وضعیت مدیریت کرونا در ترکیه

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
ترکیه در ماه فوریه 2021 در تعداد مبتلایان در رتبه نهم جهان قرار داشته است. در ابتدای ماه مارس موارد ابتلای روزانه به بالای 9 هزار فقره رسیده است. در حال حاضر تعداد فوتی های کرونا (از ابتدا تاکنون) به بیش از 28 هزار نفر رسیده است. تعداد مرگ و میر روزانه در ابتدای ماه مارس نیز به 69 مورد رسیده است.

این در حالی است که در ابتدای فوریه موارد ابتلا به 7700 فقره کاهش یافته بود. با این حال تعداد موارد مرگ و میر در قیاس با ابتدای سال جاری میلادی از 212 مورد در روز به حدود 70 مورد کاهش یافته است. ترکیه در ماه دسامبر سال گذشته میلادی مرگ و میر روزانه بالای 250 نفر را تجربه کرد که بالاترین رقم در این کشور بود. اگرچه در روزهای اخیر میزان مرگ و میر روزانه در قیاس با ماه های گذشته کاهش یافته است، با این¬حال تعداد موارد ابتلا در روز به بیش از 9 هزار نفر رسیده است که از 15 ام ژانویه تاکنون بی سابقه است. برخی ها معتقدند که با شروع واکسیناسیون در این کشور، محتملا میزان مراعات اصول بهداشتی در میان برخی از شهروندان کاهش یافته است. ترکیه تاکنون اقدام به انجام 33 میلیون تست کرونا کرده است. از این میان بیش از 2693000 مورد دارای نتیجه مثبت بوده اند. که از این میان حدود 99هزار نفر از وضعیت جدی برخوردار بوده اند که بیش از 2565000 نفر از آنان بهبود یافته اند. پیشتر، سران اپوزیسیون نسبت به صحت آمار ارائه شده توسط وزارت بهداشت ترکیه در زمینه مرگ و میر ویروس کرونا ابراز تردید کرده و حکومت را به عدم شفافیت متهم کرده بودند.

 


وضعیت شیوع کرونا در ترکیه، قرمز بسیار بالا، نارنجی بالا، زرد متوسط، آبی پایین

وزارت بهداشت ترکیه قرارداد خرید 50 میلیون دز از واکسن کرونا را با شرکت سینوواک چینی به امضا رسانده است. این کشور تاکنون بیش از 6 میلیون نفر از اتباع خود را واکسینه کرده است. در حدود یک میلیون نفر از این افراد مرحله دوم از واکسیناسیون را نیز انجام داده اند. در 13 ژانویه سال 2021 اولین واکسن در ترکیه تزریق شد که اولویت نخست در این کار با کادر درمان این کشور بوده است. رئیس جمهور، سران احزاب، و اعضای هیئت دولت نیز با فاصله ای اندک واکسینه شده اند. افراد بالای 75 سال نیز به عنوان اولویت بعدی واکسینه شده اند. اخیرا نیز فرایند واکسیناسیون افراد بالای 65 سال شروع شده است. در مرحله بعدی، افراد بالای 50 سال، کادر وزارت دفاع، وزارت کشور، وزارت دادگستری، دبیران مدارس و اعضای هیئت علمی، فعالین عرصه تولیدات غذایی و عرصه حمل و نقل واکسینه خواهند شد. برای تاثیرگذاری جدی به¬منظور عادی سازی در امور، ترکیه نیازمند واکسیناسیون 65 میلیون نفر از شهروندان خود است. به این منظور نیاز به واردات 130 میلیون دز وجود دارد، که تاکنون 14 میلیون از این میزان تامین شده است. وزیر بهداشت مدعی شده است که این کشور تا پایان ماه آوریل صد میلیون دز از واکسن سینوواک را دریافت خواهد کرد. بررسی ها نشان می دهد که تاثیرگذاری واکسن خریداری شده از چین 83 درصد بوده است.
در حالی که درصد واکسیناسیون در برخی استان ها بالای 10 درصد بوده، در برخی استان های کردنشین در حدود یک درصد باقی مانده است. آنکارا با 86 درصد بالاترین میزان واکسیناسیون افراد بالای 65 سال را داشته است. حکاری و شیرناک دو استان کرد نشین نیز با حدود 20 درصد کمترین میزان واکسیناسیون افراد بالای 65 سال را داشته اند. در عین حال مناطق جنوب شرق ترکیه در هفته های اخیر کمترین میزان ابتلا به کرونا را داشته اند.


نقشه واکسیناسیون کرونا در ترکیه، مناطق جنوب شرقی کم ترین میزان واکسیناسیون را داشته اند
¬
هم زمان با تحولات فوق برگزاری چندین کنگره استانی حزب عدالت و توسعه بدون رعایت پروتکل های بهداشتی در سالن¬های سرپوشیده، اعتراضات محافل پزشکی در این کشور را برانگیخته است. اتحادیه های پزشکی اقدام حزب عدالت و توسعه در برگزاری کنگره های حزبی را عاملی در راستای افزایش آمار ابتلا در شهرهای محل برگزاری کنگره دانسته اند. وزارت بهداشت بتدریج در حال کاهش محدودیت های رفت و آمد در روزهای پایانی هفته است. محدودیت های اعمال شده بر افراد بالای 65 سال نیز بتدریج کاهش خواهد یافت.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟