کندوهای ترکیه در آتش سوخت؛ زنبورداران چه خواهند کرد؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

زنبورداران ترکیه شاهد نابودی زندگی خود به دست بدترین آتش‌سوزی تاریخ این کشور بودند که هزاران کندوی عسل را نابود کرد.

 

بعد از آتش‌سوزی جنگل‌ها به خاکستر تبدیل شده‌اند، آتشی که به خاطر موج گرما ایجاد شد و با بادهای قوی گسترش یافت و از ۲۸ ژوئیه اکثر مناطق کشور را در بر گرفت.

ترکیه یکی از چند کشور پیرامون دریای مدیترانه است که در این آتش می‌سوزد. دست‌کم هشت نفر و تعداد بی‌شماری حیوان تاکنون جان باخته‌اند.

تقریبا تمام شهروندان عثمانیه، محلی در شهر محبوب گردشگری مارماریس، زنبوردار هستند و برای زندگی به تجارت عسل وابسته‌اند.

علی کایا، ۳۳ ساله، بعد از پدر مرحومش که ۴۲ سال را صرف تجارت عسل کرد، از نسل دوم زنبورداران در خانواده خود است.

او در این آتش‌سوزی ۲۵۰ کندو را از دست داد و می‌گوید خرید کندوهای جدید مشکل را حل نمی‌کند چون این منطقه دیگر زیست بوم جنگلی خود و حشرات لازم برای تغذیه زنبوران را از دست داده است.

 

آقای کایا گفت: «اینجا هیچ چیزی باقی نمانده، هیچ درختی دیگر نیست. حیوانات سوخته‌اند و خانه و کاشانه برخی افراد نیز سوخته است. اصلا نمی‌دانم چه خواهیم کرد. فکر و ذکر ما به هم ریخته و چشم‌اندازمان تنها ویرانی است. اینجا در عثمانیه دیگر نمی‌توانیم با خیال راحت به آینده فکر کنیم.»

آتش‌سوزی‌ها بیش از نیمی از استان‌های ترکیه را در بر گرفته است. تا روز یکشنبه، ۸ اوت تقریبا دو هفته بعد از شروع آتش، هنوز آتش‌هایی در استان‌های مولا، آیدین و اسپارتا شعله می‌کشند.

در سمت شرق منطقه ماناوگات آنتالیا هم کاملا در آتش سوخت. گوون کاراگل، زنبوردار این محل به بنگاه خبری آی‌اچ‌ای ترکیه گفت بعد از آنکه شعله‌های آتش به سرعت نزدیک شدند مجبور شد کندوهای خود را رها کرده و منطقه را ترک کند.

حدود ۲۰ کندو از ۱۰۰ کندوی عسل او بازمانده است. او گفت کندوهای باقی‌مانده به او کمی درباره آینده «امید» می‌دهد در حالی که آتش نتیجه زحمت‌ شش سال او را با خود برد.

دولت ترکیه گفت جنگل‌های سوخته دوباره درخت‌کاری خواهند شد اما کنشگران و متخصصان می‌گویند باید جنگل‌های این مناطق را رها کرد تا به طور طبیعی دوباره رشد کنند.

مدین ییلماز، زنبوردار نسل دومی دیگری در عثمانیه با مقامات ترکیه که از محل دیدار کردند صحبت کرد.

او خواست درخت‌های باقی‌مانده در جای خود ایستاده باقی بمانند تا اگر بتوانند در طول زمان دوباره احیا شوند و رشد کنند. او در عین حال گفت مقامات بنا دارند این درخت‌ها را از جا در آورند.

خانم ییلماز گفت: «ما افراد جوان‌تر کنار هم گرد آمدیم تا جلوی بولدوزرها را بگیریم. اگر آنها دوباره بیایند من جلوی آنها دراز می‌کشم و نمی‌گذارم درختان را قطع کنند.»

یوسف، همسر او گفت: «خانه‌ها را می‌شود از نو ساخت و زخم‌ها را بست ولی احیا و بهبود طبیعت ۷۰-۸۰ سال طول می‌کشد.»

دولت رئیس‌جمهور رجب طیب اردوغان، وعده داده خانه‌های سوخته را بازسازی کند و خسارت روستانشینان را بپردازد.

اما از وزرای او به خاطر فقدان هواپیماهای آتش‌نشان، برنامه‌ریزی ضعیف و در کل ناتوانایی در متوقف کردن آتش‌ها انتقاد شده است.

به گزارش رویترز آمار رسمی نشان می‌دهد هیئت وزرا تنها دو درصد از بودجه نه‌چندان زیاد ۱۷ میلیون پوندی تخصیص یافته برای جلوگیری از آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مبارزه با آن را در سال جاری خرج کرده‌اند.

مورات امیر، نایب‌دبیر حزب جمهوری خلق ترکیه پیشتر در همین هفته هنگام سوال در مجلس از بکیر پاکدمیرلی، وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه گفت این بودجه به نحوی «ترتیب داده شده که گویا قرار نیست هیچ آتش‌سوزی رخ دهد».

آقای پاکدمیرلی فقدان منابع مورد نیاز را بر گردن اتحادیه هوایی ترکیه انداخت و گفت علی‌رغم منابع مالی سخاوتمندانه این اتحادیه نتوانسته است مجموعه‌ای از هواپیماهای آتش‌نشان را تامین کند.

منبع:https://www.independentpersian.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟