صنایع تبدیلی در عراق و اهمیت آن

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
صنایع تبدیلی مواد غذایی باعث اشتغال زایی و احیای زمین های جدید می شود و ثروت اقتصادی را حفظ می کند.

به نوشته وبگاه ایندیپندنت عربی، عراق سعی در احیای بخش صنایع تبدیلی را دارد که در دوره تحریم های اقتصادی در دهه نود قرن گذشته و پس از سال 2003 در پی توقف کار کارخانه های باقی مانده به علت سیاست گشایش کامل اقتصادی ضررهای بسیاری را متحمل شده است.

این کارخانه ها به علت عدم توانایی رقابت ناچار به اخراج کارگران خود و ترک فضای اقتصادی شدند.

به نظر می رسد که میزان بالای مصرف که جامعه عراق شاهد آن بوده و نیاز روزافزون آن به صنایع غذایی تبدیلی که بتواند نیازهای جامعه را در حجم های بالا تامین کند، وزارت کشاورزی عراق و سرمایه گذاران را به ورود قدرتمندانه به این بخش برای فعال کردن دوباره آن تشویق کرده است.

تلاش های عراق بر حمایت بخشی از صنایع غذایی  متمرکز شده است که بر مازاد محصولات و سبزیجات عراق تکیه دارد، بر اساس طرحی که به توزیع آنها در استان ها و شهرک های کشاورزی دور از پایتخت و مراکز شهرهای بزرگ عراق می پردازد، برای احیای فعالیت اقتصادی در این مناطق که از نرخ بالای بیکاری و فقر رنج می برند.

«محمد الخفاجی»، وزیر کشاورزی در سخنانی به خبرگزاری رسمی عراق گفت: بخش خصوصی، بزرگ ترین کارخانه تولید رب گوجه فرنگی را در خاورمیانه در استان دیوانیه، علاوه بر ایجاد چند کارخانه دیگر در استان های تولید کننده گوجه فرنگی در سال جاری، برای استفاده از مازاد تولید در صنایع تبدیلی ایجاد خواهد کرد.

دیوانیه از مهم ترین شهرهای عراق در تولید انواع محصولات کشاورزی، به ویژه برنج است.

«مهدی ضمد القیسی»، مشاور وزارت کشاورزی به این مسئله اشاره کرد که پروژه های صنایع تبدیلی در اشتغال نیروی انسانی سهیم هستند و به رشد تولیدات کشاورزی کمک می کنند.

القیسی افزود در تولید گوجه فرنگی مازادی وجود دارد که استفاده از آن در صنعت رب گوجه فرنگی در اشتغال نیروی انسانی و ممانعت از ضرر ناشی از نبود سردخانه ها سهیم است.

وی در ادامه تاکید کرد که صنایع تبدیلی مواد غذایی که توسط بخش خصوصی احیا خواهد شد، بهترین راه حل برای رشد تولیدات کشاورزی است.

«مرتضی الصافی»، سخنگوی وزارت صنایع و معادن عراق می گوید گرایش بخش خصوصی به سرمایه گذاری در زمینه صنایع تبدیلی پس از توجه دولت به کنترل مرزها و قرار دادن مالیات بر محصولات وارد شده به عراق و ممانعت از ورود کالاهای بی کیفیت ایجاد شده است.

وی در ادامه می افزاید طرح وزارت صنایع شامل عدم اجازه ورود کالاهایی است که خودکفایی از آنها در داخل کشور وجود دارد.

«حیدر عبد الواحد»، رئیس اتحادیه انجمن های کشاورزی تاکید می کند که کشاورزان به محصولاتی که وارد حوزه صنایع غذایی می شوند، از جمله گسترش تولید گوجه فرنگی و تعدادی از محصولات دیگر گرایش یافته اند.

«صالح الهماشی»، کارشناس مسائل اقتصادی به تعدادی از مشکلاتی که پروژه با آن رو به رو است اشاره می کند، از جمله مشکل مواد اولیه، با وجود فراوانی محصول گوجه فرنگی در فصل تابستان، تولید در فصل زمستان کاهش یافته و قیمت ها افزایش می یابد، علاوه بر ضرورت فراهم بودن سردخانه های بزرگ برای ذخیره محصولات.

وی در ادامه می افزاید صنایع تبدیلی مواد غذایی باعث اشتغال زایی و احیای زمین های جدید می شود و ثروت اقتصادی را حفظ می کند، همچنین امکان صادرات مازاد این مواد غذایی به بازارهای کشورهای منطقه، از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس وجود دارد تا با تولیدکنندگان ایرانی و ترکی که بر صنعت تولید رب گوجه فرنگی تسلط دارند، رقابت شود.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟