توضیحات وزیر نفت عراق درباره پروژه های تولید گاز و اتهامات فساد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
وزیر نفت عراق گفت که امیدوار است با امضای قراردادهای مهمی تولید گاز کشور را تا سال 2025 به 3 میلیارد فوت مکعب برساند.

«احسان عبدالجبار»، وزیر نفت عراق، تأکید کرد که بخش نفت عراق بعد از یک سال سخت به علت کرونا، دوباره رونق خود را بازمی‌یابد.

او در مصاحبه با خبرگزاری «اسوشیتد پرس» گفت: که در سال گذشته به وزارت نفت انتخاب شد، سال گذشته شرایط سختی را تجربه کرد، از یک سو به علت کاهش شدید درآمدهای عراق به علت کاهش قیمت نفت که منبع اصلی درآمد کشور است، برای افزایش درآمدهای نفتی تحت فشار بود و از سوی دیگر ازسوی گروه اوپک پلاس برای محدود نگه داشتن صادرات نفت تحت فشار بود.

او تأکید کرد که اکنون با رونق دوباره صنایع نفتی، می‌تواند سراغ اولویت‌های دیگر بود که در رأس آنها گاز است.

عبدالجبار گفت که بزرگ‌ترین چالش در بخش وزارت نفت عراق اتهامات بی پایه فساد است که موجب سرخوردگی شرکت‌ها از همکاری با عراق می‌شود. او می‌گوید که اتهامات فساد نوعا ابزاری به دست بازیگران سیاسی برای تحقق اهدافشان است، «کافی است شایعه‌ای بر زبان‌ها افتد و کوچک‌ترین اتهامی مطرح شود تا مقامات وزارتخانه از امضای یک قرارداد صرف نظر کنند».

او تأکید کرد که این وضعیت که باعث می‌شود مسئولان ترجیح بدهند که خود را به دردسر نیندازند، اصلی‌ترین عاملی است که موجب کندی روند اقتصاد عراق شده است.

وزیر نفت عراق افزایش تولید گاز را مهم‌ترین اولویت خود دانست. عراق در حال حاضر 2 میلیارد فوت مکعب گاز وارد می‌کند.

او گفت که امیدوار است با امضای قراردادهای مهمی تولید گاز کشور را تا سال 2025 به 3 میلیارد فوت مکعب برساند، به  شرطی که بتوان بدون مشکلی قراردادهای لازم را امضا کرد.

وی افزود که عراق به‌زودی قراردادی با شرکت سنوبک چین برای توسعه میدان گازی منصوری در استان دیالی امضا خواهد کرد که تولید گاز عراق را 300 میلیون فوت مکعب افزایش می‌دهد.

وزارت نفت عراق همچنین در حال مذاکره با شرکت توتال فرانسه برای یک پروژه عظیم سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری در جنوب عراق از جمله در میدان نفتی ارطاوی است. مذاکراتی مقدماتی هم با عربستان و امریکا برای توسعه میدان گازی عکاز در استان انبار جریان دارد.

او گفت که همیشه شرکت‌های خارجی از بوروکراسی و تردید وزارتخانه در بستن قراردادها و دخالت‌ طرف‌های بی ارتباط با پروژه های نفتی شکایت دارند.

یک نمونه‌اش شکست 5 سال مذاکره با شرکت اکسان موبیل در یک پروژه عظیم چند میلیارد دلاری بود که عبدالجبار از آن به اشتباهی بزرگ یاد می‌کند.

او گفت: «ناگهان می‌بینی که برایت نامه فرستاده‌اند که فلان شخص را به فلان منصب تعیین کنم، وقتی غیر قانونی باشد می‌گویم نه، آن وقت موج تبلیغات منفی و گزارش‌های دروغ درباره فساد در رسانه‌هایشان منتشر می‌شود».

عبدالجبار تأکید کرد که 80 درصد وقت او به رسیدگی به درخواست‌های احزاب و گروه‌های متنفذ برای استخدام یا واگذاری قراردادها مربوط می‌شود.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟