برگزیت تقاضا برای گذرنامه ایرلندی را هشت برابر کرد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

طبق آمار رسمی، از هنگام رای آوردن خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت)، جهشی در شمار صدور گذرنامه ایرلندی رخ داده است.

طبق آماری که سایمون کاونی، وزیر خارجه ایرلند، ارایه داده است، از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ این شمار بیش از ۴۲۲ هزار گذرنامه بوده است و به گفته وی، «آمار گذرنامه‌های صادره برای متقاضیان ساکن بریتانیا بوده است.»

در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به ترتیب حدود ۴۶ هزار و ۴۰۰ و ۶۳ هزار و ۵۰۰ گذرنامه ایرلندی برای ساکنان بریتانیا صادر شده است.

این آمار در سال ۲۰۱۹ به تنهایی بیش از ۱۲۰ هزار افزایش داشته است. طبق آمار رسمی بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ در مجموع ۳۵۸ هزار و ۹۰۰ گذرنامه ایرلندی برای ساکنان بریتانیا صادر شده است.

طبق بررسی تحلیلی داده‌هایی که آقای کانوی در روز چهارشنبه منتشر کرد، این رقم تقریباً معادل ۱۲ درصد کل گذرنامه‌های ایرلندی صادر شده در آن چهار سال است.

نیل ریچموند از حزب فینه‌‌گیل، در واکنش به این آمار «حیرت‌انگیز» که در مجلس در پاسخ به سؤال وی ارائه داده شد، گفت: «اثرات شدید برگزیت و به خطر افتادن حقوق بسیاری از شهروندان بریتانیایی، آشکارا انگیزه افراد بسیاری شده است تا به دنبال حقوق شهروندی خود در ایرلند بروند.»

او افزود: «به نظر می‌رسد کووید-۱۹ باعث شده است که پس از برگزیت، مردم به شدت برای گرفتن گذرنامه ایرلندی هجوم ببرند.»

بنا بر گزارش‌ها، این آمار شامل اهالی ایرلند شمالی نمی‌شود که طبق «پیمان جمعه خوب»، ملیت دوگانه بریتانیایی و ایرلندی دارند.

این خبر در حالی پخش شد که پسر جان لوکاره فقید، نویسنده انگلیسی داستان‌های جاسوسی، اعلام کرد پدرش هنگام مرگ در ماه دسامبر شهروند ایرلند بوده است و به دلیل تمایل به اروپایی ماندن و نگه‌داشتن پیشینه خانوادگی خود، پس از همه‌پرسی برگزیت برای گرفتن حق شهروندی آن کشور اقدام کرده بوده است. او دراین باره گفت، نویسنده «جاسوسی که از سردسیر آمد» از این بابت «عصبانی» بود.

پسر این نویسنده که با نام «نیک هارکاوی» می‌نویسد، در مصاحبه با برنامه مستند جدید موسوم به «نویسنده و قلمروش» که از شبکه ۴ رادیو بی‌بی‌سی پخش می‌شود، گفت «در آخرین جشن تولدش پرچم ایرلند را به او هدیه دادم، به همین دلیل یکی از آخرین عکس‌هایی که از او دارم، عکسی است که در آن خودش را با پرچم ایرلند پوشانده، روی صندلی نشسته و نیشش تا بناگوش باز است.»

 

منبع:https://www.independentpersian.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟