تحولات جدید قفقاز

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
نیروهای آذربایجان بخشی از جاده Gorus-Qafan را در ساعات اولیه شب گذشته مسدود کرده و مانع از تردد خودروهای ارمنی شدند.

این جاده که در منطقه زنگه زور قرار دارد، در دوره اشغال قره باغ توسعه یافته و شهرهای جنوبی ارمنستان را به هم متصل می کرد. بخشی از این جاده (۲۱ کیلومتر) در مناطق اخیرا آزاد شده جمهوری آذربایجان و در مرز منطقه زنگیلان قرار دارد. ۵۰ نظامی آذربایجان دیشب راه تردد جاده را مسدود کردند. با وساطت صلح بانان روسی ، خودروهای ارمنی از محل دور شدند اما جاده هنوز هم مسدود و در اختیار ارتش آذربایجان است

تحلیل کوتاه:

محل واقعه به کریدور لاچین بسیار نزدیک بوده و طی هفته‌های اخیر زمزمه‌هایی مبنی بر مسدود شدن کریدور لاچین در صورت عدم گشایش کریدور زنگه زور به گوش می‌رسد. منابع غیر رسمی اعلام کردند که ارمنستان با احداث خط ریلی در کریدور زنگه زور موافقت کرده است، اما نخست وزیر این کشور اعلام کرد که ارمنستان هیچ برنامه‌ای برای کریدور زنگه زور ندارد و آن را اجرایی نخواهد کرد. می‌توان گفت اقدام اخیر ارتش جمهوری آذربایجان یک پیش زمینه برای مسدود شدن کریدور لاچین می باشد.

مذاکره میان سربازان روسی و نظامیان جمهوری آذربایجان تاکنون نتیجه نداده است و علاوه بر مسدود ماندن جاده مذکور، جاده دیگری نیز در منطقه گروس- بازارچای توسط نیروهای آذربایجان مسدود شده‌ است.


پی نوشت و تحلیل کوتاه:

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در اولین واکنش خود این جاده‌ها را مطابق با نقشه های دوره شوروی دانست و خواستار بازگشایی آنها شد.

شایان ذکر است که این جاده ها بویژه گروس-قافان نقش مهمی در ارتباطات زمینی میان ایران و ارمنستان دارد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟