز 3.4 میلیون تن از نیروهای آمریکایی در جنوب شرقی آسیا استقرار یافتند و بیش از 3 میلیون نفر، از جمله 58 هزار آمریکایی در جنگ ویتنام به کام مرگ رفتند.

با حمله ارتش عراق به کویت در اوت 1990، ارتش آمریکا عملیات «سپر صحرا» را آغاز کرد و چند صد نفر را به عربستان سعودی فرستاد. در پی حملات یازدهم سپتامبر 2001 ایالات متحده به افغانستان و سپس عراق اعلام جنگ کرد. 800 هزار تن در افغانستان و بیش از 1.5 میلیون آمریکایی به عراق گسیل شدند. گفته می‌شود هزینه های انسانی این جنگ‌ها بیش از 900 هزار نفر (عمدتاً غیرنظامی) را از میان برده است.

وضعیت حضور نظامی آمریکا در جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟