اشتاین‌مایر برای دور بعدی ریاست جمهوری آلمان اعلام آمادگی کرد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
رییس جمهور کنونی آلمان اعلام کرد که آماده است تا یک دور دیگر برای این پست نامزد شود. فرانک والتر اشتاین‌مایر از سال ۲۰۱۷ رییس جمهور آلمان است. این مقام از سوی مجمع فدرال انتخاب می‌شود.

فرانک والتر اشتاین مایر رسما اعلام کرد که برای دور بعدی ریاست جمهوری آلمان آمادگی دارد. او در نشست مطبوعاتی که به همین دلیل برنامه ریزی شده بود گفت: «می‌خواهم کشورمان را در مسیر به سوی آینده همراهی کنم.»

رییس جمهوری آلمان در ادامه سخنانش گفت: « پس از یک دوران سخت پاندمی، آلمان در مقطع حساسی قرار دارد. کرونا زخم به جا گذاشت و ما برای یافتن مسیر مقابله با آن درگیر کشمکش شدیم. من می‌خواهم برای ترمیم این زخم‌‌ها کمک کنم.»

اشتاین مایر تاکید کرده که نمی‌خواهد جامعه آلمان پس از پاندمی دوپاره شود و بی‌اعتمادی و ترس بر آن حکمفرما باشد. او گفته “با استفاده از تمامی تجاربی که به دست آورده‌‌ایم باید با هم آینده را بسازیم.”

رییس جمهوری آلمان از مردم این کشور خواست تا در این راه و بیش از هرچیز برای مقابله با تغییرات اقلیمی همراه باشند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان غیرمستقیم از تصمیم اشتاین‌مایر استقبال کرده است. سخنگوی دولت، اشتفان زایبرت گفته که صدراعظم امروز با رییس جمهور تلفنی صحبت کرده و مراتب “احترام فوق‌العاده” خود برای او و همینطور برای پست ریاست جمهوری را به آگاهی رسانده است.

تا کنون یکی از اعضای بلندپایه حزب چپ‌ها و دبیرکل حزب دمکرات‌‌های آزاد نیز از نامزدی اشتاین مایر برای دوره بعدی ریاست جمهوری حمایت کرده‌اند.

اشتاین‌مایر عضو حزب سوسیال دموکرات و به مدت چهار سال رییس فراکسیون این حزب در پارلمان آلمان بود. او در دولت گرهارد شرودر، جانشین صدراعظم و رییس کاخ صدراعظم و در دو کابینه آنگلا مرکل وزیر امور خارجه بود.

او به عنوان وزیر خارجه، نماینده آلمان در مذاکرات اتمی با ایران بود که منجر به توافق برجام در سال ۲۰۱۵ شد.

مجمع فدرال آلمان در فوریه ۲۰۱۷ با ۷۵ درصد آرا اشتاین‌مایر را به عنوان دوازدهمین رییس جمهوری آلمان برگزید.

رییس جمهور در آلمان قدرت اجرایی ندارد اما بر اساس نتایج انتخابات و توازن قوا در مجلس، نامزد صدراعظمی را به مجلس معرفی می‌کند و رسمیت یافتن مقام صدراعظم هم مشروط به تایید کتبی رئیس جمهور است. او قراردادهای میان کشوری را امضا می‌کند و قوانین مجلس نیز پس از تایید او به اجرا درمی‌آیند. اعلان وضعیت جنگی هم در اختیارات رئیس جمهور است.

 

منبع:https://p.dw.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟