تشکیل دولت ائتلافی لاپید و بنت با چه موانعی رو به رو است؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

با وجود اینکه اعلامِ بنت در پیوستن به دولت لاپید، نقطه عطفی بزرگ برای پایان دادن به نخست‌وزیری نتانیاهو است اما تا زمانی که این دولت، سوگند یاد نکرده و تایید کنست را به دست نیاورده است، موانع بسیاری می‌تواند در مسیر تشکیل آن وجود داشته باشد.

علیرغم اینکه اعلامِ «نفتالی بنت»، رهبر حزب راست افراطی اسرائیل در پیوستن به دولت «یائیر لاپید»، نقطه عطفی بزرگ برای پایان دادن به نخست‌وزیری «بنیامین نتانیاهو» به شمار می‌رود اما تا زمانی که این دولت، سوگند یاد نکرده و تایید کنست را به دست نیاورده است، موانع بسیاری امکان دارد در مسیر تشکیل دولت جدید سر بر آورد.

نفتالی بنت و یائیر لاپید تا روز چهارشنبه این هفته فرصت دارند که به توافق نهایی برسند و انتظار می‌رود در توافقی که صورت می‌گیرد هر یک به مدت دو سال به عنوان نخست وزیر فعالیت کنند.

دولت وحدت می‌تواند به بن‌بستی که در دو سال اخیر اسرائیل با برگزاری چهار انتخابات در آن گرفتار شده است، پایان دهد و به این ترتیب دوران ۱۲ ساله نخست وزیر بنیامین نتانیاهو نیز تمام می‌شود.

همه شواهد حاکی از آن است که اعلام بنت در پیوستن به دولت شراکتی (نوبتی) با لاپید، به عصبانیت نتانیاهو دامن زده و وی بر تلاش‌های خود برای پیدا کردن افراد خواهان جدا شدن از احزاب راست افراطی به ویژه یمینا و امید تازه که به دولت پیوسته‌‍ اند، خواهد افزود.

«طال شلیف»، روزنامه‌نگار سیاسی اسرائیلی در گفت‌وگو با سایت عبری‌زبان والا تصریح کرد: نتانیاهو تلاش خواهد کرد تا نمایندگان احزاب راستگرا را با وعده پست و مقام فریفته و به عدم حمایت از دولت لاپید و بنت اقناع کند.

به گفته شلیف، «ایلیت شاکید»، وزیر دادگستری پیشین اسرائیل که جایگاه دوم را در حزب یمینا دارد، امکان دارد تا در لحظه پایانی برای ناکام گذاشتن دولت وارد عمل شود.

آنچه که موجب پیچیده‌تر شدن اوضاع می‌شود، این است که علیرغم اینکه تنها 3 روز به پایان مهلت لاپید برای اعلام تشکیل دولت جدید باقی مانده است، وی باید طی این مدت زمان اندک، توافقات ائتلافی با سه حزب اصلی در دولتش یعنی «یمینا» «امید تازه» و «آبی سفید» امضا کند.

به گفته شلیف، امضا این توافقات ائتلافی با احزاب یاد شده، ماموریتی دشوار برای لاپید خواهد بود به خصوص که هر حزبی اصرار دارد تا سهمی از دولت پیش رو به دست آورد.

این روزنامه‌نگار حوزه سیاسی اسرائیل در ادامه اظهار داشت: فاکتور زمان یکی از موانع مهم در تشکیل دولت لاپید است زیرا وی باید حمایت اکثریت نمایندگان کنست را به دست آورد.

شلیف افزود: در مقابل نتانیاهو و متحدانش در احزاب راستگرا و جریان دینی حریدی تلاش خواهند کرد تا مانع از موفقیت دولت لاپید در کسب رای اعتماد کنست شوند همانطور که «شیون پرز در سال 1990 به دلیل خودداری دو نماینده از جریان حریدی در دادن رای اعتماد به وی در کنست شکست خورد و نتوانست دولت متبوع خود را تشکیل دهد.»

این روزنامه‌نگار حوزه سیاسی اسرائیل پیش‌بینی کرد که نتانیاهو با اهتمام فراوان روند مذاکرات میان رهبران احزاب متحد برای تشکیل دولت را زیر نظر خواهد داشت تا در فرصت مناسب در صورت بروز اختلافات، نهایت استفاده را از آن بکند و با ارائه پیشنهادهای اغواگرانه، طرف‌های متحد را از پیوستن به دولت لاپید منصرف کند.

برای تشکیل دولت، یک رهبر حزب باید حمایت ۶۱ کرسی پارلمان را به دست آورد. از آنجایی که هیچ حزبی به تنهایی اکثریت را نمی‌تواند کسب کند معمولا ائتلاف با شرکای کوچکتر ایجاد می‌شود.

 

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟