تقویت احتمال ازسرگیری مناسبات اردن با ایران

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

در پی ارسال پیام تبریک شاه اردن به رئیس‌جمهور منتخب ایران و گشایش سیاسی هرچند کند و تدریجی امان در قبال کشورهای محور مقاومت، برخی منابع از احتمال ازسرگیری مناسبات دیپلماتیک میان امان و تهران خبر می‌دهند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به صورت ناگهانی و تنها چند روز پس از برگزاری نشست سه‌جانبه عراق، مصر و اردن در بغداد، خبر ارسال پیام تبریک «عبدالله دوم» شاه اردن به رئیس‌جمهور جدید و منتخب جمهوری اسلامی ایران در رسانه‌ها برجسته شد.

روزنامه «رأی الیوم» با انتشار گزارشی درباره ابعاد این پیام تبریک و شرایط ارسال آن نوشت که این پیام تنها چند روز پس از نشست سران سه کشور عربی در بغداد و پس از حضور شاه اردن در آرامگاه‌ها و زیارت‌گاهی صحابه در جنوب این کشور ارسال شد.

بنا بر این گزارش، به نظر می‌رسد که شاه اردن با ارسال این پیام، به رئیس جمهور جدید و منتخب ایران، پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را تبریک گفته و نیز آرزوی پیشرفت و شکوفایی برای مردم دوست ایران کرده است.

به نوشته این روزنامه الکترونیکی، این پیام تبریک بعد از ظهر روز شنبه در امان اعلام و تایید شد و شرایطی را به وجود آورد که برخی دیپلمات‌ها پیش‌بینی کردند که به زودی ممکن است روابط دیپلماتیکی که برای سالهای طولانی میان اردن و ایران به حالت تعلیق درآمده، از سر گرفته شود.

بنا بر این گزارش، معادلات منطقه‌ای به گونه‌ای شده که امان برای اعزام سفیرش به دمشق نیز برنامه‌ریزی می‌کند و احتمالا در چارچوب مقابله با وضعیت جدید منطقه و در سایه رویکرد آشکار امان برای حمایت از «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق، سفیر جدیدی را برای ایران انتخاب کند.

انتظار می‌رود که وزارت خارجه اردن در حال بررسی اتخاذ گامی باشد که چندین سال به تاخیر افتاده و آن، انتخاب سفیر جدید اردن در تهران و انتخاب جایگزین برای «عبدالله ابورمان» سفیر سابق اردن در ایران باشد که بیش از پنج سال است، بر سر کار خود حاضر نشده است.

همچنین به نظر می‌رسد که هیأتی از وزارت خارجه اردن همزمان در حال نظارت بر سازماندهی مجدد روابط و مناسبات دیپلماتیک میان امان و دمشق باشد زیرا بیش از دو سال است سفیری در سفارتخانه اردن در پایتخت سوریه حضور ندارد.

بنا بر این گزارش، ممکن است امان، تنها یک سفیر جدید برای سوریه انتخاب کند، زیرا سفارت اردن در دمشق باز است و در سطح کاردار به کار خود ادامه می‌دهد.

در ادامه این یادداشت آمده که انتظار می‌رود، در چارچوب سیاسی، روابط اردن با کشورهای محور مقاومت، هر چند کم و به تدریج، بهبود یابد.به ویژه که تماس‌ها و روابط در سطح بالایی میان اردن و عربستان وجود ندارد و این امر می‌تواند به نوعی موجب گشایش سیاسی و دیپلماتیک میان اردن با سوریه و عراق شود. همچنین، منافع تجاری و اقتصادی اردن با عراق موجب می‌شود که امان درخواست قدیمی ایران در خصوص انتخاب سفیر در تهران را مورد توجه قرار دهد.

این امری است که می‌تواند زمینه‌ساز گفت‌وگوهای پر سر و صدایی در اردن تحت عنوان امکان اعلام یا ایجاد و حرکت به سوی برنامه‌ای برای گردشگری مذهبی شیعی در جنوب اردن در مکان‌هایی که مورد احترام شیعیان ایران و عراق است به وجود آوَرَد.

همزمان، شاه اردن در نشست‌های غیرعلنی، در خصوص قصد خود برای افزایش حمایت ویژه از عراق و سوریه در مذاکراتی که دو هفته دیگر با «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا خواهد داشت، سخن گفته و تاکید کرده است که در این دیداردرباره چندین پرونده‌ و مسأله با دولت آمریکا گفت‌وگو می‌کند.

بنا بر این گزارش، شاه اردن در این نشست‌ها، درباره ضرورت بازگشت سوریه به آغوش اتحادیه عرب و ضرورت حمایت و پشتبانی از دولت کنونی عراق به نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی سخن گفته است.

پیام تبریک پادشاهی اردن به رئیس‌جمهور جدید ایران در حالی ارسال شد که امان درگیر بحث درباره برنامه فعال‌سازی گردشگری مذهبی و شیعی است.

«عبدالله دوم» شاه اردن، دیروز، پیام تبریکی به آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به مناسبت پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری ایران ارسال کرد.خبرگزاری اردن (پترا) گزارش کرد که شاه اردن در این پیام خود برای آیت‌الله رئیسی موفقیت و برای ملت ایران نیز پیشرفت و شکوفایی آرزو کرد.

آیت الله رئیسی در سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری با کسب هجده میلیون رأی به عنوان هشتمین رئیس جمهور ایران انتخاب شد.

 

 

منبع:https://www.farsnews.ir/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟