این معلم بازنشسته، سهام آل إبراهیم، در گفتگو با سایت الحره گفت: «زنان سعودی در کشوری محافظهکار پرورش یافتهاند که مادر و مادربزرگ آنها برای جلوگیری از فتنه، عبا و نقاب میپوشیدند».
از سوی دیگر، جواهر دختر سهام آل إبراهیم، در مخالفت با این سخن مادر خود، در مصاحبه با الحره گفت: «نقاب از زنان محافظت نمیکند و حتی ممکن است برخی از مردان را در محل کار مختلط تحریک کند» و تاکید کرد که دین اسلام پوشیدن آن را واجب نکرده است.
این تناقض آشکار در داخل یک خانواده، میان کاربران توییتر بحثی در مورد اینکه آیا نقاب به یک «عرف اجتماعی» تبدیل شده است یا «وظیفه شرعی» راه انداخته و هشتگ سعودیون_ضد_النقاب و یسقط_النقاب، در شبکههای اجتماعی عربستان سعودی داغ شد و برخی از کاربران شبکههای اجتماعی با راهاندازی کمپینی خواستار آزادی زنان سعودی در انتخاب ظاهر خود شدند!
سعود الفوزان از جمله منتقدان نقاب و عبای مشکی در عربستان، آنها را بدعت توصیف کرده و در توییتر نوشت: «عبای مشکی عربی نیست و منبع آن عثمانی است که به مصر، شام و حجاز تحمیل شد، سپس به نجد و بقیه کشورهای خلیج نفوذ کرد».
وی افزود: «نقاب از زنان کویتی در پی بحران خلیج فارس به ما رسید، سپس صحویها از آن برای مبارزه با برقع عربی استفاده کردند، اما همه آنها بدعت بوده و هیچ آیهای مبنی بر اجبار زنان بر پوشیدن یا کنار گذاشتن نقاب وجود ندارد».
ملاحظه: از زمانی که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان چشم انداز 2030 را اعلام کرد، زنان سعودی در قالب کمپینهای مختلفی خواستار رهایی از نقاب و عبا شدند و کمپینهایی را با عناوینی همچون «عبای وارونه» و «سعودیها علیه نقاب» در سالهای اخیر به راه انداختند.
اندیشکده جریان، جریانی است نواندیش از جوانانی که باور به تحول در حوزه سیاست ورزی جهانی دارند.
جمعی از جوانان تحصیلکرده در رشته های علوم سیاسی و علوم اجتماعی و ارتباطات و اقتصاد و باورمند به اصول اخلاقی شریعت رهایی بخش حضرت دوست گرد هم آمده اند تا با انگیزه های غیر انتفاعی و غیر جناحی جهت بهبود اوضاع حیات جمعی بشر به تشریک مساعی پرداخته و با رویکردی دانش بنیان، مسئله محور، زمینه نگر و آزاداندیشانه امکان ایجاد یک هویت جمعی فضیلت خواهانه و معطوف به بازاندیشی در سیاست های جهانی را فراهم آورند.