بدل غربی جاده چینی / طرح جایگزین «راه ابریشم جدید» استارت می‌خورد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
دومین روز مذاکرات گروه ۷ یک هدف ویژه داشت: رویارویی با چین و مهار این کشور کمونیستی. جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده از رهبران دموکراسی‌های ثروتمند خواست صدها میلیارد وام به کشورهای در حال توسعه در چالش مستقیم با طرح کمربند – جاده ابریشم پکن ارائه دهند.

 

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز رهبران گروه۷ شنبه در دومین روز از نشست خود طرحی را برای مقابله با نفوذ چین از طریق سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها در کشورهای در حال توسعه مطرح کردند. ‌

رهبران ۷ کشور صنعتی که در کورن‌وال،‌ در جنوب‌غربی بریتانیا نشست خود را برگزار می‌کنند، در جست‌وجوی یافتن پاسخی هماهنگ برای مقابله با افزایش نفوذ اقتصادی چین از طریق پروژه «راه ابریشم» هستند.

شی‌جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین با طرح «راه‌ابریشم جدید» درصدد است که ده‌ها کشور جهان را از طریق شبکه‌ای از خطوط زمینی و مسیرهای دریایی به‌هم متصل کند‌، این طرح اما با واکنش‌های جهانی متفاوتی مواجه شده است.

در همین زمینه، کاخ سفید می‌گوید، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و دیگر رهبران گروه ۷ امیدوارند این طرح و ابتکار عمل زیرساختی جدید جهانی که هزینه‌ای بالغ بر ۴۰ تریلیون دلار خواهد داشت، جایگزینی با‌کیفیت بالاتر برای طرح «راه‌ابریشم جدید» چین باشد.

قرار است این طرح تا سال ۲۰۳۵ محقق شود‌ اما منابع مالی این طرح هنوز مشخص نشده است.نشست سران گروه ۷ که در لندن در حال برگزاری است، تا امروز ادامه خواهد داشت. رهبران کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن در این نشست حضور دارند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته است، هدف این طرح تنها مقابله یا رویارویی با چین نیست؛ بلکه موضوع مهم این است که ما تاکنون طرح جایگزین مثبتی را ارائه نکرده‌ایم که نشان‌دهنده ارزش‌ها، استانداردها و شیوه تجارت ما باشد.

طرح «کمربند‌- جاده» چین، یک پروژه زیرساختی عظیم است که با هدف ساخت و احداث بنادر، خطوط انتقال لوله، خطوط ریلی و بزرگراه‌ها از کشورهای آسیایی تا اروپایی، برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۳ از سوی شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، مطرح شد.

موسسات مالی خصوصی هزینه این طرح را حدود ۶/ ۳ تریلیون دلار تخمین زده‌اند و برخی تحلیلگران این طرح را مسیری برای توسعه نفوذ سیاسی، اقتصادی و نظامی چین در عرصه جهانی و در رقابت با ایالات‌متحده می‌دانند.

 

منبع:http://iras.ir/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟