چه پرونده هایی در سفر احتمالی امیر قطر به ریاض مطرح خواهد شد؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
میانجیگری بین ایران و عربستان و اصلاح روابط بین ترکیه و عربستان از مهم ترین پرونده هایی خواهد بود که امیر قطر در سفر به ریاض بررسی خواهد کرد.

در شهر العلای عربستان، پرونده اختلافات شورای همکاری در 5 ژانویه 2021 بسته شد، اختلافاتی که بیش از 3 سال طول کشید و در نهایت عربستان، امارات، بحرین و مصر با عقب نشینی از شروطی که برای از سرگیری روابطشان با قطر نهاده بودند، به اختلافات خود با قطر پایان داده و فصل جدیدی از روابط را شروع کردند.

طرف های اختلاف در بحران شورای همکاری به ویژه ریاض و دوحه، سعی در عادی سازی روابط یکدیگر داشتند که اوج این تلاش ها به دعوت «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان از «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر برای سفر به ریاض برمی گردد.

«فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه عربستان سه شنبه در سفر به دوحه دعوت رسمی پادشاه عربستان از امیر قطر برای سفر به عربستان را به او تسلیم کرد.

گام هایی به سوی عادی سازی روابط
پیش از این دعوت نیز گام های زیادی برای عادی سازی روابط طرفین اتخاذ شده است به گونه ای که امیر قطر در نخستین تماس تلفنی با پادشاه عربستان پس از حل اختلافات از ثبات و حاکمیت عربستان حمایت کرده است.

در ماه مارس نیز امیر قطر نامه ای از سوی پادشاه عربستان در نخستین سفر وزیر امور خارجه عربستان به دوحه پس از حل اختلافات دریافت کرد.

ابتدای ماه آوریل هم کمیته پیگیری عربستان و قطر با نخستین نشست خود در دیوان وزارت خارجه عربستان کار خود را آغاز کرد.

در نیمه ماه آوریل «حسن بن منصور الخاطر»، معاون کاردار قطر در عربستان با «مشاری بن نحیت»، مسئول تشریفات وزارت خارجه عربستان دیدار و در روز بعد با «تمیم الدوسری»، قائم مقام وزارت خارجه عربستان گفت وگو کرد.

گفت وگوی «احمد الحمادی»، دبیرکل وزارت خارجه قطر با «علی القحطانی»، کاردار عربستان در دوحه درباره روابط دوجانبه قطر و عربستان و تماس تلفنی «خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل ثانی»، وزیر کشور قطر با «عبدالعزیز بن سعود»، همتای عربستانی خود نیز از دیگر گام های دو طرف در عادی سازی روابط فیمابین بود.

«ماجد الانصاری»، رئیس آکادمی بین المللی مطالعات امنیتی قطر در رابطه با گام بعدی عادی سازی روابط بین دو کشور گفت: در صورتی که امیر قطر به ریاض سفر کند، انتظار می رود با پادشاه عربستان دیدار داشته باشد.

وی در گفت وگویی با پایگاه خبری «الخلیج آنلاین» اشاره کرد که طی هفته های گذشته دو کشور هماهنگی هایی در خصوص برخی پرونده های منطقه ای داشتند.

میانجیگری بین ایران و عربستان
قطر و عربستان سعی می کنند تا بسیار از مزایای آشتی بین یکدیگر استفاده کنند تا بر روابط منطقه ای و اصلاح آن که طی سال های گذشته به شدت آسیب دیده، تاثیر بگذارد.

یکی از مهم ترین این روابط، رابطه با تهران است که دوحه رابطه ممتازی با آن دارد در حالی که عربستان به مرحله دشمنی با آن رسیده است.

پیش از این نیز قطر اعلام کرده است آماده تسهیل گفت وگو با ایران در خصوص امنیت منطقه است و آنچه اهمیت دارد این است که دعوت پادشاه عربستان از امیر قطر و سفر فیصل بن فرحان به دوحه با سفر وزیر امور خارجه ایران به دوحه و ابلاغ پیام شفاهی «حسن روحانی»، رئیس جمهوری ایران همزمان شده است.

الانصاری درباره احتمال میانجیگری قطر بین ریاض و تهران به الخلیج آنلاین گفت: اطلاعاتی در خصوص هماهنگی مستقیم دربار مسائل مهمی از جمله ایران در دست نیست اما قطعا مسائل مرتبط با ایران، لیبی و یمن طی دیدار امیر قطر و پادشاه عربستان مطرح خواهد شد.

اصلاح روابط با ترکیه
پرونده دومی که بیشترین آسیب از بحران شورای همکاری را دید، ترکیه بود. ترکیه از نخستین لحظه آغاز بحران شورای همکاری از قطر حمایت کرد و کمک های غذایی فوری برای قطر ارسال کرد و از 4 کشور دارای اختلاف با قطر خواست از طریق گفت وگو به اختلافات خود پایان دهند.

اما آنچه روابط بین ریاض و آنکارا را بیشتر بحرانی کرد، ترور «جمال خاشقچی»، روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری عربستان در استانبول بود.

ترکیه پس از آشتی کشورهای عضو شورای همکاری در شهر العلای عربستان به سرعت در بیانیه ای از حل اختلافات شورای همکاری استقبال کرد. ترکیه خود را شریک راهبردی شورای همکاری اعلام کرد و گفت اهمیت بالایی به امنیت منطقه خلیج و ثبات آن می دهد.

الانصاری درباره نزدیکی روابط ترکیه و عربستان نیز گفت که نیازی به میانجیگر ندارد و به صورت مستقیم انجام می شود.

وی اشاره کرد که روابط بین دو کشور اخیرا شاهد گشایش قابل توجهی بوده است به خصوص با توجه به اینکه روابطشان پیش از سال 2017 بسیار مستحکم بود.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟