ترکیه و جنگ داخلی لیبی؛ جنگجویان سوری در طرابلس چه می‌خواهند؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
حضور شماری از ستیزه‌جویان سوری در لیبی، جنگ داخلی این کشور را وارد مرحلهٔ تازه‌ای کرده است.

در روزهای اخیر ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در آن شماری از جنگجویان سوری اعلام می‌کنند وارد لیبی شده‌اند.

همچنین گزارش‌هایی از حضور شماری از نیروهای «ارتش آزاد سوریه» و آغاز مبارزهٔ زمینی آنها با نیروهای مخالف دولت در لیبی رسیده است.

در ویدئویی دیگر یک جنگجوی سوری در لیبی می‌گوید: «ارتش آزاد سوریه در لیبی است تا از اسلام دفاع کند.»

این درحالی است که ترکیه آماده می‌شود تا برای پشتیبانی از دولت فائز سراج، که از سوی جامعهٔ جهانی به رسمیت شناخته شده، به لیبی نیروی نظامی گسیل کند. مجلس ترکیه یک هفته دیگر ارسال نیرو به لیبی را به رأی می‌گذارد.

در همین رابطه رامی عبدالرحمان، رئیس دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد ترکیه تا کنون «حدود ۵۰۰ ترکمن اهل سوریه» را برای اعزام به لیبی به‌کار گرفته است. وی افزود ترکیه «در حال جذب نیرو از میان تمامی گروه‌های مخالف دولت» سوریه است.

عقیله صالح، رئیس مجلس کنونی لیبی حرکت اخیر دولت ترکیه را «ناپذیرفتنی» و دخالت در امور داخلی همسایگان بر شمرد. وی خواستار آن شد که جامعهٔ جهانی مشروعیت دولت کنونی لیبی را که پیوند نزدیکی با ترکیه دارد انکار کند.

وی تصریح کرد که فائز سراج، نخست وزیر کنونی لیبی «مجاز نیست به‌تنهایی و بدون رأی اکثریت اعضای شورای ریاست جمهوری و تأیید مجلس، توافقی را دربارهٔ نحوهٔ ادارهٔ کشور امضا کند.»

آقای صالح که در قبرس سخن می‌گفت خطاب به اتحادیه اروپا افزود: «اکنون زمان تشکیل دولتی تازه است که مردم و مجلس لیبی پشتیبان آن باشند.»

سوی دیگر جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا در این زمینه گفت از ترکیه خواسته است تا از ارائهٔ راه‌حل نظامی برای بحران لیبی پرهیز کند.

آقای کونته که هفتهٔ گذشته دربارهٔ لیبی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به شکل تلفنی گفتگو کرده بود به خبرنگاران گفت «جنگ نیابتی» در لیبی فقط «چنددستگی شدیدِ» موجود در منطقه را بدتر خواهد کرد.

ترکیه در سالهای اخیر تلاش داشته تا خود را به عنوان قدرتی منطقه‌ای در حوزهٔ دریای مدیترانه، و از سوریه تا لیبی مطرح کند.

 

منبع:https://per.euronews.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟