جو بایدن به دنبال تقویت محور آسیا و اقیانوسیه در برابر قدرت چین

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

در گفت‌وگوی بایدن با سران هند، ژاپن و استرالیا همکاری‌های اقتصادی و امنیتی، راه غلبه بر پاندمی کرونا و بحران اقلیمی جایی خاص دارند؛ هدف اصلی اما مهار کردن قدرت نظامی و اقتصادی چین است.

 

کاخ سفید تأیید کرد که جمعه ۲۲ اسفند (۱۲ مارس) جو بایدن با سران هند، استرالیا و ژاپن دیداری مجازی خواهد داشت و با سران کشورهای بزرگ آسیا و اقیانوسیه درباره مسائل مهم منطقه هند و اقیانوسیه گفت‌وگو خواهد کرد.

یکی از اهداف این کنفرانس سرمایه‌گذاری برای تقویت تولید واکسن در هند است تا این کشور بتواند با قدرت فزاینده چین در این عرصه مقابله کند. هدف آن است که جنوب شرقی آسیا از دایره انحصار واکسن چینی رهایی یابد.

ایالات متحده و ژاپن قصد دارند به کارخانه‌های داروسازی هند در افزایش تولید واکسن با پشتیبانی شرکت‌های آمریکایی کمک کنند.

یک مقام کاخ سفید به خبرگزاری رویترز گفته است در شرایطی که چین سیاست خارجی فعالی در آسیا در پیش گرفته است، آمریکا نیز قصد دارد پیوندهای خود را با متحدانش تقویت کند.

 

پیوندهای امنیتی و نظامی

هند، ژاپن و استرالیا با چالش‌های امنیتی از سوی چین روبرو هستند و از سال ۲۰۰۴ به همراه آمریکا در جهت تقویت همکاری در اقیانوس هند گام بر می‌دارند.

دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به این پیمان چهارجانبه توجه نشان داد و تلاش کرد از آن برای مقابله با نفوذ روزافزون چین بهره‌برداری کند. از این تماس‌ها به عنوان زمینه‌ای برای تشکیل “ناتوی آسیایی” نام برده می‌شود.

یکشنبه آینده آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده برای دیدار با مقام‌های ژاپن و کره جنوبی به این دو کشور آسیایی سفر می‌کنند. این سفر نشانه اهمیت ویژه چالش‌های منطقه آسیا برای دولت بایدن است.

جیک سالیوان، مشاور بایدن در امور امنیت ملی هفته آینده در آلاسکا با یانگ جیچی و وانگ یی، دو دیپلمات بلندپایه چین، دیدار می کنند. این اولین دیدار میان دو کشور بزرگ پس از ورود بایدن به کاخ سفید است.

واشنگتن گفته است که در تماس با مقام‌های چین مسائلی حاد و مبرم، از تایوان و هنگ‌کنگ گرفته تا سرکوب اقلیت مسلمان اویغور فراموش نخواهد شد. 

 

به نظر کرامپ ـ کارن باوئر، وزیر دفاع آلمان، این کشور باید در منطقه هند و اقیانوسیه نقش فعال‌تری ایفا کند.

وزیر دفاع آلمان به رسانه‌های جمعی گفته است که منطقه آسیا – اقیانوسیه در حال حاضر مهم‌ترین منطقه استراتژیک جهان است و آلمان نباید از آن دور بماند. به گفته او سرنوشت آزادی، صلح و رفاه جهانی در همین منطقه تعیین می‌شود.

او در پیامی توییتری نیز بر ضرورت مقابله با قدرت‌نمایی چین تأکید کرده است.

 

وزیر دفاع گفته است که آلمان هرجا که امکان آن باشد با چین همکاری می‌کند و هرجا که لازم باشد در برابر این کشور می‌ایستد.

در سال‌های اخیر تنش‌های ژئوپولیتیک در منطقه هند و اقیانوسیه شدت گرفته و به رقابت‌های آمریکا و چین ابعادی تازه بخشیده است. 

 

منبع:https://www.dw.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟