سهمیه زنان در پارلمان عراق معادله انتخابات را بهم ریخت

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
تضمین سهمیه زنان در پارلمان عراق با حداقل یک کرسی در هر حوزه انتخابیه موجب شده برخی احزاب که توانایی رقابت با نامزدهای مرد را ندارند، فقط با نامزدهای زن وارد عرصه انتخابات عراق شوند.

اقدام بسیاری از احزاب موثر عراق در نامزد کردن انحصاری زنان در حوزه های انتخابیه‌ای که قصد رقابت در انتخابات زودهنگام را دارند، نشان دهنده تاثیر واضح سهمیه زنان در پارلمان عراق بر معادله انتخابات است.

تقسیم عراق به 83 حوزه انتخابیه و مشخص کردن شمار کرسی های زنان در پارلمان عراق برای تضمین حضور یک زن در هر کدام، موجب شده زنان نماینده در پارلمان عراق بر این باور باشند که سازوکار جدید قانون انتخابات و تغییر رویه احزاب در روی آوردن به زنان، سهم آنها در پارلمان آتی عراق را بیشتر می کند.

براساس قانون اساسی عراق، شمار کرسی زنان در پارلمان نباید کمتر از 25 درصد کل نمایندگان پارلمان باشد. تاثیر زنان در انتخابات سابق در عراق اندک بود و هیچ یک از ائتلاف های بزرگ اهمیت چندانی به نامزدهای زن نمی دادند. اما قانون فعلی انتخابات نقش بیشتری به زنان می دهد به گونه ای که کرسی های هر استان به حوزه های انتخابیه تقسیم شده است و سهم زنان برای تضمین حضور یک زن در هر حوزه انتخابیه نیز مشخص شده، از این رو برخی از احزابی که می دانستند نمی توانند با نامزدهای مرد رقابت کنند، فقط با نامزدهای زن وارد رقابت شدند.

این همان اقدامی است که احزاب کرد هنگامی که دیدند رقابت بر سر کرسی نامزدهای مرد سخت است و ممکن است نتیجه ندهد، به آن روی آورده و 4 نامزد زن برای 4 حوزه انتخابیه در استان دیالی مشخص کردند.

«ابراهیم حسن»، مسئول رسانه ای اتحادیه میهنی کردستان از احزاب کرد در شهر خانقین استان دیالی در این باره گفت که حزبش تنها با یک نامزد زن وارد عرصه انتخابات در حوزه انتخابیه خانقین شده است.

در همین راستا، «انتصار الجبوری»، از نمایندگان فعلی پارلمان عراق با تاکید بر اینکه فرصت زنان در انتخابات فعلی بیش از سایر انتخابات است، گفت: ما به عنوان زن افتخار می کنیم که عراق برای برگزاری انتخابات به 83 حوزه انتخابیه یعنی به عدد سهمیه زنان در پارلمان عراق تقسیم شده است.

وی توضیح داد که امکان پیروزی دو زن در یک حوزه انتخابیه وجود دارد به گونه ای که یک زن کرسی تضمین شده خود را براساس قانون جدید انتخابات به دست می آورد و کرسی دیگر نیز می تواند از طریق رقابت با نامزدهای مرد، به دست بیاید.

بر اساس قانون انتخابات عراق، شمار حوزه های انتخابیه 83 حوزه است و هر حوزه بین 3 تا 5 کرسی دارد که حداقل یک کرسی متعلق به زنان است و سهمیه زنان در هر استان یک چهارم کرسی ها یا بیشتر خواهد بود.

الجبوری نماینده استان نینوا در پارلمان عراق احتمال داد که معادله انتخابات عراق به علت توجه احزاب به زنان در این دوره تغییر کند.

وی تاکید کرد که زنان به دلایل مختلفی از جمله فعالیت بیشتر از مردان و شهرتشان از لحاظ پاکدستی شانس بیشتری برای پیروزی دارند.

وی تصریح کرد برخی حوزه های انتخابیه فقط شاهد حضور نامزدهای زن برای دستیابی به سهمیه زنان در پارلمان خواهد بود.

از طرفی دیگر «امل مرعی»، از دیگر نمایندگان پارلمان عراق تاکید کرد که برخی از احزاب تلاش می کنند با استفاده از سهمیه زنان به کرسی در پارلمان عراق برسند.

وی گفت که شانس زنان در راهیابی به پارلمان از دوره های پیشین بیشتر است از این رو زنان حمایت بیشتری از سوی احزاب خواهند شد.

اما «حسان العیدانی»، استاد علوم سیاسی در دانشگاه بغداد معتقد است تمرکز احزاب بر زنان در همه حوزه های انتخابیه نیست بلکه فقط در حوزه هایی است که امکان رقابت با نیروهای سیاسی مرد وجود ندارد.

وی توضیح داد که این اتفاق در استان دیالی و برخی از حوزه های انتخابیه کرکوک، صلاح الدین و الانبار رخ داده و در سایر استان ها به خصوص بغداد هم شاهد آن خواهیم بود.

العیدانی این مساله را در چارچوب توانایی با هماهنگ شدن با وضعیتی که قانون انتخابات آن را تحمیل کرده است، عنوان کرد.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟