با تغییر واقعیت ها در سرزمین های فلسطینی، پیش گرفتن روش های تازه ای لازم است

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
هیچ گاه فلسطینیان به اندازه امروز دربرابر اشغالگری و اقدامات اسرائیل متحد نبوده‌اند، اقداماتی که تنها واژه‌ مناسب برای توصیف آن آپارتاید است.

مروان المعشر»، وزیر امور خارجه اسبق و معاون اسبق نخست‌وزیر اردن و پژوهشگر ارشد در مرکز مطالعات کارنگی، با انتشار مقاله ای تغییر گسترده واقعیت ها در مناقشه فلسطین و اسرائیل و لزوم بهره برداری از این تغییرات برای تأمین منافع ملت فلسطین پرداخته است.

او در این مقاله که پایگاه مرکز مطالعات کارنگی آن را منتشر کرده نوشته که اقدامات اسرائیل در حمله به غیر نظامیان و تلاش برای وادار کردن ساکنان بیت‌المقدس به ترک خانه‌هایشان در محله‌های شیخ جراح و سلوان و غیره و نشاندن شهروندان اسرائیلی به جای آنها در کنار بمباران اخیر نوار غزه همگی جنایت‌های جنگی و نقض آشکار قوانین بین‌المللی است.

اما نتیجه همه این اقدامات شکست مفتضحانه اسرائیل در شکستن اراده ملت فلسطین بود. هیچ گاه فلسطینیان به اندازه امروز دربرابر اشغالگری و اقدامات اسرائیل متحد نبوده‌اند، اقداماتی که تنها واژه‌ مناسب برای توصیف آن آپارتاید است.

اسرائیل از نخستین روز تأسیس به روش تفرقه‌افکنی میان فلسطینیان پرداختند تا بتواند با ساکنان اصلی راحت‌تر برخورد کند. در این راستا کسانی که امکان اخراجشان میسر نشد، به مدت دوازده سال تحت حکومتی نظامی گرفتار سیاست‌های تبعیض‌ نژادی شدند که یک نمونه آن تصویب قانون قومیت یهودی بود که به موجب آن فلسطینیان شهروندان درجه دو شمرده شدند.

روشن است که همه این تلاش‌ها نتیجه ای جز شکست نخواهد داشت. فلسطینیان همگی یک صدا دربرابر قدرت اسرائیل و محاصره جغرافیایی متحد شدند و اکثریت عددی خود درون اراضی فلسطینی را به همه جهان نشان دادند. اسرائیل با همه توان نظامی خود در برابر این اکثریت عددی کاری نمی‌توانست کرد. این اکثریت شامل فلسطینیان یافا و حیفا و عکا و ناصره و نقب و بیت‌المقدس و نابلس و الخلیل و رام الله و جنین و طولکرم و اریحا می‌شد.

این وضعیت همچنین موجب افزایش اعتماد فلسطینیان به رهبری نسل تازه‌ای از فلسطینیان شد، نسل پسا ـ اوسلو که توانایی رویارویی نظامی هم دارد.

از سوی دیگر، نظریه عادی‌سازی روابط با اسرائیل به جای صلح اسرائیل با فلسطینیان هم شکست خورد و بر همه نمایان شد که این روابط کمکی به تعدیل رفتارهای اسرائیل نمی‌کند و هیچ تأثیری بر عملکرد ددمنشانه اسرائیل ندارد.

امروزه شاهد دگرگونی آشکار در موضع‌گیری جامعه بین‌المللی در قبال اسرائیل هستیم. امروز ــ سی سال بعد از کنفرانس مادرید ــ همه به این نتیجه رسیده‌اند که راهی برای تحقق ایده دو کشور وجود ندارد و دیگر جامعه بین‌المللی نمی‌تواند دربرابر این اقدامات اسرائیل سکوت کند.

دیگر توصیف اقدامات اسرائیل در فلسطین به نژادپرستی و تبعیض نژادی به چیزی عادی در رسانه‌های غربی و تولیدات مراکز پژوهشی و علمی تبدیل شده است. چیزی که تا همین چند وقت پیش از محرمات شمرده می‌شود. مطالبات قاطع برای توقف اقدامات اسرائیل روز به روز شدت می‌گیرد و پروپاگاندای اسرائیل درباره یهودستیز خواندن منتقدانش دیگر حنایی است که رنگی ندارد.

این وضعیت درون جامعه امریکا هم دیده می‌شود. بخش‌های لیبرال‌تر و پیشرو در حزب دموکرات به‌روشنی مواضع خود را در قبال اسرائیل تغییر داده و حتی خواستار آن شده‌اند که برخی کمک‌ها به اسرائیل مشروط به رعایت حقوق بشر شود. «دیده بان حقوق بشر»، بزرگ‌ترین مرکز حقوق بشری امریکا، و یکی از مهم‌ترین مراکز پژوهشی امریکا، «کارنگی»، بدون پرده‌پوشی اقدامات اسرائیل را آپارتاید خوانده‌اند.

این همه بدان معنا نیست که این وضعیت به پایان اشغالگری و رسیدن به صلح در آینده نزدیک می‌انجامد. چنین چیزی نیست. اما بی تردید این وضعیت نشان می‌دهد که چارچوب‌های کلی نزاع تغییر کرده و اعراب باید متوجه این تغییرات باشند و متناسب با آن عمل کنند.

در این میان اردن، به جای تکرار مواضع سابق درباره مناقشه فلسطین و اسرائیل، باید تقویت جبهه داخلی و تشویق جامعه بین‌المللی اعم از عربی و غیر عربی را به پیش گرفتن شیوه تازه‌ای در این مناقشه که موجب رعایت حقوق فلسطینیان شود در اولویت خود قرار دهد. این وضعیت جدید به طور خاص به نفع اردن است و لازم است که حکومت اردن از این فرصت بیشترین بهره را برای منافع خود و فلسطینیان ببرد.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟