رژه روز پرچم در فلسطین اشغالی؛ جشنی با رنگ و بوی فاشیسم

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
رژه روز پرچم هر ساله به مناسبت اشغال قدس شرقی در فلسطین اشغالی برگزار می‌شود؛ اما امسال با مقاومت مردم فلسطین، با تنش همراه شد. این جشن همانند برخی از اعیاد یهودی و صهیونیستی، رنگ‌وبوی نژادپرستی دارد و به افزایش شکاف قومی و مذهبی در فلسطین اشغالی کمک می‌کند. با تشکیل دولت جدید اسرائیل ما شاهد تکرار یکی از مراسمات توهین آمیز یهودیان به نفع احزاب افراطی همچون لیکود هستیم. آن ها امیدوار بودند تا با برگزاری این مراسم، اختلافات میان اعراب و یهودیان تشدید شده و کابینه ائتلافی فرو بپاشد

از بدو تاسیس دولت اسرائیل، همواره ایدئولوژی صهیونیسم منطبق با منطق بازار و حتی مذهب نبوده است. صهیونیست ها با آنکه دارای گرایشات گوناگونی هستند عمدتا دارای تمایلات ملی-مذهبی هستند. آن ها پیروی و انجام دستورات، اعیاد و عزاداری های را بدون توجه به عواقب آن واجب می دانند. البته دولت اسرائیل به عنوانی حکومتی متعهد به سکولاریسم با آنکه سعی دارد تا خود را دولتی عادی نشان دهد اما نوع رابطه صهیونیست ها با گروه های ارتدکس دینی همواره از دوران بن گورین دارای پیوستگی و نزدیکی بسیار زیادی بوده است. برگزاری رژه روز پرچم در ۱۵ ژوئن آن هم در آستانه تشکیل دولت جدید در فلسطین اشغالی را می توان یکی از این مراسمات تحریک آمیز و تنش آفرین دانست.

 

رژه روز پرچم هر ساله به مناسبت اشغال قدس شرقی در جریان جنگ ۶ روزه ۱۹۶۷ برگزار میشود. راه‌پیمایان با عبور از “باب العمود” وارد شهر قدیمی بیت‌المقدس شده و با عبور از محله های مسلمان نشین به سمت دیوار ندبه می روند. اما در مراسم امسال، پلیس اسرائیل این درب را مسدود کرده و تظاهر کنندگان با عبور از خیابان سلطان سلیمان از یکی دیگر از دروازه ها وارد شهر قدس شدند و سپس به سمت دیوار ندبه رفتند. در سوی دیگر، جنبش حماس و گروه های فلسطینی اعلام کرده بودند که این اقدام تحریک آمیز بدون پاسخ نخواهد ماند. پیش از این گروه‌های فلسطینی به عنوان پیامی هشدار آمیز با بادبادک های آتش زا به شهرک های صهیونیست نشین حمله کردند.

 

صهیونیست‌ها در راهپیمایی روز پرچم با خواندن سرود‌ها و شعارهایی با مضامین نژاد‌پرستی همچون “مرگ بر اعراب”، با ایجاد خسارت به مغازه‌های فلسطینی، کوبیدن در ویترین فروشگاه ها با چوب های پرچم و … نظم محله های مسلمان نشین را مختل و سبب ایجاد تنش در نظم مدنی شهر می شوند. این جشن، زندگی عادی و روزانه فلسطینی ها را دچار اخلال کرده و با شروع پرتاب سنگ، محل زندگی اعراب تبدیل به پادگان می شود.

 

گروه‌های متمایل به “صهیونیسم مذهبی” از جمله طرفداران برگزاری رژه روز پرچم در قدس شرقی هستند. در دولت جدید اسرائیل احزابی همچون حزب عربی رعم، مرتص و کار مخالف یا منتقد برگزاری این جشن بدین شکل بودند. بسیاری از کارشناسان و منتقدین اسرائیلی-فلسطینی معتقدند که برگزاری چنین مراسمی می تواند به افزایش تنش ها در فلسطین اشغالی منجر شود. به گزارش “تایمز اسرائیل” برگزاری این رژه در آستانه تشکیل دولت جدید در اسرائیل می توانست منجر به ایجاد شکاف در دولت ائتلافی “بنت-لاپید” شود. گروه های راست گرا مذهبی معتقدند صهیونیسم بدون صهیون معنا ندارد و آن ها به هر قیمتی رژه روز پرچم را در قدس شرقی انجام خواهند داد.

 

از دیگر جشن‌های اسرائیلی که سبب ایجاد تنش در میان صهیونیست ها و مسلمین می شود می توان به جشن پوریم اشاره کرد. این جشن نماد پیروزی قوم یهود بر هامان وزیر ایرانی خشایار شاه است. این جشن هر سال در اواخر زمستان و اوایل بهار به مناسبت نجات قوم یهود برگزار می شود. “یوم کیپور” دیگر جشن بزرگ و شاید مهم ترین جشن ایشان است. در این روز یهودیان از خوردن و آشامیدن خودداری می کنند، آرایش نمی کنند، کفش چرم نمی پوشند، از روابط زناشویی خودداری می کنند و رانندگی نمی کنند.‌ چنین وضعیتی زندگی فلسطینیان را نیز مختل کرده و سبب بسته شدن ورودی و خروجی محله‌ها می شود. همچنین حرکات وسایل نقلیه در قسمت قدس شرقی به سمت قدس غربی ممنوع است.

 

سومین عید، “روش هشانا” نام دارد. در روز اول و دوم ماه عبری به عنوان عید سال نو یهودیان شناخته می شود. در سال ۲۰۲۰ به دعوت سازمان‌های افراطی یهودی، گروهی از شهرک نشین‌های صهیونیست با پشتیبانی پلیس اسرائیل به مسجد الاقصی حمله و حرمت قبله اول مسلمانان را شکستند.

 

روز تشکیل اسرائیل دیگر جشن بزرگ یهودیان است. در این روز رژیم صهیونیستی به شکل رسمی (۱۹۴۸) اعلام موجودیت کرد. در چنین روزی هزاران فلسطینی از خانه خود رانده، آواره و شهید شدند. در این روز مردم فلسطین با تجمع و تظاهرات بر حق بازگشت آوارگان تاکید به سرزمین مادری خود تاکید می‌کنند. در مقابل نیروی امنیتی اسرائیل با استفاده از گاز اشک آور، گلوله های جنگی و پلاستیکی به فلسطینی ها حمله می‌کنند.

 

“سوکوت” عیدی هفت روزه است که به عنوان عید “سایبان‌ها” شناخته می شود. این عید یادآور زمانی است که قوم یهود در بیابان‌ها سرگردان و به دنبال موطن خود بودند. در این روز یهودیان با گاز اشک آور و بمب های صوتی به فلسطینی ها حمله کرده و در مقابل فلسطینی ها نیز با سنگ و کوکتل مولوتوف به مقابله به مثل می پردازند.‌

 

بهره سخن
بی شک یکی از عوامل زنده ماندن گروه های قومی-مذهبی پایبندی ایشان به آداب و مناسک شان است. اما نکته مهم و کلیدی آن است که آیا این مراسمات و مناسک نسبت به قوم یا گروه مذهبی دیگری ایجاد نفرت می کند یا خیر. صهیونیست ها به عنوان فرقه ای مذهبی همواره با انجام مناسک توهین آمیز نسبت به اعراب، ایرانیان، مسلمانان و مسیحیان سبب ایجاد تنش با دیگر اقوام ساکن در سرزمین مقدس شده‌اند. اکنون با تشکیل دولت جدید اسرائیل ما شاهد تکرار یکی از مراسمات توهین آمیز یهودیان به نفع احزاب افراطی همچون لیکود هستیم. آن ها امیدوار بودند تا با برگزاری این مراسم، اختلافات میان اعراب و یهودیان تشدید شده و کابینه ائتلافی فروبپاشد؛ اما ظاهرا این حربه “بی بی” نیز با شکست مواجه شده و وی فعلا باید جزو اپوزوسیون دولت باشد.

 

منبع:https://rahbordemoaser.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟