چند دستگی در جنبش فتح؛ امتیازی برای حماس در انتخابات آتی فلسطین

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
جنبش فتح در انتخابات آتی فلسطین در قالب سه گروه متشتت به رهبری ابو مازن، دحلان و القدوه در برابر حماس صف‌آرایی خواهد کرد.

«رشید ابو شباک»، یکی از معاونان برجسته «محمد دحلان»، رئیس جریان اصلاحات دموکراتیک فلسطین پس از ممانعتی 14 ساله، از طریق گذرگاه مرزی رفح وارد نوار غزه شد.

در همین رابطه، «صلاح ابو ختله»، از رهبران جریان اصلاحات دموکراتیک به رهبری دحلان تاکید کرد: ورود رشید ابو شباک به عنوان یکی از رهبران این جریان به نوار غزه گامی مهم در مسیر تقویت یکپارچگی ملی و پایان دادن به چنددستگی منفی است.

ابو شباک هنگامی که درگیری‌های خونینی میان فتح و حماس در تابستان 2007 میلادی در پی تسلط جنبش اسلامی بر نوار غزه روی داد، ریاست دستگاه امنیت داخلی فلسطین را برعهده داشت.

وی پس از بروز این درگیری‌ها به همراه ده‌ها تن از اعضای فتح و دستگاه‌های امنیتی نوار غزه را به مقصد کرانه باختری و سپس به خارج از فلسطین ترک کرد.

ابو شباک همچنین از سال 2001 میلادی معاونت ریاست دستگاه امنیت داخلی فلسطین را برعهده داشت تا اینکه در سال 2006 به ریاست این دستگاه رسید.

وی در سال 2007 میلادی پس از آن که سوی دادگاهی در رام‌ الله متهم به کم‌کاری در انجام وظیفه شد، از سمت خود در تشکیلات خودگردان فلسطین اخراج شد، از آن زمان، ابو شباک به همراه دحلان و افراد دیگر جریان اصلاحات دموکراتیک را تاسیس کرد.

جنبش حماس هفته گذشته اجازه داد تا ده‌ها تن از اعضای جریان وابسته به دحلان از مصر وارد نوار غزه شوند.

در همین رابطه، یک عضو برجسته در جریان اصلاحات دموکراتیک تصریح کرد: حماس و جریان متبوع ما اخیرا به تفاهماتی بر سر بازگشت اعضای جریان به نوار غزه و تقویت آشتی و وحدت ملی دست یافت و آنها به زودی فعالیت خود را برای آمادگی به منظور مشارکت در انتخابات آتی آغاز خواهند کرد.

مردم فلسطین خود را آماده شرکت در انتخابات قانون‌گذاری در ماه مه و انتخابات ریاستی در ماه ژوئیه (که برای نخستین بار از سال 2006 میلادی برگزار می‌شود) می‌کنند، حماس در آخرین انتخابات فلسطین توانست اغلب کرسی‌های شورای قانون‌گذاری را به دست آورد؛ شورایی که در سال 2018 میلادی پس از چندین سال تسلط حماس بر نوار غزه منحل شد.

در این میان، جریان به رهبری دحلان در قالب فهرستی مستقل از فتح در انتخابات آتی شرکت خواهد کرد؛ جریانی که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین آن را به رسمیت نمی‌شناسد و جریانی غیر قانونی می داند.

در همین رابطه، جنبش فتح در قالب سه فهرست جداگانه در انتخابات آتی شرکت خواهد کرد؛ نخست جریان وابسته به دحلان، دوم جریان به رهبری ناصر القدوه سوم جریان به رهبری محمود عباس در فتح، البته باید جریان به رهبری مروان البرغوثی را هم در نظر داشت که هنوز تصمیم قطعی خود برای پیوستن به القدوه یا حضور مستقل در انتخابات را نگرفته است.

در این میان، پیش‌بینی می‌شود که با چند دسته شدن فتح، کفه انتخابات به سمت جنبش حماس سنگینی کند چرا که این جنبش در نظر دارد تا با همه ثقل خود در این انتخابات شرکت کند، هر چند که علیرغم وضعیت اقتصادی وخیم اهالی نوار غزه، حماس حجم قابل توجهی از پشتوانه سیاسی خود را از دست داده است.

«غسان الخطیب»، تحلیلگر امور سیاسی فلسطین در این باره تصریح کرد: حلقه محمود عباس از تصمیمات و اقدامات مروان البرغوثی، دحلان و القدوه در نگرانی به سر می‌برد زیرا هر رایی که به دست می‌آورند، علیه فتح و به سود حماس خواهد بود.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟