پیشنهاد عراق برای جایگزینی بندر فاو با کانال سوئز مصر

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
روزنامه دولتی الصباح عراق پیشنهاد تبدیل بندر «فاو» در جنوب این کشور را به عنوان جایگزین کانال سوئز در مصر مطرح کرد؛ کانالی که به دلیل به گِل نشستن کشتی کانتینربر «اورگیون» به مدت شش روز بسته بود و این امر منجر به تحت الشعاع قرار گرفتن ترانزیت بین‌المللی کالا شد.

روزنامه الصباح امروز در تحلیلی نوشت که بحرانی که کانال سوئز شاهد آن بود، می‌تواند منجر به مطرح شدن بندر فاو واقع در جنوبی‌ترین بخش استان بصره به عنوان مسیری جایگزین برای کشتیرانی و ترانزیت کالاها شود.

به نوشته این روزنامه عراقی، بندر فاو سالانه گنجایش 100 میلیون تُن کالا را دارد و می‌تواند مسیری جایگزین برای کشتی‌ها و نفتکش‌ها باشد زیرا بهترین مسیر میان اقیانوس هند و دریای مدیترانه به شمار می‌رود.

الصباح ادامه داد: ترانزیت کالا با استفاده از بندر فاو و سپس از طریق مسیر زمینی به بندر عقبه اردن در دریای سرخ یا بنادر سوریه و لبنان در دریای مدیترانه کمتر از یک هفته طول خواهد کشید که در مقایسه با زمان دو هفته‌ای انتقال کالا در کانال سوئز در نتیجه ترافیک دریایی و یا بسته شدن این کانال، از لحاظ زمانی و مالی مقرون به صرفه‌تر است.

پیشنهادها درباره مسیرهای جایگزین کانال سوئز نخست از ایران شروع شد به طوری که «کاظم جلالی»، سفیر ایران در روسیه با اشاره به مسدود شدن کانال سوئز در و خسارت روزانه ۹ میلیارد دلاری تصریح کرد: ضرورت تسریع در تکمیل زیرساخت ها و فعالسازی کریدور شمال – جنوب به عنوان جایگزین مسیر کانال سوئز، بیش از گذشته دارای اهمیت شده است.

جلالی در توئیتی در باره جایگزینی کریدور شمال جنوب به جای مسیر پر ریسک ترانزیتی کانال سوئز نوشت: کریدور شمال- جنوب با برخورداری از کاهش مدت زمان سفر تا ۲۰ روز و صرفه جویی در هزینه ها تا ۳۰ درصد گزینه ای برتر برای جایگزینی کانال سوئز در ترانزیت است.

وی تصریح کرد: اتفاق اخیر نمایانگر آن است که با توجه به عبور سالانه بیش از یک میلیارد تن کالا از مسیر کانال سوئز باید مسیر جایگزین و کم ریسک تری را در نظر داشت و کریدور شمال- جنوب با برخورداری از کاهش مدت زمان سفر تا ۲۰ روز و صرفه جویی در هزینه ها تا ۳۰ درصد گزینه برتر است.

«ولادیمیر پوتین»، رییس جمهوری روسیه هم در اکتبر سال ۲۰۱۹ از وجود یک مسیر امیدوار کننده قطب شمال – سیبری – آسیا خبر داد. این مسیر می تواند بنادر مسیر دریای شمال را با بنادر اقیانوس آرام و اقیانوس هند از طریق سیبری شرقی متصل کند.

کشتی عظیم کانتینربر «اور گیون» با وزن ۲۲۰هزار تن که از چین به مقصد بندر روتردام هلند در حرکت بود، از ساعات پایانی سه‌شنبه گذشته ۲۳ مارس عرض کانال سوئز را مسدود کرده است.

این حادثه باعث شد تا بیش از ۴۰۰ کشتی دیگر در این آبراهه بین‌المللی گیر کنند و قیمت نفت در بازارهای جهانی نیز افزایش یابد.

علاوه بر صدها کشتی که در این کانال حبس شدند، دهها کشتی نیز تصمیم گرفتند قبل از ورود به این آبراهۀ کلیدی، مسیر خود را تغییر دهند و با عبور از دماغه امید نیک در جنوبی‌ترین نقطه آفریقا و با اضافه کردن حدود دو هفته به مدت زمان سفر خود، محموله‌های خود را به مقصد برسانند.

کانال سوئز که دریاهای مدیترانه و سرخ را به هم متصل می کند ۱۶۳ کیلومتر طول دارد. ۱۰ تا ۱۲درصد حمل و نقل دریایی در جهان از طریق آن صورت می گیرد. این کانال روزانه توسط ده‌ها کشتی استفاده می‌شود که بدون دور زدن طولانی آفریقا از اروپا به آسیا و برعکس سفر می‌کنند.

 

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟