تحرکات تجزیه طلبان جنوب یمن جهت کاهش وابستگی به امارات

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
فعال شدن روزافزون شورای انتقالی در عرصه دیپلماتیک نشان می دهد که این سازمان سیاسی جنوبی علیرغم تعهدات ماهیتی – وجودی به ابوظبی، تلاش دارد تا از میزان وابستگیش به امارات کاسته و حامیان سیاسی جدیدی در قالب کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای جذب نماید.

تنش و درگیری ها در جنوب یمن هر روز شکل جدیدتری بخود می گیرد و وارد مرحله تازه تری می شود؛ این منازعات در جنوب یمن اگرچه از حیث جغرافیایی از مناطق جنوبی فراتر رفته و مختصات آن در بخش های ساحل غربی و شرقی یمن در المهره نیز در جریان می باشد، اما ماهیت درگیری ها و بازیگران این تنش ها چون از منظر سازمان سیاسی قدرت در عدن ساکن هستند و بصورت فرماندهی، نیروهایشان را در مناطق درگیری در مناطق مختلف یمن مدیریت و هدایت می کنند از نبرد میان آنها به عنوان نبرد میان جنوبی ها یاد می شود.


اگرچه نبرد و درگیری میان نیروهای وابسته به دولت مستعفی هادی و شورای انتقالی را نبرد نیابتی میان ریاض و ابوظبی تعبیر می کنند و روند درگیری ها در جنوب بویژه عدن، ابین و در ساحل غربی و المهره را منازعه سیاسی ریاض و ابوظبی در قالب نبرد فیزیکی دولت مستعفی و شورای انتقالی می دانند که با هدف بی اثر سازی نقش و میزان نفوذ دیگری در مناطق مورد نظر به ویژه جنوبی در جریان است اما این نکته را نیز باید یادآور شد که شاخص های نبرد و تعارض منافع در جنوب یمن با ورود به سال هفتم با شاخص های متفاوتی از قبل دنبال می شود. یکی از این شاخص حضور پررنگ شورای انتقالی جنوب در مناسبات سیاسی در کنار نبردهای فیزیکی در میدان نظامی است. در واقع فعال شدن روزافزون شورای انتقالی در عرصه دیپلماتیک نشان می دهد این سازمان سیاسی جنوبی علیرغم تعهدات ماهیتی – وجودی به ابوظبی، تلاش دارد تا از میزان وابستگیش به ابوظبی بکاهد؛ بطوریکه تلاش های شورای انتقالی در عرصه سیاسی – دیپلماتیک برای یافتن حامی های سیاسی – بین المللی در قالب کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای مبین این موضوع است که شورای انتقالی سعی دارد تا از قیود و شروط وابستگیش به ابوظبی بکاهد. از این رو گزینه یافتن حامیان دوم و سوم به عنوان رویکرد تعادل بخش در این راستا را مورد توجه و عمل قرار داده است.


در واقع پارادایم بازیگری فعال شورای انتقالی در ماه های اخیر چالش ها و تهدیداتی است که در عرصه رسانه ای و میدانی برای دولت مستعفی هادی ایجاد می کند. بطوریکه شورای انتقالی به دنبال اجرای برنامه های خود برای کنار زدن دولت مستعفی هادی از صحنه جغرافیایی جنوب با بهانه قرار دادن عدم اجرای بخش های سیاسی توافق ریاض و عدم مرتفع سازی مشکلات اقتصادی – معیشتی مردم در جنوب توسط دولت مستعفی، نه تنها به فعال کردن جبهه های درگیری و نبرد نظامی و حتی ترور شخصیت های مهم سیاسی وابسته به دولت مستعفی مبادرت داشته بلکه تحریک و تهییج مردم جنوب به تظاهرات و اعتراضات مسالمت آمیز و غیر مسالمت آمیز علیه دولت مستعفی، نهادهای زیر مجموعه آن و مقامات منصوب شده از سوی هادی در پست های سیاسی – اقتصادی روی آورده است.


واقعیت امر این است که شورای انتقالی با طرح مطالبات خود از بحران هفت ساله در یمن که تشکیل کشور جنوبی است، خود را از اهداف ائتلاف که مقابله با صنعاء، مهار انصارالله و در نهایت سرنگونی آن است جدا کرده و قواعد بازی در صفحه سیاسی – نظامی یمن را برای خود در جنوب تعریف کرده است. بطوریکه در نبرد مأرب نه تنها خود را از اتفاقات و درگیری های موجود در آن دور کرد بلکه راه و مسیرهای مواصلاتی جهت ارسال تجهیزات و تسلیحات برای کمک به نیروهای تحت امر دولت مستعفی هادی جهت نبرد با صنعاء را نیز مسدود و ناامن کرد. بنحویکه تلاش می کرد تا در جریان کمک رسانی ها به نیروهای تحت امر دولت مستعفی در جبهه مأرب از محورهای مختلف خللی وارد سازد.


شایان به ذکر است که شورای انتقالی با هدف گذاری های میدانی – سیاسی از آنچه می خواهد و به دنبال آن است به تعیین کنش گری و کنش ورزی هایش پرداخته است. بدان معنا که اگرچه تاکنون شورای انتقالی تا مدت ها پیش به مهره بی قید و شرط در دستان ابوظبی تبدیل شده و مجری اوامر بی چون و چرای آن بود اکنون با اتخاذ سیاست های جدید علاوه بر حرکت در مسیر برنامه های ابوظبی و تنوع بخشی در عرصه جلب حامیان بیشتر در راستای فعالیت های جدایی طلبانه اش در عرصه دیپلماتیک را در دستور کار قرار داده است. در واقع شورای انتقالی به واسطه آمال تشکیل کشور جنوبی در یمن و با آرزوی تبدیل شدن به تنها بازیگر غالب و هژمون در جنوب، فعالیت های میدان داریش در جنوب را آغاز کرده است. به همین دلیل فعال شدن در عرصه دیپلماتیک و رسانه ای را با هدف سیاسیِ بدیل سازی از خود به عنوان گزینه روبه رشد و دارای استعداد سیاسی در ایجاد حاکمیت جنوبی را کلید زده است.


قابل ذکر است که اگرچه شورای انتقالی هنوز در مدار سیاسی و برنامه های میدانی ابوظبی در یمن قرار دارد و هنوز امارات حامی سرسخت آنها در مقابل سعودی به شمار می آید اما با این وجود شورای انتقالی به سبب آنچه در این ماه های اخیر در عرصه بازیگری و کنش در میدان های تنش جنوبی در عرصه سیاسی – نظامی از خود نشان داده مبین این است که شبه نظامیان جدایی طلب جنوبی، مطالبات تازه ای از قدرت و سیاست در جنوب یمن دارند. به همین رو تنوع بخشی در راستای متحد یابی با شاخص های منطقه ای و بین المللی را به عنوان الگوی جدید جهت بالا بردن ضرایب موفقیت فعالیت هایشان طراحی کرده اند.

 

منبع:https://rahbordemoaser.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟