روابط هند و پاکستان در بن بست

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

«موعید یوسف» مشاور امنیت ملی پاکستان در گفت وگویی با شبکه خبری جئو پاکستان و با مطرح کردن این ادعا که دهلی نو به دنبال گفتگو و از سرگیری مذاکرات است، افزود: از آنجا که دهلی نو نتوانسته اعتماد سازی کند ارتباطات بین اسلام آباد و هند متوقف شده است.

مشاور امنیت ملی پاکستان با پیش بینی این مساله که تغییری در موضع هند در ارتباط با لغو وضعیت ویژه کشمیر دیده نمی شود، گفت: از آن زمان تاکنون آنها هیچکاری در ارتباط با این مساله انجام ندادند.

پس از لغو خودمختاری ویژه کشمیر توسط دولت مرکزی هند، دولت پاکستان روابط تجاری و اقتصادی خود با دهلی نو را متوقف کرد و روابط سیاسی رسمی دو کشور نیز بشدت به سردی گرایید.

دولت پاکستان خواهان تجدید نظر هند در برنامه این کشور در لغو خودمختاری ویژه کشمیر است که در اگوست 2019 رخ داد.

مقامات پاکستان می گویند، لغو خودمختاری ویژه کشمیر بر خلاف خواسته مردم این منطقه، در تضاد با قواعد بین المللی و اصول دموکراتیک است و باید دولت هند در این خصوص بازنگری کند.

در مقابل اما مقامات حزب حاکم بهاراتیا جاناتا (بی جی پی) هند که رویکردهای ملی گرایانه افراطی دارد، کشمیررا مسئله ای داخلی می داند که هر گونه اظهار نظر و موضع گیری کشورها و نهادهای بین المللی درباره آنرا مداخله در امور داخلی خود می داند.

شرط پاکستان برای برگزاری گفت وگوهای رفع تنش با هند

از حدود دو سال گذشته تاکنون، دولت پاکستان هر گونه برگزاری گفت وگوهای رفع تنش با هند را به تجدید نظراین کشور در خصوص لغو خودمختاری ویژه کشمیر مشروط کرده است.

سخنان مشاور امنیت ملی پاکستان درباره آنکه در حال حاضر هیچ ارتباط محرمانه و غیر رسمی بین این کشور با هند وجود ندارد نشان می دهد، اصل رایزنی در روابط دهلی نو و اسلام آباد در بن بست قرار گرفته است و مقامات پاکستان هر گونه برون رفت از شرایط کنونی را به تصمیم و اقدام هند مرتبط می دانند.

کشمیر در صدر خطوط قرمز سیاست خارجی پاکستان قرار دارد و این کشور در تلاش است با ایجاد حساسیت های بین المللی در خصوص مسئله کشمیر، توجه جامعه جهانی را بیش از گذشته به مسائل این منطقه جلب کند.

دولت پاکستان در صدد است با ایجاد نوعی اجماع جهانی در خصوص مسئله کشمیر، دولت هند را به پذیرش و احترام به حقوق اساسی مردم مسلمان ساکن این منطقه ملزم کند.

با توجه به اینکه سازمان ملل نیز قطعنامه ای درباره لزوم ارجاع به همه پرسی برای اعمال حق تعیین سرنوشت در منظقه کشمیر تحت کنترل هند دارد، دولت پاکستان خواستار اجرای رفراندوم در این منطقه برای تصمیم گیری کشمیری ها درباره آینده شان است که البته بارها مقامات دهلی نو با چنین موضوعی مخالفت کرده اند.

به نظر می رسد تا زمانی که دولت هند حاضر به گفت وگو با پاکستان برای حل جامع مسئله کشمیر نباشد، اختلافات عمیق بین دو کشور که بخش عمده آنرا تنش دو طرف درباره کشمیرتشکیل می دهد، ادامه پیدا خواهد کرد و مناسبات دهلی نو و اسلام آباد در فضای شدید بی اعتمادی پیش خواهد رفت.

 

منبع:https://farsi.iranpress.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟