رستاخیز سوسیالیست‌های آمریکای لاتین

3
بازدیدها
در هفته‌های پایانی سال۲۰۲۱، شیلی و هندوراس با رای قاطع به روسای‌جمهور چپ‌‌گرا، رهبران راست‌‌گرا را کنار زدند که این یک تغییر قابل توجه و چندساله را در سراسر آمریکای لاتین رقم می‌‌زند.
به نوشته روزنامه نیویورک‌‌تایمز‌‌، امسال، سیاستمداران چپ‌‌گرا برای برنده شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری در کلمبیا و برزیل به رقابت با مقامات راست‌گرا خواهند پرداخت و امکان دارد که ۶اقتصاد بزرگ منطقه، از تیجوانا تا تیرا و دل فوئگو، در اختیار گزینه‌های چپ‌گرا و چپ میانه درآید. رنج اقتصادی، گسترش نابرابری، احساسات شدید ضد حاکمیتی و سوءمدیریت کووید-۱۹، همگی باعث دور شدن پاندول از رهبران راست میانه و راست می‌‌شود که در چند سال اخیر قدرت غالب کشورهای آمریکای لاتین بودند.
 

در کلمبیا، گوستاوو پترو، شهردار چپ‌‌گرای سابق بوگوتا که زمانی به یک گروه چریک شهری تعلق داشت، در نظرسنجی‌‌ها پیشتاز است. چپ وعده داده است توزیع عادلانه ثروت، خدمات عمومی بهتر و شبکه‌های امنیت اجتماعی بسیار گسترش پیدا کند. اما رهبران جدید منطقه با موانع متعددی روبه‌رو هستند؛ از جمله محدودیت‌‌های اقتصادی جدی و مخالفت‌های قانونی که می‌‌تواند جاه‌‌طلبی‌‌های آنها را محدود کند و رای‌‌دهندگان ناآرامی که مایل بوده‌‌اند هرکسی را که نتوانسته کاری کند، مجازات کنند. تحلیلگران می‌گویند که دستاوردهای چپ می‌‌تواند چین را تقویت و ایالات متحده را تضعیف کند؛ زیرا آنها برای نفوذ منطقه‌ای رقابت سختی دارند. همزمان کشورهای منطقه با گروه جدیدی از رهبران آمریکای لاتین روبه‌رو هستند که مستاصل از توسعه اقتصادی هستند و نسبت به استراتژی جهانی پکن برای ارائه وام و سرمایه‌گذاری زیرساختی بازتر هستند.

این تغییر همچنین می‌‌تواند ادامه انزوای رژیم‌‌های چپ اقتدارگرا در ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا را برای ایالات متحده دشوارتر کند. پدرو مندس لوریرو، استاد مطالعات آمریکای لاتین در دانشگاه کمبریج در اوایل سال جاری گفت: «با افزایش تورم و اقتصادهای راکد، رهبران جدید آمریکای لاتین ایجاد تغییر واقعی برای حل مشکلات عمیق را دشوارتر خواهند یافت.» او تصریح کرد که تا حدودی رای‌دهندگان چپ را صرفا به این دلیل انتخاب می‌‌کنند که در حال حاضر اپوزیسیون است. فقر در منطقه‌‌ای که رونق کوتاه‌مدت اقتصادی باعث شده بود میلیون‌‌ها نفر پس از پایان قرن به طبقه متوسط صعود کنند، به بالاترین حد خود در ۲۰سال اخیر رسیده است. اکنون چندین کشور با بیکاری دو رقمی روبه‌رو هستند و بیش از ۵۰درصد از کارگران منطقه در بخش غیررسمی به کار گرفته شده‌اند.

کلمبیا در آستانه گردش به چپ

در انتخابات دور اول کلمبیا، گوستاوو پترو به‌عنوان یک چپ‌‌گرا توانست رقبای راست خود را از جمله حزب حاکم شکست دهد. او که وعده داده است تغییرات چشمگیری در اقتصاد از جمله اصلاح مالیات و نحوه مبارزه این کشور با کارتل‌‌های مواد مخدر و دیگر گروه‌های مسلح رقم بزند، در این دور از انتخابات ریاست‌‌جمهوری کلمبیا ۳/ ۴۰درصد از آرا را کسب کرد. این سومین تلاش پتروی ۶۲ساله برای رسیدن به قدرت در این کشور آمریکای جنوبی است. او در سال ۲۰۱۸ در برابر «ایوان دوکه» رئیس‌‌جمهوری کنونی کلمیبا شکست خورد. پیروزی پترو، این شهردار سابق شهر «بوگوتا» عصری جدید در حیات سیاسی کلمبیا را رقم خواهد زد که همیشه تحت کنترل محافظه‌‌کارها و میانه‌‌روها بوده و جریان چپ را به‌دلیل ارتباط احتمالی‌‌اش با مناقشه مسلحانه این کشور، به حاشیه رانده است.

رودولفو هرناندز، رقیب راست پترو که در انتخابات با ۱۹درصد به دور دوم راه پیدا کرد، اتهاماتی درخصوص فساد اقتصادی دارد.این راه را برای پترو باز خواهد کرد. البته هرناندز قول داده است که با فساد اقتصادی در این کشور مبارزه کند و در شبکه‌های اجتماعی نیز بسیار فعال شده است. هرناندز در پیغامی ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی خود گفته است: «امروز می‌‌دانیم که شهروندان اراده راسخی در پایان دادن به فساد در دستگاه‌های دولتی دارند. آن دسته از افرادی که تصور می‌‌کردند تا ابد حکومت خواهند کرد، امروز باختند.» پترو درخصوص فعالیت‌‌های هرناندز در شبکه‌های اجتماعی افزود: «مبارزه با فساد از طریق شعارهایی در تیک‌‌تاک یا سایر شبکه‌های اجتماعی شدنی نیست.»

مطالب مرتبط

پست‌ بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟