ادامه ناآرامی‌ها در مناطق وفادار به سلطنت در ایرلند شمالی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

رهبران ایرلند شمالی درباره ادامه ناآرامی‌ها در بلفاست در آخر این هفته ابراز نگرانی کرده‌اند.

طی روزهای اخیر در محله‌هایی در بلفاست که عمدتا وفادار وحدت با بریتانیا بوده‌اند، شورش‌هایی در گرفته است. بخشی از زمینه‌های این خشم، موانع اقتصادی ایجاد شده بین بریتانیا و ایرلند شمالی در نتیجه توافق‌نامه تجاری برگزیت است.

رهبران حفظ وحدت با بریتانیا، به نشانه احترام به دوک ادینبورگ که روز جمعه در قلعه ویندزور درگذشت، از مردم خواسته‌اند تا اعتراضات را متوقف کنند.

در تابلوهای نصب شده در خیابان لانارک وی در بلفاست که صحنه بسیاری از ناآرامی‌ها بوده، آمده است: «ما می‌خواهیم که  در احترام به ملکه و خانواده سلطنتی اعتراضات پروتستان‌ها، هواداران وحدت، و وفاداران به سلطنت فعلاً تعلیق شود.»

«ادامه مخالفت با پروتکل ایرلند شمالی [در توافق‌نامه برگزیت] و سایر بی‌عدالتی‌ها علیه جامعه ما، پس از پایان سوگواری دوباره از سر گرفته خواهد شد.»

پروتکل ایرلند شمالی که پس از خروج انگلستان از اتحادیه اروپا به اجرا درآمد، در کنار عوامل دیگر، از جمله خشم از بی‌تفاوتی دولت نسبت به شرکت ۲۴ سیاستمدار عضو شین فین در مراسم تشییع جنازه بابی استوری، رهبر سابق ارتش جمهوری‌خواه ایرلند،  در نقض محدودیت‌های کرونا موجب خشم جامعه هوادار حفظ وحدت با بریتانیا شده است.

 

شین فین نیز درباره ادامه احتمالی ناآرامی‌ها ابراز نگرانی کرده است. میشل اونیل، معاون وزیر اول ایرلند شمالی،  گفت: «نگران آخر هفته پیش رو هستم. همه ما باید بسیار مراقب باشیم و بسیار آگاهانه همه تلاش خود را برای جلوگیری از گسترش ناآرامی‌ها انجام دهیم.»

«نسبت به قطع ناآرامی‌ها امیدوارم. از همه جوانان می‌خواهم که درگیر نشوند. به هیچ طریقی اجازه ندهید  که اسباب دست دیگران شوید. به خیابان نیایید. در خانه بمانید و ایمنی خود را حفظ کنید.»

معاون رئیس شین فین، در ادامه گفت که پارلمان‌های ایرلند شمالی و انگلستان باید به عنوان ضامن توافق‌نامه جمعه نیک برای جلوگیری از گسترش خشونت‌ها با هم همکاری کنند.

اما به رغم دعوت رهبران طیف‌های مختلف سیاسی به حفظ آرامش، عصر دیروز جمعه ناآرامی‌های بیشتری رخ داد.

معترضان سنگ‌ و بطری به سمت مأموران پلیس پرتاب کردند. و در تایگر بی که از محله‌های وفادار به سلطنت در شمال بلفاست است، یک خوردو به آتش کشیده شد.

گفته می‌شود که در محله مجاور نیو لاج نیز به سمت مأموران سنگ پرتاب شده است. خبرهایی نیز درباره استفاده از کوکتل مولوتف و آتش زدن حصار پلیس در محله کلراین گزارش شده است.

پلیس خواستار ایجاد آرامش شده و از افراد صاحب نفوذ در جوامع مختلف ایرلند خواسته است تا مانع از گرفتار شدن جوانان در جنایت و خشونت شوند.

 

منبع:https://www.independentpersian.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟