امارات سهامدار یک میدان گازی اسرائیل در مدیترانه می‌شود

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

یکی از بزرگترین شرکت‌های انرژی اسرائیل قصد دارد سهام خود از یک میدان گازی بزرگ را به قیمت تقریبی ۱.۱ میلیارد دلار به شرکتی در امارات متحده عربی بفروشد. به گزارش نشریه‌های اسرائیلی، این بزرگترین معامله‌ تجاری میان دو طرف پس از عادی‌سازی مناسبات در سال گذشته است.

اسرائیل و امارات، در سال ۲۰۲۰ و به میانجیگری دولت سابق ایالات متحده آمریکا به ریاست جمهوری دونالد ترامپ، در چارچوب پیمان ابراهیم مناسبات خود را عادی کرده و روابط دیپلماتیک را آغاز کردند.

شرکت اسرائیلی «دِلِک دریلینگ» باید در چارچوب توافق گازی سال ۲۰۱۵ ، ۲۲ درصد از سهم میدان گازی تامار را بفروشد. هدف از این توافق آوردن رقابت بیشتر به بخش گاز اسرائیل است، که در سالهای اخیر با کشف ذخائر بزرگ دریایی، رشد زیادی کرده است.

 

گفته می‌شود که میدان تامار واقع در آبهای اسرائیل در دریای مدیترانه، دارای بیش از ۳۰۰ میلیارد متر مکعب گاز است. کمپانی شورون، و شرکت اسرائیلی-آمریکایی ایسرامکو ، هر یک مالک حدود یک‌سوم از میدان تامار هستند.

شرکت عظیم «دلک دریلینگ» متعلق به ییتزخاک تشووا، میلیاردر اسرائیلی است و با شرکت «مبادله پترولیوم» که عضوی از شرکت‌های تحت مالکیت دولت ابوظبی است به تفاهم رسیده و به این ترتیب تمامی سهم خود در میدان گازی تامار را به مبادله می‌فروشد و امارات متحده عربی را به سهام‌دار عمده در یکی از سرمایه‌های استراتژیک و اقتصادی اسرائیل بدل می‌کند.

از زمان عادی‌ شدن مناسبات میان اسرائیل و امارات، شهروندان اسرائیلی زیادی به دبی و ابوظبی رفته‌اند و شرکت‌ها به دنبال همکاری‌ و شراکت در طیف وسیعی از بخش‌های تجاری امارات بوده‌اند.

پس از امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش نیز به پیمان ابراهیم پیوسته و روابط عادی دیپلماتیک با ا‌سرائیل را آغاز کردند. پیمان ابراهیم نشان داد که اجماع دیرپای کشورهای عرب و مشروط کردن به رسمیت شناختن اسرائیل به صلح با فلسطینی‌ها، دیگر استحکام گذشته را ندارد.

منبع:https://www.independentpersian.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟