پس از چند ماه سردی روابط، عربستان و پاکستان چند توافق نامه همکاری امضا کردند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
«محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان در مذاکراتی با «عمران خان»، نخست‌وزیر پاکستان، بر عمق روابط دو کشور و اهمیت توسعه روابط تأکید کرد.

ریاض و اسلام‌آباد پس از چند ماه تنش در روابط، با امضای توافق‌نامه‌هایی بر تقویت روابط خود تأکید کردند.

«محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان در مذاکراتی با «عمران خان»، نخست‌وزیر پاکستان، بر عمق روابط دو کشور و اهمیت توسعه روابط تأکید کرد.

مقامات عربستان و پاکستان همچنین توافق‌نامه‌هایی درباره مبارزه با جرایم و مبارزه با مواد مخدر و نیز همکاری در عرصه انرژی و زیرساخت و حمل‌و نقل و منابع آبی و ارتباطات امضا کردند.

دو کشور همچنین بر راه‌اندازی شورای عالی هماهنگی مشترک توافق کردند.

عربستان و پاکستان روابط بسیار مستحکمی با یکدیگر دارند اما سال گذشته در جریان نزاع‌های هند و پاکستان بر سر کشمیر که به جنگی محدود انجامید عربستان حاضر به راه اندازی کارزاری در حمایت از پاکستان نشد.

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان در پی آن درگیری ها خواستار برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی در سطح سران برای بررسی وضعیت کشمیر شده بود.

او گفت: «اگر نمی توانند این کار را بکنند من خودم از نخست وزیر خواهم خواست که نشستی از کشورهایی که می توانند به پاکستان و مردم سرکوب شده کشمیر کمک کنند تشکیل دهد».

اظهارات شاه محمود قریشی با واکنش شدید عربستان که میزبان دبیرخانه نشست سازمان همکاری اسلامی است شد و مقامات عربستانی پاکستان را به تلاش برای تشکیل کنفرانسی از کشورهای اسلامی اما جدا از سازمان همکاری متهم کردند.

پیش از آن نیز پاکستان حاضر به همکاری با ائتلاف عربی به فرماندهی عربستان برای جنگ در یمن نشد که این موضوع خشم عربستان را برانگیخت.

در پی این تحولات عربستان یک میلیارد دلار از وام 3 میلیارد دلاری خود به پاکستان را پس گرفت.

همچنین ولیعهد عربستان حاضر نشد که با «قمر جاوید باجوا»، رئیس ستاد ارتش پاکستان که برای کاهش تنش به عربستان رفته بود دیدار کند.

عمران خان که عصر جمعه در سفری سه روزه وارد جده شده قرار است برای تحکیم دوباره روابط و نیز رسیدگی به وضعیت 2.5 میلیون پاکستانی که در عربستان کار می‌کنند مذاکره کنند.

نخست‌وزیر پاکستان در دیدار با ولیعهد عربستان از نقش وی برای «حل مسائل مهم جهان اسلام» تقدیر کرد.

همزمان با این سفر، «فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه عربستان، در توئیتی تأکید کرد که سفر عمران خان بیانگر عمق روابط تاریخی و برادرانه عربستان و پاکستان و اهتمام سران دو کشور به تقویت آن است.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟