«دیپلماسی هتلی»؛ نگاهی به سرمایه گذاری شرکت قطری الدیار در مصر

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
روز سه شنبه ۵ ژانویه ۲۰۲۱، همزمان با نشست شورای همکاری خلیج فارس در عربستان سعودی و اعلام رسمی پایان محاصره قطر، شرکت «الدیار» با حضور محمد معیط و علی بن شریف العمادی وزرای دارایی مصر و قطر، به همراه استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا، اقدام به افتتاح هتل «سنت ریجس» قاهره کردند.

وزیر قطری در جلسه افتتاحیه این هتل مجلل گفت : «این هتل نمایانگر (فصل جدیدی) از سرمایه گذاری قطر در حوزه های مختلف در کشور مصر به ارزش پنج میلیارد دلار است.» وی افزود: «قطر با سرمایه گذاری شرکت الدیار در این پروژه برجسته عملاً تعهد خود را برای کمک به بخش گردشگری (مصر) در مسیر توسعه اقتصادی و ایجاد شغل اثبات کرد.»
استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا نیز اتمام این پروژه را بدون تلاش ها و اقدامات سازنده شرکت الدیار غیر ممکن دانست. براساس اظهارات عبدالله بن حمد العطیه مدیر عامل شرکت الدیار، در این پروژه حدود ۴۴۰ فرصت شغلی دائمی در مجموعه این هتل پیش بینی شده که این تعداد قابلیت افزایش به ۱۰۰۰ نفر را دارد. همچنین ۹۵٪ افراد استخدام شده در این مجموعه مصری خواهند بود.
هتل سنت ریجس در کنار رود نیل، موزه ملی مصر و ساختمان اتحادیه عرب درست در قلب قاهره به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار احداث شده است. نقطه آغاز احداث این هتل سال ۲۰۱۲ بود اما با وقوع کودتا در مصر و تیرگی روابط میان قاهره دوحه، تکمیل این پروژه بیش از ۶ سال به تعویق افتاد.
مساحت این مجموعه ۱۹۷ هزار متر مربع، به همراه دو برج ۱۳۵ متری است. این دو برج دارای ۵۱۵ واحد، به همراه دیگر بخش¬های خدماتی مانند رستوران، استخر، مرکز بهداشتی، سالن اجتماعات، سالن برگزاری جشن و مراسم و … است.
حضور یک مقام قطری مصادف با پایان بحران خلیج فارس و امضاء بیانیه العلا کشورهای حاشیه خلیج فارس نشان دهنده تمایل برای تقویت همکاری های مشترک میان این دول عربی است. نکته جالب توجه آن است که وزیر دارایی قطر پس از حدود سه و نیم سال با عبور از آسمان عربستان سعودی عازم مصر شد. علیا المهدی رئیس دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه قاهره معتقد است نباید به اختلافات سیاسی اجازه داد تا روابط اقتصادی میان دو کشور را مخدوش کند.



سرمایه گذاری قطر در مصر، در دوران تیرگی روابط میان دو کشور به شکل محدود و کنترل شده دنبال می شد. به عنوان مثال در نوامبر ۲۰۱۹ شرکت قطر پترولیوم از آغاز پروژه ای به ارزش ۴.۴ میلیارد دلار در مصر خبر داده بود.
با این حال افتتاح این هتل اقدامی پر اهمیت ارزیابی می¬شود؛ که چشم انداز روشنی در روابط اقتصادی و پایان دادن به اختلافات سیاسی میان دو کشور را نشان می دهد. اختلافی که از سال ۲۰۱۳ و با کودتای ارتش مصر به فرماندهی عبدالفتاح السیسی و خلع محمد مرسی از کرسی ریاست جمهوری آغاز شد. مصر دوحه را متهم به حمایت از گروه اخوان المسلمین می کرد و به همین دلیل روابط سیاسی خود را با این کشور قطع کرده بود.
شرکت سرمایه گذاری املاک و مستغلات الدیار قطر در سال ۲۰۰۵ به عنوان یکی از شرکت های اداره سرمایه گذاری دولت قطر رسما شروع به فعالیت کرد.‌ دفتر مرکزی این شرکت در شمال شرقی شهر دوحه واقع شده است. این شرکت در سال ۲۰۲۰ در ۵۰ پروژه در دست احداث در ۲۲ کشور جهان مشغول به فعالیت است. ارزش کل سرمایه گذاری های این شرکت ۳۵ میلیارد دلار است.
المرکز الدوحه للمعارض و الموتمرات، لوسیل، راس الحد (عمان)، حدیقه الشیراتون، دوشنبه (تاجیکستان)، سی بیرل اتاکوی (ترکیه)، مبنی شانسری (انگلیس)، لو رویال مونسو (فرانسه)، الهواره (مغرب)، منتجع انانتا را توزر (تونس)، مشیرب (سودان)، سیتی سنتر دی سی (امریکا)، فندق کونراد (امریکا) و … از جمله پروژه های این شرکت قطری در چهار گوشه جهان است.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟