سناریوهای مختلفِ پیش‌روی تظاهرات اکتبر 2019 عراق

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
پس از آخرین تظاهرات که با کشته شدن دو نفر پایان رسید، عراق از 25 ماه مه گذشته شاهد هیچ گونه تظاهرات یا تجمع اعتراضی جدید نبوده است.

تظاهرات ماه مه پس از ترور «ایهاب الوزنی»، رئیس مرکز هماهنگ‌کننده تظاهرات شهر کربلاء صورت گرفت و معترضان طی این تظاهرات خواستار بازخواست عاملان ترور وی و دیگر فعالان اجتماعی و روزنامه‌نگاران شدند و گروه‌های مسلح را متهم به دست داشتن در این ترورها کردند.

 

در همین رابطه، رهبران و فعالان اجتماعی سرشناس عراق تاکید دارند که احزاب حاکم در تلاش هستند تا همه مطالبات تظاهرات‌کنندگان از اکتبر 2019 میلادی را دور بزنند؛ رفتاری که از سکوت‌شان در قبال ترور چهره‌های برجسته تظاهرات و شخصیت‌های تاثیرگذار مبرهن است.

 

علیرغم خسارت‌ها و تلفات جنبش مدنی و اعتراضی در عراق طی 24 ماه گذشته که به کشته شدن 800 تظاهرات‌کننده و زخمی شدن دستکم 80 فعال مدنی انجامیده است اما همچنان گفتمان مراکز هماهنگی تظاهرات در استان‌های بغداد، بصره، نجف، کربلاء، القادسیه، ذی قار، بابل، واسط، المثنى و میسان یکپارچه نشده است و معترضان در تعامل با مرحله آتی و مشخصا مشارکت در انتخابات آتی، نامزدی و یا تحریم آن و نیز تجمع دوباره در خیابان‌ها و میادین اعتراضات اختلاف‌نظر دارند.

 

در این میان، ناظران معتقدند که تظاهرات همچنان بدون رهبر است و دوره خونینی که معترضان گذراندند منجر به چنددستگی آنها شده است اما شرایط بازگشت به اعتراضات همچنان فراهم است و این احتمال وجود دارد که در صورت پیروزی احزاب سنتی در انتخابات زودهنگام آتی، آتش تظاهرات دوباره شعله‌ور شود.

 

در همین ارتباط، «حسین الغرابی»، رئیس «البیت الوطنی/خانه ملی» که جریان سیاسی جدیدی است گفت:اعتراضات در عراق دیگر عبارت از تجمعات مردمی گذرا نیست که خواهان تحقق مطلبی باشند و با تحقق آن، ناپدید شوند بلکه این تظاهرات رویکرد جدیدی مطالبه‌گری جوانان عراقی است لذا این رویکرد پایان نخواهد یافت و نمی‌توان گفت اعتراضات در عراق پایان پیدا کرده است بلکه ادامه دارد و شکل‌های متعددی به خود گرفته است.

 

الغرابی به العربی الجدید گفت: پیش‌بینی من این است که عراق پیش از برگزاری انتخابات زودهنگام به دلیل شاخص‌های دال بر عدم سلامت آن و تداوم تسلط احزاب بر تصمیمات دولت و هیمنه گروه‌های سیاسی بر مناصب مهم از جمله کمیساریای عالی انتخابات شاهد تظاهرات بزرگی خواهد بود.

 

وی گفت: اغلب احزاب و گروه‌های سیاسی که پس از تظاهرات اکتبر تاسیس شده‌اند، تصمیم به تحریم انتخابات گرفته‌اند چون هیچ یک از وعده‌های الکاظمی در تامین بستری امن برای رای‌دهندگان و نامزدها تحقق نیافته همچنین دولت در رهاسازی کمیساریای عالی انتخابات از سیطره احزاب ناکام مانده است لذا پذیرش انتخاباتی که با نظارت احزاب فاسد برگزار می شود، خیانت در حق مردم عراق است.

 

«عمار النعیمی»، عضو جنبش «بیا تا حق خود را بگیریم»، تاکید کرد: رفتن به سمت برگزاری انتخابات زودهنگام امری ضروری است، ما معتقدیم که سیاسیون جدید و جوان که از مناطق مختلف و از دل تظاهرات برخاسته‌اند، آگاهی بیشتری به درد و رنج مردم عراق دارند و می‌توانند با مشارکت در انتخابات به اهداف و خواسته‌های قشرهای گسترده‌ای پاسخ دهند.

 

النعیمی گفت: ایده تغییر از داخل، مهم و تاثیرگذار است، ما بر این باور هستیم که مشارکت سیاسی برای فعالان مدتی و تظاهرات‌کنندگان حائز اهمیت است تا احزاب حاکم را کنار بزنند اما بازگشت تظاهرات در هر لحظه‌ای قابل پیش‌بینی است.

 

از سوی دیگر، «سهیل هاتف»، دیگر فعال مدنی عراق گفت: وضعیت وخیم خدماتی، مردم عراق را بار دیگر به خیابان‌ها خواهد کشاند، اغلب مردم آگاهی کافی برای مطالبه امنیت انتخابات یا جایگزین‌ کردن استانداران و مسئولان ندارند لذا نیازهای اساسی مردم عراق، خدمات برق، آب و بهداشت و فرصت‌های شغلی است و بیشتر اعتراضات به خاطر نبود خدمات آغاز شد و در ادامه تحول پیدا کرده و گسترده‌تر شد.

 

در مقابل، «رائد فهمی»، دبیرکل حزب کمونیست عراق گفت: همه شرایط برای بازگشت اعتراضات فراهم است بلکه با تداوم زورآزمایی گروه‌های مسلح و تهدید و ترور فعالان اجتماعی و وخامت وضعیت خدمات‌رسانی و بحران برق افزایش هم یافته است.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟